عقب‌ماندگی‌های فرهنگی و هنری استان بوشهر جبران شود/ قول غیرعملی به مردم نمی‌دهیم
کد خبر: 4166541
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
مطالبه وزیر فرهنگ و ارشاد‌اسلامی از بوشهری‌ها:

عقب‌ماندگی‌های فرهنگی و هنری استان بوشهر جبران شود/ قول غیرعملی به مردم نمی‌دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی با اشاره به این مطلب که از رئیس جمهور یاد گرفتیم قول غیرعملی به مردم ندهیم و متناسب با واقعیت‌ها با مردم صحبت کنیم، گفت: امیدواریم عقب ماندگی‌های سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر به خوبی جبران شود.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی

به گزارش ایکنا از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، بعدازظهر امروز، ۱۱ شهریورماه، در دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که در سالن کنفرانس کوثر استانداری بوشهر برگزار شد، گفت: فرهنگ استان بوشهر از آغاز تمدن این استان بر اساس دیانت، بصیرت و بیداری در برابر تهاجم بیگانگان بوده و استان بوشهر همیشه در خط مقدم دفاع از ایران در هویت‌های ملی و دینی بوده است.

وی افزود: حوزه فرهنگی استان بوشهر از سال ۱۳۸۹ دارای یک اطلس و نقشه جامع فرهنگی و در یک ساختار مشخص تمام استان آمایش محیطی شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر ادامه داد: سند چشم‌انداز فرهنگی استان و همچنین سند راهبردی تدوین شده و سند دانش بنیان و فرهنگی استان به عنوان الگو در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

وی گفت: مایه افتخار استان بوشهر است که ضریب تخمینی هفت آسیب فرهنگی موجود و محتمل از ۸۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به این مطلب که با عملکرد خوب استان بوشهر، شورای فرهنگی استان در چندین سال به‌عنوان شورای فرهنگ عمومی ممتاز در کشور مطرح شد، ادامه داد: شرایط فرهنگی در استان با حوزه زیرساخت و با حمایت رئیس جمهور تحول بسیار خوبی پیدا کرده و طرح‌های ارزشمندی در این زمینه محقق شده است.

وی عنوان کرد: فضای استان بوشهر در وحدت عالی است و همه در راستای اندیشه‌های ارزشمند رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کنند.

نیاز به اختصاص اعتبار در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی بوشهر

این مقام مسئول افزود: در دوره‌های قبلی به زیرساخت‌های فرهنگی مانند کتابخانه، اسناد ملی و سالن‌های مورد نیاز توجه خوبی نشده که باید اعتبار ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات زیرساختی لحاظ شود. همچنین در زمینه حمایت از هنرمندان، محققان و پژوهشگران در عرصه استانی و ملی هم صندوقی برای حمایت راه‌اندازی شده و باید حمایت پایدار و لازم صورت گیرد و باید از نویسندگان، کانون‌ها و مؤسسه‌‌های فرهنگی و از طرح ساخت مجتمع بزرگ قرآنی استان بوشهر حمایت شود.

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر

وی در ادامه با بیان این نکته که استان بوشهر مرکز اتحادیه حوزه خلیج فارس در حوزه آموزش عالی قرار داده شده و در حوزه هنری و قرآنی نیز ظرفیت لازم وجود دارد، گفت: در استان بوشهر حماسه‌ای از پیروزی زنان بر قشون انگلیس داریم که شایسته است در تقویم رسمی کشور به نام سالروز مبارزه زنان با استعمار نام‌گذاری شود.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: کشور در حوزه فرهنگی وضعیت نامطلوبی به ارث برده بود و رهبر همواره از کلید واژه‌های شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و آسیب فرهنگی نام برده‌اند که این نشان می‌دهد زمینه نخست درگیری ایران با دشمن در حوزه فرهنگی است.

وی افزود: از شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون همچنان جنگ تاریخی علیه کشور تداوم داشته و انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرهنگی و مقاومت فرهنگی بوده و رهبران آن نیز همواره رهبر فرهنگی بودند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: آن‌ چیزی‌که در مدیریت فرهنگی کشور رخ داده، شکاف جدی با اندیشه امام راحل و و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.

