توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: 4137592
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹
با امضای تفاهمنامه همکاری سه جانبه؛

توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی در دستور کار قرار گرفت

تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک سه جانبه بین سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در زمینه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار امضا شد.

امضای تفاهم نامه، جهاددانشگاهی آذربایجان شرقیبه گزارش ایکنا از آذربایجان شرقی، زهرا کوهی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌شرقی، امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در مراسم امضای این تفاهم نامه، با اشاره به توانمندی زنان سرپرست خانوار استان و اشتغال‌زایی برای آن‌ها طی سال‌های اخیر، گفت: حلقه مفقوده‌ای که در این خصوص وجود دارد، در اغلب موارد حوزه آموزش است. اگر این موضوع حل شود، می‌توان یک فرایند صحیح برای مهارت‌آموزی به بانوان را ترسیم کرد و آن‌ها از انواع آموزش‌ها بهره مند شوند.

وی افزود: یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند در زمینه آموزش و مهارت آموزی به بانوان سرپرست خانوار استان کمک کند، جهاددانشگاهی است که در این تفاهم‌نامه، زحمت آموزش بانوان را برعهده دارد.

وی با اشاره به تخصیص اعتباری از سوی دولت برای این تفاهم‌نامه و اقبال روشن دولت سیزدهم به مقوله توانمندی بانوان سرپرست خانوار، ادامه داد: رئیس جمهور محترم توجه به حوزه مشاغل خانگی و استفاده از پتانسیل بانوان را مورد تأکید قرار داده و اعتبار تخصیص یافته به این حوزه در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش یافته است.

کوهی اظهار کرد: در کارگروه اشتغال استان نیز با تأکید فراوان در خصوص توجه به اشتغال زنان نیازمند، سهیمه بانوان در حوزه تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ افزایش یافته است. وقتی صحبت از اشتغال می‌شود، شاید کار در خارج از خانه و رفتن به سر کار امری طبیعی باشد اما شرایط برای بسیاری از بانوان متفاوت است.

وی افزود: در راستای اشتغال‌زایی برای این بانوان باید آموزش‌های زودبازدهی طراحی شود تا بتوانند در محیط خانه و به دور از دغدغه خروج از خانه کار کنند و به درآمد برسند.

وی تأکید کرد: قریب به ۵۰ درصد جامعه ما را بانوان که قشر مولد هستند، تشکیل می‌دهد. در استان آذربایجان شرقی نیز حدود ۷۰ درصد از جمعیت بین ۱۴ تا ۶۴ سال دارند که نیروی انسانی مولد محسوب شده و می‌توانند کار کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش بانوان در مدیریت خانه، خاطرنشان کرد: اشتغال خانگی حتی باعث می‌شود که نه تنها مادر بلکه تمامی اعضای خانواده در کنار یکدیگر مشغول به کار شوند و درآمدزایی داشته باشند بنابراین در راستای توانمندسازی بانوان باید نگاه اقتصاد خانواده محور داشت.

وی یکی از راه‌های تحقق شعار سال را انتقال فرهنگ کار و تلاش به بانوان عنوان کرد و افزود: متأسفانه ما از الگوهای فرهنگی و اجتماعی جامعه در حوزه‌های مختلف دور شده‌ایم و لازم است تا این الگوها در آموزش‌ها لحاظ شود و پیوست فرهنگی هم انتقال یابد.

کوهی، با بیان این‌که اگر فرهنگ ناب اسلام در اقتصاد زنده شود، هر زنی در روستا و شهر یک نیروی انسانی مولد است، اظهار کرد: بحث فرهنگ و اقتصاد در اسلام دوشادوش هم قرار دارند و وجود مساجد در بازار نیز گواهی بر این موضوع است. از این رو انتقال فرهنگ کار به بانوان در کنار مهارت آموزی امری ضروری است.

وی تأکید کرد: امیدواریم بانوان سرپرست خانواری که آموزش‌های مربوطه را طی این تفاهم نامه دریافت می‌کنند، چهره‌های موفقی باشند که با استفاده از تسهیلات کم بهره برای خود اشتغال‌زایی کنند.

کوهی با اشاره به افزایش بیکاری در استان، تأکید کرد: باید به فکر فناوری‌های جدید باشیم چرا که یک دختر جوان امروزی طبیعتاً نیازمند آموزش‌هایی متناسب با مذاق فرهنگی و جدید است تا منجر به ایجاد اشتغال مورد علاقه و موردنیاز شود.

علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت توجه به حوزه بانوان، گفت: معتقد هستیم که هرچقدر در حوزه بانوان سرمایه گذاری کنیم، نتایج مطلوبی خواهیم داشت و آمادگی داریم در این حوزه با همکاری دستگاه‌های متولی کارهای شاخصی انجام دهیم.

