به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، مصطفی صحرایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، روز گذشته، 17 اردیبهشتماه، با بیان اینکه دانشگاه تبریز بهعنوان یکی از دانشگاههای تأثیرگذار کشور شرایط خاص خود را دارد، اظهار کرد: از تمامی رؤسای دانشکدهها، معاونین دانشکدهها، مدیران گروه و اساتیدی که در سال گذشته نهایت همکاری را در برگزاری منظم کلاسها مخصوصاً در ایامی که فضای دانشگاه ملتهب بود، انجام دادند، صمیمانه تشکر میکنم.
وی همچنین ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم در خصوص روند انتخاب اساتید نمونه دانشگاه نیز گفت: در سالهای قبل دانشکدهها براساس محورهایی که از سوی دانشگاه تعیین شده بود، اساتید نمونه را به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی میکردند و این همکاران بهعنوان اساتید نمونه انتخاب میشدند؛ اما امسال برای اولینبار آئیننامهای تحت عنوان «آئیننامه سرآمدان آموزشی» به دانشگاهها ابلاغ و انتخاب اساتید نمونه براساس آئیننامهی مذکور انجام شد.
صحرایی ادامه داد: براساس این آئیننامه، اساتید به درخواست خویش یا به انتخاب دانشکده درصورت کسب امتیاز نظرسنجی بالاتر از میانگین دانشکده، به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی و بعد از بررسیهای اولیه در کمیتهای تخصصی امتیاز بندی شده و اساتید نمونه معرفی و تجلیل شدند.
وی با بیان اینکه در مجموع 32 استاد شاغل، 14 استاد بازنشسته، 9 کارشناس آزمایشگاهی و شش کارشناس آموزشی مورد تجلیل قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: از این 32 استاد، 26 استاد بهعنوان استاد سرآمد آموزشی و 6 استاد بهعنوان استاد نمونه معرفی شدند که علت این موضوع محدودیت در تعداد اساتید سرآمد بود که میبایست از هر 30 استاد تنها یک استاد بهعنوان سرآمد آموزشی انتخاب میشد و بر اساس آیین نامه به سرآمدان آموزشی دانشگاه، امکانات ویژه ای تعلق خواهد گرفت.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در خصوص تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر 750 عضو هیئت علمی شامل 218 استاد تمام، 316 دانشیار، 209 استادیار و 12 مربی در دانشگاه تبریز مشغول به خدمت هستند که 515 استاد بهصورت رسمی قطعی، 178 استاد بهصورت رسمی آزمایشی و 62 استاد نیز بهصورت پیمانی در حال فعالیت در دانشگاه هستند.
وی همچنین میانگین سنی اساتید دانشگاه تبریز را 49 سال عنوان کرد و افزود: این میانگین سنی برای دانشگاهی همچون دانشگاه تبریز میانگین سنی بالایی محسوب میشود و براساس استانداردهای موجود در دانشگاهها، میانگین سنی اساتید دانشگاه تبریز باید حدود 40 تا 45 سال باشد. علت اصلی بالابودن میانگین سنی اساتید دانشگاه عدم جذب اساتید جدید در طول 10 سال گذشته؛ چراکه هرچقدر تعداد اساتید جوان در دانشگاهها با مرتبهی علمی استادیاری زیاد باشد، به همان اندازه میانگین سنی اساتید پایینتر خواهد بود.
وی ادامه داد: البته اساتید پیشکسوت بهعنوان بزرگان و سرآمدان دانشگاهها محسوب میشوند و ما همواره باید از دانش، اطلاعات علمی و تجربه این عزیزان نهایت استفاده را ببریم و اساتید جوان نیز طبیعتاً فعالیتهای زیادی را برای ارتقا درجه علمی خود انجام میدهند و دانشگاه میتواند از دانش این عزیزان نیز بهرهمند شود.
صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری منظم جلسات هیئت ممیزه دانشگاه، اظهار کرد: حدود 96 پرونده در طول یک سال گذشته در هیئت ممیزه دانشگاه بررسی و از این تعداد بیش از 90 درصد تصویب و منجر به ارتقاء اساتید شد. 70 پرونده هیئت ممیزه مربوط به دانشگاه تبریز و مابقی نیز متعلق به دانشگاههای هنر اسلامی تبریز، مراغه و بناب بود.
وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه، گفت: ما در طول یکسال گذشته توجه ویژهای بر روی معیشت اساتید دانشگاه داشتیم و معتقد هستیم که اساتید دانشگاه نباید دغدغه و مشغلهای بهخاطر مسائل مالی داشته باشد و در همین راستا نهایت سعی خود را انجام دادیم تا حقالتدریس اساتید بهموقع پرداخت شود. زمانیکه ما مسئولیت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را برعهده گرفتیم، حق التدریسی اساتید از چندین ترم قبل پرداخت نشده بود که خوشبختانه در طول این مدت تمامی حقالتدریسیها پرداخت شد و تنها حقالتدریسی نیمسال دوم سال تحصیلی 1402-1401 باقیمانده است که این مورد نیز تا پایان نیمسال پرداخت خواهد شد.
صحرایی در خصوص تعداد دانشجویان دانشگاه تبریز نیز اظهار کرد: در حال حاضر 21 هزار دانشجو شامل 50 دانشجوی کاردانی، 11 هزار دانشجوی کارشناسی، شش هزار و 800 دانشجوی کارشناسی ارشد، سه هزار دانشجوی دکتری تخصصی و 200 دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی، در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند. دوره پسا دکتری یک دوره پژوهشی است که اساتید نسبت به جذب افراد اقدام میکنند و کسانی که در این دوره شرکت میکنند، دانشجو نبوده و همکار ما تلقی میشوند. در حال حاضر حدود 120 همکار پسا دکتری در حال فعالیت هستند و تسهیلاتی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. ما معتقد هستیم که هرچقدر تعداد همکاران پسا دکتری افزایش یابد، به همان اندازه نتایج خوبی برای دانشگاه رقم خواهد خورد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات این دانشگاه در خصوص جذب دانشجویان بینالمللی نیز گفت: خوشبختانه تعداد دانشجویان بینالمللی جذب شده در سال تحصیلی جاری تقریباً دو برابر شد که امیدواریم شاهد افزایش این تعداد در سال تحصیلی آینده باشیم. تسهیلات متعددی در خصوص دانشجویان بینالمللی در نظر گرفته شده است که یکی از این تسهیلات افزایش ظرفیت اساتید برای پذیرش دانشجویان بینالمللی است تا اساتید بتوانند با فراغت بال نسبت به انتخاب دانشجویان بینالمللی اقدام کنند؛ از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص دانشجویان بینالمللی میتوان به افزایش سقف حقالتدریس اساتید این دانشجویان اشاره کرد. متأسفانه تاکنون تنها ضرایب مربوط به این بحث در هیئت امنا تصویب شده است و ما امیدواریم موضوع افزایش سقف نیز به تصویب هیأت امنا برسد.
وی در واکنش به برخی انتقادات در خصوص پایین بودن کیفیت علمی دانشجویان بینالمللی، گفت: پایین بودن کیفیت دانشجویان فعلی موضوعی غیرقابلانکار است و دانشجویان فعلی بهلحاظ علمی اصلا قابل مقایسه با دانشجویان دهههای 1360، 1370 و حتی 1380 نیستند. این موضوع در خصوص دانشجویان بینالمللی نیز صدق میکند اما نباید بهصورت کلی به موضوع نگاه کنیم چراکه در بین دانشجویان داخلی و دانشجویان بینالمللی، افراد بسیارسطح بالایی نیز وجود دارد. لذا ما باید تمهیداتی را در خصوص بالا بردن کیفیت علمی و فرآیند تحصیلی دانشجویان بینالمللی در نظر بگیریم.
صحرایی با بیان اینکه دانشگاه حساسیت زیادی در فرآیند جذب دانشجویان بینالمللی دارد و تنها 50 درصد از متقاضیان جذب دانشگاه میشوند، اضافه کرد: بر خلاف گذشته که متأسفانه نظارت کمتری در جذب دانشجویان بینالمللی انجام میشد و اساتید و گروهها، نقشی اندکی در این انتخاب داشتند، اکنون این کار به گروهها واگذار شده و اگر گروهها و اساتید مربوطه بعد از انجام مصاحبه با دانشجویان سطح علمی آنها را در شأن دانشگاه تبریز تشخیص دهند، آن دانشجویان جذب خواهند شد.
