ذکر خدا در جامعه روابط انسانی ایجاد می‌کند
کد خبر: 4130225
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد

ذکر خدا در جامعه روابط انسانی ایجاد می‌کند

امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم در ماه رمضان، گفت: فقط با یاد خداست که انسان آرامش می‌گیرد، در جامعه نیز همین‌گونه است، آدم‌هایی که تک‌تک با ذکر خدا آرامش گرفته‌اند جمع می‌شوند و در جامعه با یکدیگر روابط انسانی دارند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، امام جمعه قزوین، هفتم فروردین ماه در پنجمین جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، گفت: در قرآن عقبه انسان و چشم‌انداز آینده مطرح شده است، عقبه تا چشم‌انداز باید در مسیری به نام هدایت طی شوند، می‌خواهیم بررسی کنیم در این مسیر چه باید بکنیم تا همانی شویم که خدا ما را برای آن هدف ساخته است.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن هرگز کافران را مورد خطاب قرار نداده است، تنها یک‌بار در آیه ۶ سوره تحریم یا ایهاالذین کفروا آمده است، آن هم به این صورت است که فرشتگان غضب در جهنم به کافران این جمله را می‌گویند، بنابراین کافران ظرفیت مخاطب خدا بودن را ندارند، آن کسی که از دین خدا روی برگردانده، شایستگی مخاطب خدا بودن را ندارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدا آدم‌ها را در قرآن با کلمات خاصی خطاب قرار داده که هر کدام معانی متفاوتی دارند، برای مثال به ما آدم‌ها بشر گفته است، در بشر احترام خاصی وجود ندارد، در قرآن به انسان ناس هم گفته شده است، در ناس نیز امتیاز خاصی نمی‌بینیم، همه ‌آدم‌ها جزو ناس هستند، همچنین در قرآن به انسان بنی‌آدم هم گفته شده است، از بنی‌آدم بوی انسانیت می‌آید، یعنی وقتی خدای متعال آن سرمایه‌گذاری‌ها و امانت‌های موجود در انسان را بیان می‌کند از لفظ بنی‌آدم استفاده می‌کند، بنابراین بنی‌آدم شأن، موقعیت و منزلتی دارد.

وی بیان کرد: یکی از عناوین دیگری که خدا برای آدم‌ها استفاده کرده، انسان است، انسان به‌خاطر انس به کار برده شده است، اغلب جاهایی که خدا راجع‌به رابطه انسان با والدینش صحبت می‌کند، لفظ انسان را به کار می‌برد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: وقتی انسان ایمان می‌آورد، خطاب خدا نسبت به او تغییر می‌کند و به او می‌گوید یا ایهاالذین آمنوا، یعنی دیگر شأن و منزلت پیدا کرده و خدا به او می‌گوید حال که ایمان آوردی دیگر ناس نیستی و جدی‌تر شد‌ه‌ای.

وی گفت: وقتی خداوند یا ایهاالذین آمنوا را بیان می‌کند، پشت‌سر هم برای ما تعیین تکلیف می‌کند، از جمله تکالیف جامعی که خداوند بر عهده ما نهاده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا، وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» است، مهم‌ترین و جامع‌ترین مصداق ذکر، قرآن کریم است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید هرچه می‌توانید اهل ذکر باشید و صبح و شام تسبیح خدا را بگویید، هرکس از ذکر خدا روی برگرداند مطابق آیه ۱۲۴ سوره طه در مضیقه و تنگنا قرار می‌گیرد، قدرت رشد و کمال از او گرفته می‌شود و در قیامت کور محشور می‌شود.

وی یادآور شد: هیچ چیز در قیامت ابتدایی نیست و از همانجا شروع نمی‌شود، شروع هر چیزی از این دنیاست، پس اگر کسی در قیامت کور محشور شود، معلوم می‌شود او در همین دنیا هم با ذکر سر و کار نداشته و کور بوده است، اما در قیامت از این کوری پرده‌برداری شده است.

حقیقت قرآن را اولوالالباب درک می‌کنند

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۹ سوره مبارکه رعد می‌فرماید «أَفَمَنْ يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»، یعنی آیا کسی که فکر کرد و یاد گرفت که این قرآن از طرف خدا نازل شده و حق است، آیا این فرد مانند یک انسان کور است؟ بنابراین آدم‌ها یا به این نقطه می‌رسند که قرآن حق و کلام خداست، چنین افرادی بینا هستند، یا افراد به چنین حقیقتی نمی‌رسند، پس کورند.

