بازار تبریز آماده‌ ثبت لحظات به یاد ماندنی برای میهمانان نوروزی
کد خبر: 4128818
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶

بازار تبریز آماده‌ ثبت لحظات به یاد ماندنی برای میهمانان نوروزی

بازار سرپوشیده‌ تبریز یکی از جاذبه‌های دیدنی آذربایجان شرقی برای خرید و گردش محسوب می‌شود، این بازار مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین بازار سرپوشیده و بزرگ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار تبریز، مسافران نوروزیبازار سرپوشیده‌ تبریز یکی از جاذبه‌های دیدنی آذربایجان شرقی برای خرید و گردش محسوب می‌شود این بازار مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین بازار سرپوشیده و بزرگ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این بازار به عنوان زنده‌ترین آثار باستانی تبریز است که از غرب به مسجد جامع، از شرق به عالی قاپو و از شمال به رودخانه میدان چایی منتهی می‌شود.

بازار تاریخی تبریز با قدمت و شهره‌ی بیش از هزار سال، با سبک و معماری جذاب طاق‌ها و گنبدها نقش بسیار مهمی در جلوه‌ی شهر تبریز دارد.

بازار تبریز مانند سایر بازارها به بخش‌ها و راسته‌ها تقسیم بندی شده که نقش مهمی در جریان اقتصادی این بازار دارد، مهم‌ترین راسته‌ها عبارت است از بازار امیر راسته، بازار سراجان، بازار شیشه‌گر خانه، بازار کفاشان، بازار صفی، راسته قدیم، بازار صادقیه، بازار کلاهدوزان، بازار پنبه فروشان، بازار دباغ خانه، بازار مسگران و غیره و تیمچه‌های معروف این بازار اعم از تیمچه‌ی امیر، تیمچه‌ی حاج شیخ و تیمچه‌ی مظفریه می‌باشد که از کانون‌های مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این بازار به شمار می‌آیند.

هر یک از این تیمچه‌ها با اختصاص دادن فضایی برای کسب تجارت خود، کالای خاصی را عرضه می‌کنند به عنوان مثال در تیمچه‌ی مظفریه انواع فرش‌های دستبافت یافت می‌شود و در تیمچه‌ امیر طلا و جواهرات عرضه می‌شود.

آوازه‌ ملی و بین‌المللی بازار تبریز در صنعت چرم کیف و کفش، فرش‌های نفیس ایرانی و دستبافت، و خوراکی‌ها و وجود سوغات شهر تبریز جلوه‌ خاصی به این بازار داده‌ است.

وجود مدارس، مساجد، امامزاده‌ها، گرمابه‌ها، کاروان‌سراها و موزه‌ها نشان از قدمت تاریخی بازار دارد که بر حیات و زیبایی آن قوت خاصی بخشیده است.

این بازار به‌عنوان قطب اقتصادی شهر و همچنین انجام فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در مراسم خبر از پویا بودن این بازار می‌دهد.

حسین اسمعیلی، مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز در گفت‌گو با ایکنا از آذربایجان شرقی، در خصوص تمدیدات صورت گرفته شده‌ بازار تبریز برای گردشگران در ایام عید گفت: بازار تبریز به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا نقطه‌ عطفی در گردشگری محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران علاقه‌مند هستند تا از این بازار بازدید کنند ما هم به کمک شهرداری مرمت و زیباسازی بازار را برای گردشگران نوروزی فراهم کرده‌ایم‌.

وی با اشاره به اقدامات یک‌ساله‌ برای مرمت و بازسازی بازار تبریز اظهار کرد: در طی یکسال اخیر بسیاری از مکان‌ها مرمت و بازسازی شدند طاق‌ها و گنبدهای راسته صادقیه بازسازی شدند همچنین تعداد ۶ گنبد که تخریب شده‌بودند از اول بازسازی کرده‌ایم و برای دالان حاج حسین گنبدهایی تعبیه شده‌است.

اسمعیلی ادامه داد: کف‌سازی‌ تیمچه‌ها و راسته‌ها، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی با کمک خود بازاری‌ها، مرمت‌های اضطراری که خطر آفرین بودند از اقداماتی بود که در طی یکسال تحت پوشش مرمتی قرار گرفتند ولی باز هم مکان‌هایی برای ترمیم و بازسازی وجود دارد که با هماهنگی‌های صورت گرفته شده در سال جدید عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به نیمه تعطیل بودن بازار در ایام نوروز بیان کرد: در قسمتی از بازار که اکثر اصناف به‌صورت خوراکی فروشی وجود دارند کل ایام عید دایر هستند ولی بعضی اصناف دیگر که شخصی هستند دو سه روز اول مغازه خود را تعطیل می‌کنند بنابراین طبق تعاملاتی که با بازاریان و سایر ارگان‌ها داشتیم مبنی بر این شد که از دوم و سوم فروردین ماه تمام قسمت‌های بازار دایر باشند و از گردشگران نوروزی استقبال کنند.

اسمعیلی در خاتمه افزود: وقتی گردشگر زیادی به شهر سفر کند مسلماً خرید زیادی صورت می‌گیرد و بازاریان طالب فروش هستند هر چقدر گردشگر زیاد باشد آن‌ها می‌بینند که به لحاظ اقتصادی به صرفه است و کل ایام عید به کسب و کار خود ادامه می‌دهند.

اورنگ رسولی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه‌ی ۸ تبریز نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مکان‌هایی که توسط منطقه کف‌سازی شده و حفاری های صورت گرفته توسط بازاریان تعمیرات آن‌ها به‌طور کامل انجام شده‌است.

وی گفت: برای ورودی بازار کفاشان با هماهنگی‌های صورت گرفته شده توسط میراث فرهنگی سر دری تعیین شده که در فاز اجرایی آن هستیم و طی سه ماه نخست سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام
captcha