اسماعیلی با بیان این نکته که در حوزه فرهنگ غربی‌ها برای افراد تابع خود این طور تجویز می‌کنند که مدیر اجرایی نباید در حوزه فرهنگی دخالت کند، عنوان کرد: استان بوشهر در ۲ سال گذشته با مدیریت استانداری جهادی روند رو به جلو و مسیر پیشرفت را در پیش گرفته است در این راستا از تمام مسئولان و اصحاب رسانه کمال قدردانی و تشکر را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اين مطلب که در دولت سیزدهم هر وقت نیاز به حضور و دخالت رئیس جمهور باشد، آقای رئیسی با حضور به موقع تصمیم‌های بسیار خوبی لحاظ کرده است، افزود: امیدواریم عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر به خوبی جبران شود.

وی ادامه داد: امروز در ۱۲۴ اقدام اجرایی که ابتدای دولت رسمی اعلام شد، ۹۰ درصد پیشرفت کار در سطح کشور داشته‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: استان بوشهر روز‌های پرشکوهی برای تاریخ ایران رقم زده و این آمادگی وجود دارد تا برای ساخت کتابخانه و تالار مرکزی بوشهر، کار با شتاب بسیار خوبی پیش برود.

وی با اشاره به این نکته که از رئیس جمهور یاد گرفتیم قولی غیرعملی به مردم ندهیم و متناسب با واقعیت‌ها با مردم صحبت کنیم، گفت: در مدیریت فرهنگی سال ۱۴۰۲ با مجموع مصوباتی که صورت گرفته، حوزه فرهنگی باید به دو بازه زمانی قبل و بعد از سال ۱۴۰۲ تقسیم‌بندی شود. امیدواریم عقب ماندگی‌های سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ و هنر استان بوشهر به خوبی جبران شود.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به ۶۱ خبرنگار

احمد محمدی‌زاده، استاندار بوشهر نیز در این جلسه با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی ناکام مانده است، گفت: جنگ فرهنگی دشمن در اولویت برنامه‌ها از طریق ابزارهای مختلف مورد توجه ویژه قرار گرفته و بیشترین آسیب‌پذیری در این حوزه است.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه در جنگ اقتصادی پیروز می‌شویم، گفت: در بوشهر اقدامات مهمی در عرصه مقابله با جنگ فرهنگی انجام شده است.

وی، جوانی جمعیت را یکی از آسیب‌های مهم جامعه دانست و تصریح کرد: طرح‌های مهمی در قرارگاه جوانی جمعیت استان بوشهر مصوب و عملیاتی شد و در سه ماه نخست امسال ضمن کاهش ۳۰ درصدی آمار طلاق در استان بوشهر، افزایش 20 درصدی ازدواج را داشته‌ایم.

استاندار بوشهر با تأکید بر تمرکز به برگزاری ازدواج آسان در استان خاطرنشان کرد: برای ترویج ازدواج آسان در استان اقدامات مهمی انجام شده است و پس از ماه صفر، مراسم ازدواج آسان ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در استان برگزار می‌شود.

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر

محمدی‌زاده مقابله با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی را در اولویت برنامه‌ها دانست و بیان کرد: ترویج فرهنگ نماز در جامعه مورد توجه قرار گرفته و تلاش برای جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی تمرکز بر دانشگاه‌ها و مدارس است، گفت: ترویج فرهنگ ایثار و جهاد در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا در ایام سال تحصیلی جدید اقدامات مهمی انجام می‌شود.

استاندار بوشهر به مصوبات هیئت دولت در زیرساخت‌های فرهنگی پرداخت و بیان کرد: امسال به ۶۱ خبرنگار با همکاری و نظارت روابط‌عمومی استانداری بوشهر تسهیلات قرض‌الحسنه از محل تبصره ۱۶ پرداخت شده و این مهم همچنان ادامه دارد.

محمدی‌زاده، بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی را حماسه اربعین حسینی دانست و خاطرنشان کرد: در اعزام مردم ولایت‌مدار استان بوشهر برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی تسهیلات لازم فراهم شده است.

یادآور می‌شود، حضور جلسه هم‌اندیشی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و پیگیری مسائل کارکنان حوزه فرهنگ و هنر و نهادهای ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان بوشهر بود.

حامد فکوری 

انتهای پیام
captcha