نقش آفرینی مساجد در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد
کد خبر: 4164094
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱

نقش آفرینی مساجد در عرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که نقش آفرینی مسجد در عرصه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برگزاری مراسم عزا تنها یکی از کارکردهای آن است ولی گاه دچار افراط و تفریط می‌شویم و با جنبه درآمدی نگاه می‌کنیم، در حالی که باید از ظرفیت خیران در این خصوص بهره برد.  

حجت الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف استان، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، امروز، 30 مردادماه در جمع خبرنگاران،  با بیان اینکه شهدایی چون شهید باکری‌ و تجلایی، همگی در مسجد تربیت یافته‌اند و جبهه و جنگ نیز در آن زمان از مسجد اداره می‌شد، گفت: نباید از نقش تربیتی مساجد غافل شویم. 

وی با اشاره به نامیده شدن ۲۱ آگوست مصادف با ۳۰ مردادماه به عنوان روز جهانی «مسجد»، اظهار کرد: تاریخ ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مصادف با ۳۰ مرداد ۱۳۴۸ یادآور یک واقعه تاریخی و برنامه مسیح-صهیون است که در صبح آن روز، مسجدالاقصی را آتش زده و حدود ۱۵۰۰ مترمربع از این مسجد دچار طعمه حریق شد و سقف آن نیز فروریخت. 

حسینی افزود: این واقعه تاریخی، به پیشنهاد جمهوری اسلامی در اجلاس وزرای کشورهای اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامیده شد تا به نام و یاد و جایگاه ویژه مسجد با توجه به این‌که مسجد الاقصی، محل معراج پیامبر(ص) و محل عبادت بسیاری از پیامبران الهی بوده است، توجه جدی شود. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که نامگذاری روز جهانی مساجد، یادآور ظلم نسبت به مسجد توسط صهیونیسم بین المللی است، ادامه داد: مسجد الاقصی بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی، سومین مسجد مهم اسلام محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به کارکردهای مختلف مسجد، گفت: نخستین بنایی که پیامبر اکرم(ص) بعد از هجرت به مدینه پایه‌ریزی کردند، مسجد قبا بود و وی بیش از ۱۴ سال در مسجد الاقصی نماز برپا کردند.  

حسینی، با بیان این‌که مسجد همواره مورد توجه جهان اسلام و پیامبر اکرم(ص) بوده است، اظهار کرد: مسجد محل سجده و عبودیت بوده و کارکردها و ویژگی‌های دیگری چون محل تربیت دارد و نوجوانان و جوانان در فضای مسجد نفس می‌کشند. مساجد می‌توانند در عصر انفجار اطلاعات و فتنه گری‌هایی که در فضای مجازی بر باورها و اعتقادات جوانان و نوجوانان دارند، نقش آفرینی ویژه داشته باشند. 

وی با بیان این‌که امامان جماعت و اصحاب مسجد می‌توانند با کمک یکدیگر، نسل طیب و طاهر تربیت کنند، گفت: کارکرد فرهنگی مسجد نباید فراموش شود. برخی از مساجد، علاوه بر اقامه سه وعده نماز جماعت، فعالیت‌های فرهنگی با کمک هیات امنا، انجمن‌های اسلامی و پایگاه‌های مقاومت بسیج انجام می‌دهند. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری دعاها، مناجات، جلسات بصیرتی و انس و دورهمی‌های جوانان در مساجد، اظهار کرد: کارکردهای اجتماعی و تعاون در مساجد را از جمله توزیع هزاران بسته معیشتی در ایام کرونا مشاهده کردیم.  

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور وجود دارد و بر اساس آمارها نیز سرانه مسجد در کشور ما یک مسجد به ازای حدود ۱۱۰۰ نفر است که از این بابت کمبود داریم. 

وی با بیان این‌که هیات امنای مسجد، مدیریت مسجد را برعهده داشته و ترکیبی از پیشکسوتان و جوانان است، ادامه داد: پایگاه‌های مقاومت آقایان و بانوان که بازوهای فرهنگی مساجد هستند، اخیرا به هیات امنای مساجد پیوسته‌اند. 

حسینی با بیان این‌که نقش آفرینی مسجد در عرصه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: برگزاری مراسم عزا تنها یکی از کارکردهای آن است ولی گاه دچار افراط و تفریط می‌شویم و با جنبه درآمدی نگاه می‌کنیم، در حالی که باید از ظرفیت خیران در این خصوص بهره برد.  

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، تاکید کرد: هزینه برای فرهنگ در حقیقت سرمایه گذاری به خصوص برای نوجوانان و جوانان است و شاید برگزاری یک جلسه کوتاه آموزش قرآن، در ابتدا کار چندان مهمی محسوب نشود در حالی که همین جلسات هستند که باورهای کودکان را تامین کرده و تربیت آن‌ها را منجر می‌شوند. 

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ، تنها به معنای بنر زدن نیست و باید فعالیت‌های دیگری انجام داد. مثلاً قبلا برگزاری حلقه‌های صالحین در مساجد، جوابگوی نیازهای جوانان نقش آفرین بود. جوانان، نیازهای بسیاری در حوزه دین، باورهای اعتقادی و مسائل جدید دارند که اگر ما در مساجد به آن‌ها پاسخ ندهیم، افراد دیگری بر روی اعتقادات آن تاثیر می‌گذارند. 

حسینی گفت: برخی مساجد، پیشتاز فرهنگ هستند ولی می‎‌توان این فعالیت‌های فرهنگی را ارتقا داد. مسجد از اول بنای اسلام یک نهاد مردمی است و الان نیز به دست مردم اداره می‌شود. 

انتهای پیام
captcha