سیره عاشورایی شهید چمران الگوی لبنانی‌ها در دفاع از مظلومین است
کد خبر: 4149297
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
رئیس مجلس لبنان:

سیره عاشورایی شهید چمران الگوی لبنانی‌ها در دفاع از مظلومین است

رئیس مجلس لبنان سیره عاشورایی شهید چمران را الگوی لبنانی‌ها در دفاع از مظلومین و محرومین و مبارزه با صهیونیسم تا آزادسازی سرزمین‌های اسلامی توصیف کرد.

به گزارش ایکنا، جنبش امل لبنان شامگاه سه‌شنبه، سی ام خرداد ماه 1402مراسم چهل و دومین سالروز شهادت مصطفی چمران را در دبیرستان شهید حسن قصیر بیروت و با حضور شماری از شخصیت‌های جنبش امل، سفیر ایران در بیروت و چهره‌هایی دینی و رسانه‌ای برگزار کرد.

مصطفی فوعانی، رئیس کمیته اجرایی جنبش امل در این مراسم به نمایندگی از نبیه، بری رئیس مجلس لبنان، بیانیه وی را قرائت کرد.

در آغاز بیانیه، نبیه بری به روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی و به محضر رهبر انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای و امام موسی صدر و به روح شهید مصطفی چمران درود فرستاد.

وی در ادامه به خالقان این روزهای پیروزی در فلسطین از جنین تا سایر مناطق کرانه باختری و نوار غزه و سراسر فلسطین از بحر تا نهر درود فرستاد و برای آنها آرزوی موفقیت روز افزون کرد.

رئیس مجلس لبنان افزود: آیا بر کسانی که با خون پاکی وضو گرفتند و در محراب خدا زانو زدند و مناجات می‌کردند، بگریم و برای کسانی که در راه نور با الهام از قرآن  و امام موسی صدر گام برداشتند؟

وی با بیان اینکه باشکوه‌ترین تاریخ‌ها را شهدا نگاشته و ساخته‌اند، گفت: شهدا برای زندگی ما مرگ را برگزیدند و نام آنها در تاریخ به یادگار مانده است. شهدا با شهادت به یک امت مبدل شدند. آنها راه‌هایی را طی کردند که ما را به عزت، صلابت و قدرت برساند. تاریخ بر حسب تصادف ساخته نمی‌شود. او علم فضا و کشف کهکشان‌ها را پشت سر گذاشت و خود را فروتن کرد تا انسانیت در ما کشف شود.

نبیه بری، مصطفی چمران را بسان سلمان فارسی اوایل اسلام برای مسلمانان لبنان توصیف کرد و گفت: وی چراغ راه پیشگامان مقاومت در جنوب لبنان بود. او فرماندهی از فرماندهان مقاومت در لبنان و مجاهد فی سبیل الله برای آزادی سرزمین و بشریت و دفاع از نخستین آرمان مسلمانان در آزادی قدس  وفلسطین بود.

رئیس مجلس لبنان با تاکید بر سیره عاشورایی شهید چمران در دفاع از مظلومین و محرومین گفت: او با عزت زندگی کرد و با عزت به شهادت  رسید. امروز همه روستاهای جنوب لبنان خاطره‌های خوب این فرمانده بزرگ را گرامی می‌دارند. شهید چمران به نسل‌های امروز ما آموخت که فرمانده باید در صف اول نبرد با دشمن باشد .

بری در توصیف شهید چمران گفت: او اسوه‌ای پیشرو در همه سطوح، متواضع در برابر فقرا و معلمی برای دانش آموزان، راهنمای مجاهدان و مبارزی در جمع نیروهای آزاده مقاومت بود و شایسته بود که الهام بخش فرزندان امام موسی صدر و همه آزادگان باشد.

رئیس مجلس لبنان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران دغدغه بزرگ  شهید چمران بود، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام روح الله خمینی به پیروزی رسید، شهید چمران به آرزوی خود و رویای میلیون‌ها نفری که در برابر ظلم و ستم قیام کردند، رسید و به برجسته‌ترین مسئولین جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. او وزیر دفاع و نماینده امام خمینی در شورای عالی دفاعی این کشور بود. او یک رزمنده راهبردی شهادت‌طلب و معتقد در خط مقدم نبرد بود تا زمانی که به  شهادتی که خدای متعال سزاوار آن دانست،  دست یافت.

سیره عاشورایی شهید چمران الگوی لبنانی‌ها در دفاع از مظلومین و مبارزه با صهیونیسم است /اماده

امام موسی صدر زنده است

نبیه بری با بیان اینکه شهید چمران غیبت امام موسی صدر را بزرگ‌ترین درد خود خوانده بود، گفت: آری این بزرگ‌ترین دردی است که همه ما به آن مبتلا هستیم و معتقدیم امام موسی صدر و همراهانشان زنده هستند.

رئیس مجلس لبنان با یادآوری سخنان شهید چمران درباره ترک آمریکا و مهاجرت به جنوب لبنان برای بودن با محرومان و مستضعفان آنجا گفت: شهید چمران در اوج قدرت و دارایی همه چیز را رها کرد  و  زندگی پر از عذاب و عشق و شهادت را برای هدف مقدس خود ترجیح داد.

دست از مقابله با اسرائیل برنمی‌داریم

نبیه بری گـفت: همه رویارویی‌های دلیرانه مقاومت در لبنان نشات گرفته از خط مقاومتی است که امام موسی صدر و شهید چمران پایه گذار آن بودند و ما همچنان با اسرائیل مقابله خواهیم کرد، هر چقدر هم این رژیم قدرت داشته باشد و بخواهد ما را بکشد. امروز آنچه در فلسطین جریان دارد، ثابت می‌کند که تنها با مقاومت هیمنه اسرائیل فرو می‌ریزد و رزمندگان مقاومت نشان دادند که قدس جز با دستان آنها آزاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: امام موسی صدر هم خواهان درک خطر صهیونیسم بود و معتقد بود که باید با همه تلاش و ظرفیت خود برای حفاظت از شرافت، موجودیت و آینده سرزمین و نسل‌هایمان ایستادگی کنیم. آنچه امروز در جنین روی می‌دهد درستی دیدگاه مقاومت و رهبران آن را ثابت کرده است.

سفیر ایران هم در بخشی از نطق خود شهید چمران را یکی از فرماندهان فرامرزی مقاومت توصیف کرد و گفت: او زندگی خود را در راه مجاهدت برای آزادسازی سرزمین و بشریت و در راس آن دفاع از مساله فلسطین منطبق با خط مشی اسلامی و اصیل محمدی سپری کرد. شهید چمران در دفاع از مظلومان به سیره عاشورایی عمل کرد و شایسته است که اسوه همه انقلابیون در لبنان و ایران و آزادگان جهان در هر کجا باشد.

نبیه بری، سیاست‌مدار لبنانی است که از سال ۱۹۸۴ تاکنون رهبری جنبش امل از احزاب شیعهٔ لبنانی و از سال ۱۹۹۲ تاکنون ریاست مجلس لبنان را بر عهده دارد.

جنبش أمَل از تشکل‌های سیاسی شیعی در لبنان است که در اوایل دهه ۱۹۷۰م توسط امام موسی صدر و برای دفاع از شیعیان لبنان و مقابله نظامی با اسرائیل شکل گرفت. رهبری این جنبش، از ابتدای تشکیل بر عهده امام موسی صدر و بعد از وی، مصطفی چمران و از سال ۱۹۷۹م/۱۳۵۷ش نبیه بری بود.

انتهای پیام
captcha