خوش‌فکری، خلاقیت و کیفیت؛ سه ویژگی شاخص انتشارات جهاددانشگاهی
کد خبر: 4160787
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

خوش‌فکری، خلاقیت و کیفیت؛ سه ویژگی شاخص انتشارات جهاددانشگاهی

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه انتشارات جهاددانشگاهی به‌عنوان ناشر برند شناخته می‌شود، خوش‌فکری، خلاقیت و کیفیت را از ویژگی‌های بارز این نشر برشمرد.

محسن لعلی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهانمحسن لعلی، دکترای تخصصی روانشناسی، عضو هیئت علمی پردیس شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، متخصص روان‌درمانی و عضو شورای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران است. «فنون درمان شناختی رفتاری در درمان اختلالات روانی»، «کتاب کار افکار منفی»، «راهبردهای درمان شناختی رفتاری کودکان مضطرب و افسرده»، «درسنامه قصه‌درمانی»، «هر احساسی را باور نکن» و «درمان شناختی رفتاری در زندگی روزمره»، عناوین کتاب‌هایی‌ است که از او با همکاری نویسندگان دیگر در انتشارات جهاددانشگاهی واحد اصفهان چاپ و منتشر شده است. خبرنگار ایکنا از اصفهان به‌مناسبت چهل‌وسومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی، به سراغ این نویسنده و استاد دانشگاه رفته تا نظرش را درباره این نهاد و همکاری با آن جویا شود.

لعلی درباره سابقه آشنایی و همکاری‌اش با جهاددانشگاهی اظهار کرد: همه مقاطع تحصیلات دانشگاهی‌ام را در دانشگاه اصفهان گذراندم و در تمام مدتی که دانشجو بودم، ارتباطم را با جهاددانشگاهی حفظ کردم، البته بیشتر با فعالیت‌های این مجموعه در زمینه چاپ و انتشار کتاب آشنا بودم، ولی آشنایی کلی هم با این سازمان داشتم. با تمام شدن دوره تحصیل، ارتباطم با جهاددانشگاهی نیز قطع شد تا حدود هفت یا هشت سال پیش که این ارتباط با چاپ کتاب «راهبردهای درمان شناختی رفتاری کودکان مضطرب و افسرده» در انتشارات واحد اصفهان دوباره از سر گرفته شد. این کتاب مورد استقبال قرار گرفت و جهاددانشگاهی خواهان همکاری بیشتر شد. بنابراین، کتاب «فنون درمان شناختی رفتاری در درمان اختلالات روانی» را نوشتم که نسبت به کتاب اول بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و امروز انتشارات جهاددانشگاهی چاپ چهارم این کتاب را در دستور کار دارد.

وی با ابراز رضایت از همکاری با انتشارات جهاددانشگاهی، به‌ خوش‌فکری و خلاقیت موجود در این مجموعه اشاره کرد و گفت: آیین‌های رونمایی از کتاب که با حضور مؤلف و مترجم در کتابفروشی جهاددانشگاهی برگزار می‌شود، بسیار دلپذیر است و شخصاً سه مرتبه برای رونمایی کتاب‌هایی که نوشته‌ام، دعوت شده‌ام. کتاب دیگری با عنوان «درمان شناختی رفتاری در مدرسه» در دست چاپ دارم که مراسم رونمایی از آن نیز برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان با بیان اینکه در دوره دانشجویی نیز بیشتر از کتاب‌های چاپ‌شده در انتشارات جهاددانشگاهی استفاده می‌کرده است، ادامه داد: جهاددانشگاهی در کل کشور به‌عنوان یک ناشر برند شناخته می‌شود و وقتی نام آن بر روی کتابی باشد، نشان‌دهنده سطح قابل توجهی از کیفیت است. زمانی که از کتاب‌های انتشارات جهاددانشگاهی به‌عنوان منبع درسی استفاده می‌کردم، این کتاب‌ها از نظر علمی معتبر و قوی بود و استادان نیز برای تهیه کتاب ما را به همین آثار ارجاع می‌دادند. امروز هم که خودم عضو هیئت علمی دانشگاه هستم، بیشتر کتاب‌هایی که به دانشجویان معرفی می‌کنم، یا چاپ انتشارات جهاددانشگاهی است و یا این مجموعه عرضه‌کننده آنها محسوب می‌شود. در دوره‌ای که ما دانشجو بودیم، جهاددانشگاهی پایگاهی برای چاپ کتاب‌های باکیفیت و علمی به شمار می‌رفت.

وی در عین حال خواستار این است که جهاددانشگاهی حساب نویسندگان و مترجمان فعال و با سابقه همکاری بیشتر را از سایرین جدا کند و در توضیح آن گفت: چاپ یک کتاب برای نویسنده‌اش میلیون‌ها تومان هزینه دارد و وقتی نویسنده یا مترجم عاشق کار خود باشد، چنین هزینه‌ای را متقبل می‌شود، وگرنه شرایط اقتصادی اجازه این کار را نمی‌دهد. حتی اگر کتاب فروش خوبی هم داشته باشد، فقط می‌تواند هزینه اولیه را برای ارائه‌دهندگان آن جبران کند و سود مالی چندانی ندارد. بنابراین، وقتی کتاب نویسنده‌ای مورد اقبال قرار می‌گیرد، بهتر است اثر نهایی از او خریداری شود تا مشکلات مالی مانع کار نباشد و نویسنده فقط دغدغه کیفیت اثر را داشته باشد.

لعلی از نشست‌های جمع‌خوانی کتاب‌ با عنوان «فصل سخن» در کتابفروشی جهاددانشگاهی واحد اصفهان نیز به نیکی یاد کرد و خواستار برگزاری این نشست‌ها در طول سال تحصیلی در دانشگاه شد. وی در عین حال به این نکته اشاره کرد که ارتباط جهاددانشگاهی با دانشگاه در نقطه مطلوبی قرار ندارد و اگر اطلاع‌رسانی بهتری درباره برنامه‌ها انجام شود، دانشجویان زیادی هستند که از این برنامه‌ها استقبال می‌کنند.

این استاد دانشگاه عملکرد جهاددانشگاهی را در زمینه چاپ و نشر کتاب، عالی ارزیابی کرد و گفت: دستاورهای این مجموعه در زمینه نشر فراوان است، ولی انتظاری که از آن وجود دارد، این است که در رشته‌های علوم پزشکی و علوم انسانی، نیازسنجی و شبکه‌ای از نویسندگان، مترجمان و مؤلفان ایجاد کند تا شاهد سطح بالایی از همکاری در زمینه چاپ و نشر کتاب باشیم.

انتهای پیام
captcha