وی بیان کرد: خداوند در این آیه فرموده این حقیقت را اولوالالباب درک می‌کنند، بنابراین اگر کسی قرآن را متوجه نشد کور است، خدا می‌فرماید آیات ما آمد تا انسان بصیرت داشته باشد، باید شکر سمع، بصر و فؤاد به جای آورده شود، اگر شکر آن‌ها به جای آورده شود سمع، بصر و فؤاد، نورانی، فهیم و علیم می‌شوند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند فرموده هر کس از ذکر من روی برگرداند، روی خوشی در زندگی نمی‌بیند و اضطراب و استرس برای او آرامش نمی‌گذارد، چنین فردی حتی اگر از نظر ثروت، مقام و دارایی همه چیز داشته باشد، هیچ ندارد.

وی ادامه داد: آن‌هایی که ایمان دارند و قلب‌هایشان با ذکر طمأنینه پیدا می‌کند و آرامش می‌گیرد، آگاه باشند که فقط با یاد خداست که انسان آرامش می‌گیرد، در جامعه نیز همین‌گونه است، این آدم‌هایی که تک‌تک با ذکر خدا آرامش گرفته‌اند جمع می‌شوند و در جامعه روابط انسانی دارند، این‌ها به صورت هم چنگ نمی‌زنند و آبروی یکدیگر را نمی‌برند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در رابطه با منافقین در آیه ۶۷ سوره توبه فرموده «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، بنابراین مطابق آیه ۴ سوره منافقون، منافقین مانند چوب خشک هستند که حتماً باید به یک جایی تکیه کنند، در غیر این صورت می‌افتند، از ابتدا منافقین این‌گونه بوده‌اند که معمولاً به یهودیان تکیه داشته‌اند، اکنون نیز همین‌طور است و منافقین به آمریکایی‌ها و یهودی‌ها تکیه‌ کرده‌‌اند.

وی اظهار کرد: منافقین مانند چوب خشک هستند و فقط کنار هم چیده شده‌اند، قلب‌هایشان به هم مرتبط نیست و دلسوز همدیگر نیستند، اما خداوند در آیه ۷۱ از سوره توبه راجع به مؤمنین می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»، مؤمنین با هم رابطه انسانی دارند، هم‌افزا، دلسوز و ولیّ هم هستند، رشته ولایتی که در طول به خدا منتهی می‌شود، در بدنه جامعه ایمانی و دینی مؤمنین برقرار است.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خداوند به مؤمنین می‌فرماید حالا که اهل ذکر شدید و من هم گفته‌ام که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌گیرد، بنابراین دیگر من به شما یا ایهاالذین آمنوا نمی‌گویم، چون مقام‌تان بالا رفته است، از این بعد من به شما می‌گویم «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّة فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي».

وی گفت: زمانی‌که شمشیر ابن‌ملجم فرق امیرالمؤمنین(ع) را شکافت، در حقیقت آن حضرت به «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة» لبیک گفت و فرمود به خدای کعبه رستگار شدم، زبان حال امام حسین(ع) این بود که «الهي رِضاً بِقَضائِكَ و تَسْليماً لِامْرِكَ وَ لا مَعْبودَ سِواكَ يا غِياثَ الْمُستَغيثين»، این هم در حقیقت پاسخ به «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة» است، جمله زیبای حضرت زینب(س) که فرمودند «ما رأیت الا جمیلا» نیز پاسخ به «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة» است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امام(ره) هم از شاگردان مکتب ائمه(ع) بودند، ایشان در پایان وصیت‌نامه خود نوشتند که با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از میان شما می‌روم، این جملات نیز پاسخی به آیه «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة» بود.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین ما به عنوان انسان مبدأ و مقصد داریم، مبدأ از همان نطفه‌ای است که چیزی نبود، اما با شکر خدا و هدایت‌های الهی کار به جایی می‌رسد که خدا به ما می‌گوید «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة»، هدایت می‌خواهد ما را از «لمْ يَكُنْ شَيْئًا مَذْكُورًا» به «يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّة» برساند، امیدواریم همه ما از هدایت‌های الهی برخوردار شویم.

انتهای پیام
captcha