وی با تأکید بر این‌که جهاددانشگاهی در حال حاضر دو ماموریت در حوزه فرهنگ و علم بر عهده دارد، گفت: البته سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دیگری این مسئولیت‌ها را عهده‌دار هستند و دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر این است که جهاددانشگاهی در این دو حوزه، کارهای بر زمین مانده را انجام داده و اثربخش شود.

وی با اشاره به جایگاه جهاددانشگاهی استان در کشور، اظهار کرد: جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در راه علم، ۲۲ شهید را تقدیم میهن عزیز ایران اسلامی کرده که بیشترین تعداد شهدای جهاددانشگاهی در کشور است و از این رو تاریخ ۲۷ دی ماه، سالروز شهادت این شهدای گرانقدر به عنوان شهدای جهاددانشگاهی نامگذاری شده است.

فاتحی فر، افزود: جهاددانشگاهی حسب توانمندی‌ها و امکانات خود، برخی کارها و فعالیت‌ها را در این رابطه شروع کرده و برخی فعالیت‌ها نیز در حال انجام است؛ در این رابطه اخیراً ارتقای سواد رسانه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم، چراکه در حوادث اخیر ضعف‌های بسیاری در حوزه سواد رسانه به چشم خورد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی، با اشاره به ورود جهاددانشگاهی استان به بحث سواد رسانه‌ای و تولید محتوا، گفت: سال گذشته در بحث اغتشاشات موضوع سواد رسانه‌ای را در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح کردیم. در سال گذشته نیز دوره یک روزه سواد رسانه‌ای برگزار شد و اردیبهشت ماه سال جاری نیز کارگاه دو روزه تربیت مربی سواد رسانه‌ای با حضور اساتید کشوری در تبریز برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به بانوان، اظهار کرد: اگر موضوعات فرهنگ جامعه به خصوص حوزه‌های مربوط به بانوان حل شود بسیاری از مسائل کشور حل می‌شود. همان طوری که برای تغییر و بهبود وضعیت یک سازمان، باید تفکر رئیس تغییر کند، با توجه به این‌که زنان، رئیس و مدیر خانواده محسوب می‌شوند، باید با انجام کارهای فرهنگی بر روی این امر تمرکز کرد تا مشکلات از این طریق حل شوند.

فاتحی فر، در ادامه با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه کسب و کار، افزود: جهاددانشگاهی، سالیان طولانی است که در حوزه کسب و کار فعالیت می‌کند و نگاهی متفاوت به این حوزه نسبت به سایر ارگان‌ها دارد چرا که از ابتدا عادت به تلاش، فعالیت، مشتری مداری دارد.

علی مشایخی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۸۳ هزار نفر در آموزشگاه‌های آزاد و دولتی فنی و حرفه‌ای استان به اندازه ۱۶ میلیون نفرساعت آموزش دیده‌اند. آموزش‌های این نهاد بیشتر حول محور بنگاه‌های اقتصادی و تحول در عرصه کسب و کار، کودکان کار، زنان خانه دار، نهادهای دانشگاهی و دانش بنیان است.

وی هدف این سازمان را گسترش گفتمان مهارت آموزش برای تمام اقشار جامعه عنوان کرد و از تجهیز مجتمع نوآوری مهارت و آموزش مهارتی این سازمان از طریق مصوبات سفر ریاست جمهوری در تبریز خبر داد و افزود: با تجهیز این مجتمع، بخشی از آموزش‌های دانشگاهی و شرکت‌های تولیدی به این مرکز انتقال یافته و آموزش‌های استاندارد تدوین شده و به مهارت آموزان از این طریق گواهی بین المللی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که یک کیو آر کد در گواهی افراد درج می‌شود، می‌توان با استفاده از آن، گواهی را به زبان هر کشور مقصدی ترجمه کرد.

وی با بیان این‌که ۲۸ درصد مهارت آموزان استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مهاجرت کردند، گفت: آموزش به افراد خارجی از طریق فنی و حرفه‌ای نیز نوعی گسترش تفکر اسلامی است و در این راستا تعداد ۳۰ طلبه خارجی از کشورهای آذربایجان و ترکیه سال گذشته صنعت انگشترسازی را یاد گرفتند.

مشایخی ادامه داد: تعداد ۸۳۴ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در استان وجود دارد که ۶۰۰ آموزشگاه آن فعال هستند که بیش از ۳۰۰ آموزشگاه در تبریز است. تعداد ۴۳۰ کارگاه فعال در بخش دولتی آموزش‌های فنی را ارائه می‌دهند.

وی افزود: آموزش‌های تولید محتوا، خیاطی، آشپزی و هنرهای دستی از جمله آموزش‌های مهم برای بانوان جهت اشتغال در خانه است.

انتهای پیام
captcha