وی در خصوص تدریس زبان فارسی به دانشجویان بینالمللی نیز گفت: متأسفانه مرکز آزفا دانشگاه (آموزش زبان فارسی) درگذشته، مخصوصاً در ایام شیوع ویروس کرونا، بهصورت منفعلانه عمل میکرد. ما برای جبران این مشکل و بعد از قرارگرفتن مرکز آموزش زبان فارسی در ذیل معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، حساسیت زیادی به خرج دادیم و اکنون دانشجویان بینالمللی ملزم به شرکت در کلاسهای مرکز آموزش زبان هستند و از سال تحصیلی آینده نیز تمامی دانشجویان بینالمللی جذب شده باید باید همزمان با دروس جبرانی، در کلاس های زبان فارسی در نیمسال اول شرکت کنند و از نیمسال دوم وارد دروس اصلی خواهند شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به برنامهریزی دانشگاه برای اجرای طرح بورسیه تحصیلی با استفاده از ظرفیت برخی از صنایع و شرکتهای استان، گفت: ما در حال برگزاری جلسات متعدد با برخی صنایع و شرکتهای بزرگ تبریز از جمله تراکتورسازی، پتروشیمی، پالایشگاه و مخابرات هستیم تا بتوانیم دانشجویان کارشناسی را با بورسیهی این شرکتها جذب کنیم و امیدواریم در سال آینده با گنجاندن جذب بورسیه در دفترچهی راهنمای کنکور، علاوه بر جذب دانشجویان بهصورت بورسیه، علاوه بر رفع دغدغه خانوادهها در خصوص اشتغال فرزندان، صنایع و شرکتهایی که هزینهی تحصیلی دانشجویان را میپردازند، بتوانند بعد از فارغالتحصیلی دانشجویان، نیروهای نخبهی دانشگاهی را جذب کنند.
وی ادامه داد: دانشگاه تبریز هیچ چشم داشتی درخصوص مسائل مالی نداشته و هدفی جز ایفای نقش بهعنوان پل ارتباطی بین فارغ التحصیلان بورسیه و صنایع استان ندارد و حتی دانشگاه حاضر است تعدادی از واحدهای درسی را نیز به دروسی مرتبط با آن صنایع و شرکتها اختصاص دهد. امیدواریم با توجه به پتانسیل علمی دانشگاه تبریز و پتانسیل صنعتی تبریز، برای اولین بار شاهد اجرای بورسیهی تحصیلی بعد از گذشت 20 سال در دانشگاه تبریز باشیم.
صحرایی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به سیاست وزارت علوم در خصوص تقویت رشتههای پرمتقاضی و ایجاد رشتههای بین رشتهای اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از رشتههای دانشگاهی پر متقاضی بوده و تعدادی نیز کم متقاضی هستند، سیاست وزارت علوم بر این اساس است که رشتههای پر متقاضی را تقویت کرده و رشتههای کم متقاضی بهمرور کنار گذاشته شود. همچنین یکی دیگر از برنامههای وزارت علوم ایجاد رشتههای بین رشتهای براساس نیازمندیهای جامعه و صنعت است که میتواند بسیار مثمر ثمر باشد. اما یکی از مشکلات رشتههای بین رشتهای این است که متأسفانه این رشتهها در آزمونهای استخدامی گنجانده نمیشود و سازمان استخدامی و دستگاههای اجرایی باید در زمان استخدام این رشتهها را نیز در نظر بگیرند.
وی همچنین با اشاره به آئیننامه انتخاب استاد مشاور برای دانشجویان کارشناسی، اظهارکرد: هدف از این آئیننامه استفاده از تجربیات اساتید خبره در مسائل علمی و فرهنگی دانشجویان کارشناسی است، تا در بدو ورود به دانشگاه مشاورههای لازم را انجام داده و برای حل مشکلات تحصیلی و فرهنگی دانشجویان در طول تحصیل کمک کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، ارتقاء گروه آموزشهای آزاد و الکترونیکی دانشگاه به مرکز آموزش های آزاد و الکترونیکی را از دیگر اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر تدریس زبانهای خارجی نیز در این مرکز فعال بوده و دانشجویان، دانش آموزان و تمامی علاقهمندان به یادگیری زبانهای خارجی میتوانند در کلاسهای این مرکز شرکت کرده و مدرک پایان دوره را اخذ کنند.
انتهای پیام