دانشگاه‌های فرانسلی و تمدن‌ساز را هدف‌گذاری کنیم
کد خبر: 4165180
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱
رئیس دانشگاه تبریز:

دانشگاه‌های فرانسلی و تمدن‌ساز را هدف‌گذاری کنیم

صفر نصراله‌زاده با تأکید بر اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌های تمدن‌ساز هدف‌گذاری می‌کنیم، گفت: دانشگاه‌های نسل یک و دو در جای خود اما باید در مسیر دانشگاه‌های تمدن‌ساز و انسان‌ساز قرار بگیریم که حکمت بنیان بوده و انسانی متعهد، متخصص، فرهنگی و تمدن‌ساز تربیت می‌کند. 

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز شامگاه، چهارم شهریورماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ استان به مناسبت هفته دولت، با تأکید بر اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌های تمدن‌ساز هدف‌گذاری می‌کنیم، گفت: دانشگاه‌های نسل یک و دو در جای خود اما باید در مسیر دانشگاه‌های تمدن‌ساز و انسان‌ساز قرار بگیریم که حکمت بنیان بوده و انسانی متعهد، متخصص، فرهنگی و تمدن‌ساز تربیت می‌کند. 

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های فرانسلی و انسان‌ساز می‌توانند در تمدن‌سازی نقش مهمی ایفا کنند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به‌دنبال دانشگاه تمدن‌ساز بوده که متأسفانه تا به حال موفق به تحقق آن نشده‌ایم و باید در رسیدن به این هدف تلاش کنیم. 

نصراله‌زاده، در ادامه به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دانشگاه اشاره کرد و گفت: امسال در جشنواره کشوری قرآن و عترت مقام‌های خوبی توسط دانشجویان دانشگاه تبریز کسب شد که مایه افتخار بودند؛ در حوزه قرآن و عترت با محوریت تبیین و بهبود سبک زندگی برنامه‌های متعددی در دستور کار داریم. 

وی با بیان اینکه دانشگاه تبریز در زمینه‌های فرهنگی نیز فعالیت‌های خوبی داشته و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه طی سال گذشته در اجرای طرح حامیم رتبه اول را کسب کرد، ادامه داد: انجمن‌های علمی دانشگاه نیز در سال گذشته رتبه اول مطلق را کسب کردند و دانشگاه فعالیت جمعی دانشگاهی را به‌ویژه در بین دانشجویان مورد تأکید و برنامه‌ریزی دارد. 

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه از تلاش‌ها برای راه‌اندازی گروه علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاه خبر داد و گفت: امیدواریم در فراخوان و نشست بعدی خبر استقرار گروه علوم ارتباطات را به جامعه خبری هدیه دهیم. 

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تبریز رتبه برتر و نمونه در اعزام به راهیان نور را طی سال قبل کسب کرد، افزود: برای سفر اربعین نیز از دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه تبریز در قالب کمک هزینه رفت و برگشت ثبت نام کردیم. 

دانشگاه تبریز؛ برترین در حوزه جذب دانشجوی خارجی 

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دانشگاه تبریز طی سال گذشته به‌عنوان دانشگاه برتر در حوزه حمایت از پژوهش و فناوری، دومین دانشگاه برتر در حوزه زیست بوم فناوری و دانشگاه برتر مطلق در حوزه جذب دانشجویان بین‌المللی شناخته شد، افزود: به دلیل جذب خوب دانشجویان خارجی در آیتم‌های مختلف، موفق به دریافت جایزه ثریا شدیم. 

نصراله‌زاده با تأکید بر اینکه در حال حاضر با افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۵۰۰ دانشجوی خارجی داریم، گفت: از ۱۲ کشور جهان دانشجو جذب کرده‌ایم که غالباً از کشورهای همسایه و بیشتر نیز از کشور عراق هستند. 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تبریز همچنین طی سال گذشته عنوان سومین دانشگاه در بین دانشگاه‌های جامع از نظر دیپلماسی علمی شناخته شد، افزود: دانشگاه تبریز پنجمین دانشگاه کشور در حوزه ارتباط با صنعت بوده، در حالی که پیشتر رتبه‌ای در این رابطه نداشتیم. همچنین در رتبه‌بندی شانگ‌های نیز به‌عنوان پنجمین دانشگاه کشور شناخته شده و با صعود ۲۰۰ پله‌ای به جمع ۷۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه جهان رسیده‌ایم، در حالی که پیش‌تر در بین دانشگاه‌های ۹۰۱ تا ۱۰۰۰ دنیا قرار داشتیم. 

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر تحریم‌ها بر تولیدات علمی دانشگاه، اظهار کرد: شاید این محدودیت‌ها برخی مشکلات در چاپ مقالات در دو سه کشور ایجاد کند، اما طبعاً همه دنیا آن دو سه کشور نبوده و ما ارتباطات بین‌المللی خود را محدود به چند کشور اروپایی و آمریکایی نکرده‌ایم و با وجود برخی محدودیت‌ها از سوی معدودی کشورها، تولیدات علمی خوبی داشته و پیشرفت‌های ما تداوم داشته است که صعود ۲۰۰ پله‌ای در رتبه‌بندی شانگهای موید مطلب بوده و امسال ۲۵ نفر از اساتید دانشگاه تبریز در جمع دو درصد دانشمندان جهان قرار گرفتند. 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد تجمیع قراردادهای خدمات عمومی و پشتیبانی در دانشگاه، تأکید کرد: این اقدامات در راستای کاهش هزینه‌های دانشگاه مؤثر بوده اما هیچ نیرویی در این رابطه از کار بیکار نشده بلکه تجمیع صورت گرفته است. 

