همه مکلف به تبلیغ و تبیین مسئله غدیر هستیم
کد خبر: 4148745
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی:

همه مکلف به تبلیغ و تبیین مسئله غدیر هستیم

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت مسئله غدیر و تبیین ابعاد مختلف آن، گفت: طبق خطبه غدیر، همه تا روز قیامت مکلف به تبلیغ و تبیین مسئله غدیر هستیم. 

حجت الاسلام کاملی فر، دبیر بین المللی غدیر در آذربایجان شرقی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن کاملی‌فر، دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان با تأکید بر اهمیت توجه به مسئله غدیر، اظهار کرد: طبق آیه تبلیغ، ماموریتی که خداوند در رابطه با غدیر برای پیامبر اسلام(ص) مطرح می‌کند همسان انجام رسالت بوده و ترک آن نیز مساوی با عدم انجام رسالت است. 

وی با اشاره به شأن نزول آیه تبلیغ «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ؛» ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و ادای وظیفه نکرده‌ای و خدا تو را از (شر) مردمان محفوظ خواهد داشت، (و دل قوی دار که) خدا کافران را راهنمایی نخواهد کرد، افزود: خداوند سبحان در این آیه مبارکه، تبیین و تبلیغ ولایت امیرالمومنین(ع) را مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رسالتی عنوان می‌کند که بر عهده پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) نهاده است. 

کاملی‌فر با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) این ماموریت و رسالت را طی یک مراسم باشکوه و با قرائت یک خطبه‌ مفصل در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجرت در بیابان غدیرخم مطرح می‌کند، ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر در معرفی امیرالمؤمنین(ع) سنگ تمام گذاشتند، به گونه‌ای که تمام رسانه‌های عالم تا روز قیامت در مقابل این کار عظیم رسانه‌ای عاجز هستند. 

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی افزود: پیامبر در روز غدیر سه کار مهم انجام دادند که شامل قرائت خطبه غدیر، بلند کردن دست حضرت علی(ع) و بیعت گرفتن از حاضران بود و بر این اساس پیامبر اسلام(ص) سه روز حاضران را متوقف کردند تا امیرالمؤمنین(ع) را ببینند، لمس کنند و با دستان خود با او بیعت کنند تا هیچ بهانه‌ای برای هیچ کدام از حاضران نماند، چراکه پیامبر در این رابطه حواس شنوایی، بینایی و لامسه ۱۲۰ هزار نفر حاضر در بیابان غدیر را به کار گرفته و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(ع) را بیان کردند. 

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) در خطبه غدیر یک ماموریت بسیار مهم را به همه‌ ما محول کردند، تصریح کرد: پیامبر(ص) در خطبه غدیر فرموده‌اند: «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی أَدَعُهَا إِمَامَةً وَ وِرَاثَةً فِی عَقِبِی إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ، حُجَّةً عَلَی کلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَی کلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ فَلْیبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ؛ ای مردم! همانا من، امامت و وراثت را تا روز قیامت در فرزندانم به جا گذاشتم و قطعاً آن چیزی را که مأمور به ابلاغش بودم، رساندم تا حجت و سندی باشد بر هر حاضر و غائبی و بر هر کسی که شاهد است یا نیست، متولد شده است یا نه؛ پس حاضران به غائبان برسانند و پدران به فرزندان تا روز قیامت.» 

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: پیامبر(ص) با خطبه غدیر حجت را تا روز قیامت بر همگان تمام کرده و بر همه تکلیف کردند که تا روز قیامت ولایت امیرالمؤمنین(ع) را تبلیغ کنند. 

وی با اشاره به اینکه امروز صحبت از غدیر صرفاً صحبت از گذشته و یک روز تاریخی نیست، بلکه غدیر یک تاریخ و یک مسئله مهم روز است، تصریح کرد: امروز حضرت ولی‌عصر(عج) وارث غدیر بوده و غدیر یعنی مسئله حاکمیت اسلامی و ولایت فقیه. 

کاملی‌فر با تأکید بر اینکه مسئله غدیر بسیار مهم بوده اما متأسفانه غدیر را خوب نشناخته‌ایم و این روز بزرگ در طول تاریخ مظلوم و در غربت بوده است، یادآور شد: براساس روایات ائمه(ع)، هیچ روزی مهم‌تر و واجب‌تر از غدیر نیست، چراکه توجه به مسئله غدیر حتی از عاشورا، اربعین، فاطمیه و نیمه شعبان هم مهم‌تر است. 

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی با اشاره به روایتی از ائمه(ع) مبنی بر این‌که «به خدا سوگند اگر مردم اهمیت و ارزش روز غدیر را درک می‌کردند، هر روز فرشتگان با آن‌ها ده بار مصافحه می‌کردند»، تأکید کرد: این‌ها روایات مهمی در رابطه با عظمت روز غدیر است که باید مورد توجه قرار دهیم. 

وی غدیر را یک مسئله حیاتی و مبنای اعتقادی شیعه مطرح کرد و گفت: متأسفانه غبار مظلومیت و غربت روی مسئله غدیر بنشسته که در بنیاد غدیر تلاش می‌کنیم این غبار مظلومیت را از چهره غدیر بزداییم و طبق خطبه غدیر، همه تا روز قیامت مکلف به تبلیغ و تبیین مسئله غدیر هستیم. 

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در آذربایجان‌شرقی با اشاره به تصویب دهه امامت و ولایت از عید قربان تا عید غدیر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر،  اظهار کرد: این دهه فرصتی برای تبیین و تبلیغ مسئله مهم غدیر بوده و در ستاد بزرگداشت این دهه نیز ۱۶ کمیته مشغول فعالیت بوده و در حال تنظیم و تدوین برنامه‌ها هستند. 

انتهای پیام
captcha