نهادینه شدن فرهنگ مناظره آثار مثبتی بر جامعه دارد
کد خبر: 4125479
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

نهادینه شدن فرهنگ مناظره آثار مثبتی بر جامعه دارد

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر فرهنگ صحیح گفت‌وگو در جامعه تقویت می‌شد، بسیاری از حوادث اخیر نیز رخ نمی‌داد، چراکه نهادینه شدن فرهنگ صحیح مناظره و گفت‌وگو در جامعه، اثرگذاری مثبتی بر فرهنگ جامعه و تعاملات دارد.

فاتحی فر، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علی‌اصغر فاتحی‌فر،سرپرست سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در آیین اختتامیه مرحله استانی یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان آذربایجان‌شرقی که امروز، ۱۱ اسفندماه، در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی استان در دانشگاه تبریز، برگزار شد با تأکید بر اهمیت مطالعه در انجام مناظره و گفت‌وگو، گفت: مطالعه کردن و داشتن اطلاعات صحیح و دقیق جزو لاینفک مناظره و گفت‌وگو است، گاهی مباحث مطرح شده در جامعه چندان مبنای مطالعاتی ندارد، از این رو برای مناظره و مباحثه در مورد موضوعی باید حتماً مطالعه دقیق و اطلاعات صحیح در دست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب سفارش بسیاری در حوزه نقد و آزاداندیشی در بیانات مختلف داشته‌اند که جهاددانشگاهی در راستای عمل به این منویات گهربار، اقدام به برگزاری مناظرات دانشجویی طی سال‌های مختلف کرده است، افزود: امسال نیز چند دانشگاه استان از جمله دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه جامع علمی کاربردی ماشین‌سازی و دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز در این مناظرات حضور دارند.

فاتحی‌فر، با بیان اینکه احصای فرهنگ گفت‌وگو در جامعه به دو طریق قابل انجام است، افزود: مشاهده میدانی رفتار آحاد مردم در جامعه و تعاملات به اصطلاح کوچه و بازاری یکی از این طرق بوده و روش دیگر نیز انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی با ابزارهای سنجشی مختلف توسط پژوهشگران است که نتایج آن می‌تواند گویای بسیاری از مسائل باشد.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به فرهنگ گفت‌وگو و مباحثه در جامعه و ضرورت پیش‌روی در این مسیر برای جبران عقب‌ماندگی‌ها، اظهار کرد: معتقدم اگر فرهنگ صحیح گفت‌وگو و مباحثه در جامعه تقویت شده و بیشتر به این امر توجه می‌شد، بسیاری از حوادث اخیر نیز رخ نمی‌داد، چراکه نهادینه شدن فرهنگ صحیح مناظره و گفت‌وگو در جامعه، اثرگذاری مثبتی روی فرهنگ جامعه و تعاملات خواهد داشت.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان با تأکید بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ گفت‌وگو و مناظره در جامعه و به‌ویژه در دانشگاه‌ها و بین دانشجویان به‌عنوان پیش‌قراولان جامعه، یادآور شد: دانشجو قلب جامعه است و اگر دانشجو با فرهنگ صحیح گفت‌وگو و مناظره عجین شود، قطعاً اثرات مثبت آن در جامعه نیز دیده خواهد شد؛ در این راستا نهادهای دانشگاهی و دولتی مسئولیت دارند و باید زمینه‌های لازم ایجاد شود.

فاتحی‌فر با بیان اینکه معتقدم ترویج فرهنگ صحیح مناظره بسیار اهمیت داشته و حتی می‌توان یک طرح درسی برای دانشجویان و حتی دبیرستانی‌ها در این رابطه تهیه و اجرا کرد، گفت: چنین فضایی باعث می‌شود تا قشر جوان و دانشگاهی با فرهنگ صحیح مناظره و ملزومات آن آشنا شده و بتوانند تحلیل درستی از موضوعات داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ مطالبه و نقد توام با مطالعه جا بیافتد، گفت‌وگوها نیز اثر بخش خواهد بود، افزود: در برخورد با وقایع و شایعات باید ابتدا مطالعه و بررسی کرده و با تطبیق اطلاعات صحیح، صحت و سقم موضوع را دریابیم.

فاتحی‌فر با ابراز امیدواری از فعالیت‌های روزافزون در راستای برگزاری مناظرات دانشجویی به‌ویژه در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز، بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا علاوه بر سطح دانشجویی، این موضوع را به بطن دبیرستان‌ها نیز توسعه دهیم و نه تنها در طول برگزاری مناظرات، بلکه در طول سال شاهد مناظرات با الگوی صحیح و حضور حداکثری مخاطبان باشیم.

گفتنی است، در آیین اختتامیه این مناظرات تیم مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی تبریز به‌عنوان تیم برتر این مسابقات انتخاب و به مرحله کشوری راه پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha