ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است
کد خبر: 4168634
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی:

ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است که هم حماسه عاشورا در زبان شعری شاعران تأثیر می‌گذارد و هم ادبیات رسایی و سوگ، سروده‌های مذهبی را غنا می‌بخشد.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه تبریز، روز گذشته، ۲۱ شهریورماه، در هفتمین کنگره بین‌المللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز، گفت: ادبیات عاشورایی همچون عاشورا باید زنده و پویا باشد و روز به روز این ادبیات بالنده‌تر و پربارتر شود؛ البته گاهی آثار سخیفی هم در این حوزه داریم که افراد ممکن است تکرار مکررات بیافرینند یا در نوع مضمون پردازی به خطا بروند.

وی اظهار کرد: ادبیات عاشورایی غنی‌ترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است که هم حماسه عاشورا در زبان شعری شاعران تأثیر می‌گذارد و هم ادبیات رسایی و سوگ، سروده‌های مذهبی را غنا می‌بخشد.

آل‌هاشم ادبیات عاشورایی را همچون نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی دانست و افزود: ورود حماسه عاشورا به حیطه شعر و ادب یکی از عوامل ماندگاری این نهضت عظیم است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: قالب تأثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه میان دل‌ها و عاطفه‌ها از یک سو و شخصیت‌های بی‌بدیل کربلا از سوی دیگر پیوندی ناگسستنی بوده و احساسات شیفتگان را به آن ماجرای خونین و واقعه حماسی برانگیخته است. 

وی تأکید کرد: پرداختن به عاشورا با زبان شعر هم‌ توصیه و هم مورد ستایش، تقدیر و تشویق امامان شیعه بوده است. 

آل‌هاشم به فضیلت‌هایی که برای سرودن شعر برای واقعه کربلا و عاشورا و احیای آن با زبان شعر بیان شده اشاره کرد و گفت: انگیزه بسیاری از شاعران شیعه و علاقه‌مندان به اهل بیت(ع)برای سرودن مرثیه عاشورا بیشتر شده است. 

وی افزود: این ستایش عظیم، پشتوانه پدید آمدن بخش مهمی از فرهنگ شعر شیعه در زمینه ادبیات عاشورایی بوده است.

نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه در ادبیات عاشورایی برخی با سرودن سوزناک‌ترین مرثیه‌ها، عواطف را برانگیختند و بیشتر به جنبه عاطفی و روحی آن پرداختند و به صورت مقتل‌نگاری مظلوم عمل کردند، گفت: برخی هم، به خصوص شاعران معاصر نگاهی منتقدانه نسبت به برخورد سوگوارانه و گریه‌آمیز به حماسه کربلا داشته‌اند و بیشتر از زاویه حماسه، انقلاب و شور و ستم‌ستیزی به آن واقعه نگاه کرده‌اند و عاشورا را در سروده‌های خود به‌عنوان مکتب مبارزه با ظلم، تبعیض، دیکتاتوری، مردم فریبی و کتمان حقایق جلوه دادند و از عاشورا اهرمی قوی برای گسترش بیداری و مبارزه با خفقان ساختند. 

وی در ادامه با بیان اینکه برخی در سروده‌های عاشورایی خود به بیان واقعه و برخی دیگر به تبیین واقعه پرداختند که البته هر دو در جای خود لازم و اثرگذار هستند، تأکید کرد: ادبیات عاشورایی قسمت اعظم ادبیات کلاسیک نظم و نثر آذری و ترکی را به خود اختصاص داده است.

آل‌هاشم با اشاره به اینکه جایگاه ادبیات عاشورایی پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار شایسته‌تر از گذشته است، گفت: دلیل اصلی آن، می‌تواند مذهبی بودن ماهیت انقلاب اسلامی و رهبران ادیب و فرزانه باشد. 

امام جمعه تبریز اظهار کرد: بها و ارزشی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای این گونه ادبیات در نظر گرفته، باعث پیشرفت شعرای عاشورایی شده است. 

وی در خاتمه با بیان اینکه در حوزه عاشورا با یک ادبیات فاخر و روبه رشد مواجه هستیم، گفت: تقریباً در ادوار مختلف به خصوص کنگره ادبیات عاشورایی دانشگاه تبریز اشعار برجسته و آثار ادبی تازه‌ای را شاهدیم که به دست‌اندرکاران این همایش آفرین می‌گویم.

انتهای پیام
captcha