بازسازی کارگاه فنی دانشگاه تبریز برای راه‌اندازی موزه شهدا
کد خبر: 4132804
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸
رئیس دانشگاه تبریز مطرح کرد:

بازسازی کارگاه فنی دانشگاه تبریز برای راه‌اندازی موزه شهدا

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به وعده‌های داده شده در مورد تبدیل کارگاه فنی دانشگاه تبریز به موزه شهدا که در دوران دفاع مقدس هدف حملات موشکی قرار گرفته و شهدایی تقدیم کرده است، گفت: امسال این وعده را عملیاتی خواهیم کرد تا یاد و خاطره این شهدا در قالب موزه زنده نگه‌داشته شود.

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، یکشنبه شب 20 فروردین ماه، در جمع خبرنگاران، با اشاره به این‌که اقدامات فرهنگی خوبی در دانشگاه طی سال گذشته انجام شده و زمینه را برای ایجاد برخی ساختارها فراهم کرده است، گفت: زمینه را برای ایجاد اندیشکده راهبردی بین المللی فراهم کردیم که به زودی راه اندازی شده و در قالب کارگروه‌های مختلف به ویژه در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در دانشگاه تبریز طی سال گذشته، اظهار کرد: دانشگاه تبریز با ۲۴ هزار دانشجو در ۴۴۰ رشته کارشناسی ارشد، ۳۴۰ رشته دکتری و ۱۲۰ رشته کارشناسی جزو یکی از دانشگاه‌های تاثیر گذار در سطح جهان بوده و در رتبه بندی‌ها نیز جایگاه خوبی به خود اختصاص داده است.

نصراله‌زاده، با اشاره به چالش‌های موجود در دانشگاه در حین انتصاب به این مسئولیت، گفت: یکی از چالش‌های دانشگاه بحث دیون به اساتید و دانشگاهیان بود که این مبلغ بیش از مبلغی بود که سالانه برای توسعه دانشگاه استفاده می‌شد، در این رابطه موفق شدیم این دیون را پرداخت و همچنین دانشگاه را سرپا نگهداریم.

رئیس دانشگاه تبریز، با تاکید بر این‌که در راستای توسعه منسجم و طبق برنامه دانشگاه، برنامه‌ای راهبردی تدوین و ابلاغ شده که هم‌اکنون در حال اجرا است، افزود: این برنامه‌ی پنج ساله، اولویت‌ها و راهبردهای پیش‌روی دانشگاه را دربرداشته و در قالب پنج هدف کلان در ۴۴ راهبرد عملیاتی در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

وی تحول آموزشی را یکی از راهبردهای مورد نظر در دانشگاه عنوان کرد و افزود: افتتاح ساختمان دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای از جمله ضرورت‌ها بوده که در دستور کار قرار داده‌ایم و این امر تحول بسیار بزرگی در حوزه تحول آموزشی در دانشگاه به وجود خواهد آورد.

وی با اشاره به انجام اقدامات شاخص دانشگاه تبریز در حوزه پژوهش و فناوری، اضافه کرد: در این رابطه همت کردیم مرکز رشد دانشگاه را به پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه تبدیل کرده و همچنین تعداد واحدهای فناور و رشد و شرکت‌های دانش بنیان از ۶۲ به ۱۰۰ واحد ارتقا یافته است.

نصراله زاده، با تاکید بر این‌که به لحاظ تعداد مقالات بعد از دانشگاه تهران در رتبه دوم کشور قرار داریم، افزود: دانشگاه تبریز به لحاظ سرانه مقالات به ازای هر هیات علمی نیز در رتبه بعد از دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد و به دنبال همین اقدامات، به عنوان دانشگاه برتر کشوری از لحاظ حمایت از پژوهش و فناوری طی سال گذشته شناخته شده است.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به این‌که در رابطه با مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نیز که از جمله راهبردهای کشورمان بوده، در دانشگاه تبریز نیز کارهای بسیاری انجام شده است، گفت: در این رابطه طی سال گذشته به کشورهایی مختلفی چون عراق، ترکیه و ارمنستان سفر کرده و توافقات خوبی در بحث مبادله استاد و دانشجو، تشکیل گروه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک، انجام طرح‌های پژوهشی، ارائه مدرک دوگانه و... بین دانشگاه‌ها حاصل شده است.

وی با اشاره به توفیقات دانشگاه تبریز در جذب دانشجویان خارجی، گفت: طی سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه جذب شده بود که این تعداد در سال ۱۴۰۱ به بیش از دو برابر افزایش یافت و تعداد دانشجویان خارجی به ۱۵۰۰ نفر رسید، به گونه‌ای که در جشنواره جذب دانشجویان بین الملل در تعداد دانشجوهای بین المللی رتبه دوم و بقیه آیتم‌ها رتبه یک کشوری را کسب کرده و در مجموع جایزه ثریا را دریافت کردیم.

وی با اشاره به تمهیدات درنظر گرفته شده در راستای آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی، گفت: در این رابطه سیستم بسیار باکیفیتی داریم، چراکه معتقدیم دانشجوی خارجی بدون یادگیری زبان فارسی سطح کیفی خوبی نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه‌های دانشگاه در مورد برج خلعت پوشان، یادآور شد: برای این بنا برنامه‌ای داریم و امیدواریم امسال عملیاتی شود و قطعا این منطقه را به یک منطقه گردشگری اختصاص داده و در این رابطه تلاش خواهیم کرد.

وی با اشاره به وعده‌های داده شده در مورد تبدیل کارگاه فنی دانشگاه تبریز به موزه شهدا که در دوران دفاع مقدس هدف حملات موشکی قرار گرفته و شهدایی تقدیم کرده است، گفت: با کمک خداوند امسال این وعده را عملیاتی خواهیم کرد تا یاد و خاطره این شهدا در قالب موزه زنده نگه‌داشته شود، در این رابطه ابتدا باید شکل اولیه کارگاه بازسازی و آماده شده و سپس مسیر مستقل برای تردد مردم ایجاد شود که این موارد را انجام خواهیم و بازسازی شکل اولیه کارگاه نیز قطعا امسال انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رویکردهای تعامل‌گرایانه و گفت‌وگو محور دانشگاه تبریز در جریانات سال گذشته، گفت: در این رابطه تربیون آزاد در دانشگاه تبریز شکل گرفته و این تربیون‌ها به سایر دانشگاه‌ها نیز تسری یافت و دانشگاه تبریز با آبرومندی از این قضایا خارج شد؛ ‌تمامی دانشجویان بازداشتی نیز در اسرع وقت آزاد شدند.

نصراله‌زاده با اشاره به این‌که برای اولین بار طی سال گذشته اعتباری نزدیک ۲۰۰۰میلیارد ریال برای اتمام طرح‌های نیمه تمام دانشگاه از قبل سفر ریاست جمهوری اعتبار اختصاص یافت، ادامه داد: طی سال گذشته درآمد شرکت‌های دانش بنیان بیش از سه برابر نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت که امسال سعی می‌کنیم فرهنک روی آوردن به فناوری و ایده پردازی را در دانشگاه جا انداخته و اقدام مهم ما در این رابطه کشاندن فناوری و ایده‌پردازی به درون دانشکده‌ها است.

انتهای پیام
captcha