نصراله‌زاده در ادامه با بیان اینکه گاه در مورد مهاجرت نخبگان آمارهایی غیررسمی اعلام می‌شود که بسیاری از آن صحت ندارد، گفت: حضور اساتید و دانشجویان گاه برای فرصت مطالعاتی بوده و مهاجرت نخبگان و اساتید آمار بسیاری به خود اختصاص نمی‌دهد، اما در راستای جلوگیری از مهاجرت نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده که جذب نخبگان به‌عنوان استاد دانشگاه از جمله آن بوده و برای اساتید نیز برنامه‌هایی داریم که افزایش برنامه‌های تشویقی از ۷ پایه به بیش از ۶۰ پایه نمونه‌ای از آن است.

رئیس دانشگاه تبریز با تأکید بر اینکه بورسیه صنعتی نیز در کنار مهارت افزایی به جد در دانشگاه‌‌ها پیگیری می‌شود، چراکه علاوه بر امیدآفرینی در راستای جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیز جزو اقدامات مفید و ارزشمند است، افزود: امسال حدود ۳۱ هزار نفر به طرح دانشجو معلم اختصاص داده شده و دانشگاه تبریز بحث مدارس اشتغال را به جد پیگیری کرده و در این رابطه در حال مذاکره با صنایع هستیم. 

دانشگاه تبریز؛ دومین دانشگاه کشور در تولید علم 

نصراله‌زاده افزود: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تربیت مدرس تهران، دومین دانشگاه کشور در سرانه مقاله، تولید علم و تعداد مقاله است. 

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت رشته زبان و ادبیات ترکی آذری در دانشگاه تبریز، گفت: آموزش زبان‌های مختلف امری پذیرفته شده بوده و ما به دنبال تقویت این امر هستیم، اما متأسفانه متخصص این رشته وجود ندارد و به محض اینکه بتوانیم حداقل هیئت علمی این رشته را جذب کنیم، بر توسعه و تقویت آن تمرکز خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره بر اینکه ۵۲ درصد دانشجویان دانشگاه را بانوان و ۴۸ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: ریاست دو دانشکده و یک پژوهشکده بر عهده‌ بانوان بوده و این موضوع برای اولین بار در دانشگاه تبریز رخ داد؛ همچنین معاونت دانشکده و گروه‌های فراوانی داریم که بانوان عهده‌دار مسئولیت آنها بوده و اگر به همین روال پیش رود بانوان می‌توانند به‌عنوان معاون دانشگاه هم مطرح شوند. 

وی با اعلام آمادگی جهت تأمین فضای سبز شهری، به تغییراتی که در فضای سبز دانشگاه تبریز رخ داده اشاره کرد و توضیح داد: در حال جلوگیری از گسترش آفات و بیماری‌های فضای سبز دانشگاه هستیم که گاه نیز موروثی‌ بوده و باید از گسترش بیماری‌ درختان جلوگیری کنیم؛ گاه نیز برخی جراحی‌هایی در فضای سبز انجام می‌شود، اما دانشگاه تبریز همچنان به‌عنوان دانشگاه سبز باقی خواهد ماند و تلاش ما نیز در راستای اصلاح روش‌های آبیاری و رصد آفات و بیماری‌های گیاهی بوده و به فضای سبز سر و سامان خواهیم داد. 

نصراله‌زاده با تأکید بر اینکه در حوزه زیست‌بوم فناوری یکی از دانشگاه‌های برتر هستیم، چراکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه از ۶۲ شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ شرکت رسیده و بر این اساس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه به پردیس فناوری و نوآوری ارتقا یافته است، اظهار کرد: بعد از دو سال نیز درخواست پارک علم و فناوری مستقل دانشگاه را خواهیم داد و با اضافه شدت ۷۰ شرکت پشت نوبت، تعداد شرکت‌ها به بیش از ۱۷۰ شرکت خواهد رسید. 

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه در دانشکده‌ها نیز به‌دنبال ایجاد مراکز رشد هستیم و حداقل ۱۵ مرکز رشد در دانشکده‌ها مستقر خواهد شد که با احتساب آن امیداواریم تا ۱۴۰۳ به ۲۰۰ شرکت دانش بنیان برسیم، گفت: شرکت‌های دانش بنیان برخاسته از دانشگاه تبریز نیز بسیار قوی بوده و گاه در سطح خاورمیانه بدون رقیب هستند. 

وی در پایان گفت: امیدواریم توسعه زیست‌بوم فناوری در دانشگاه ادامه یابد و اگر بتوانیم امسال و سال آینده پهنه علم و فناوری دانشگاه را که در قالب پنج هکتار در زمین‌های خلعت پوشان ایجاد خواهد شد را به سرانجام برسانیم، جهشی فوق العاده از نظر شرکت‌های دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام
captcha