هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است
کد خبر: 4169960
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استادمحوری، برنامه‌محوری، شاگردپروری و حکیم‌پروری سوق داده‌اند؛ در حالی‌که هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است.

عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، قاسم عمو عابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز گذشته، 28 شهریورماه، در اولین جلسه‌ کارگروه آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان در دانشگاه تبریز، گفت: نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی، قصد داریم در قالب طرحی، اختیارات را به استان‌‌ها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ می‌شود، این بار خود استان‌ها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: آیا واقعاً دانشگاه‌های ما به‌صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی ـ اسلامی هستند؟ امام علی(ع) فرموده است که «العلم سلطان» و اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به حقیقت این حدیث پی‌برده‌اند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان می‌آورند.

عمو عابدینی اظهار کرد: براساس بررسی‌های انجام شده، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه‌ها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در تمدن‌سازی، دور شده‌ایم و باید تحولی در ساختار، برنامه‌ها، شاخص‌ها و... ایجاد کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با وجود اینکه اولین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم‌پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل دانشگاه‌های خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگردپروری و حکیم‌پروری سوق داده‌اند؛ در حالی‌که هنر و حکمت هدیه‌ ایرانی‌ها به دنیا است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه‌های ما باید حکمت‌محور بوده و نماد خیر کثیر باشند؛ درحالی‌که اکنون مدل حکمرانی دانشگاه‌های بزرگ دنیا برمبنای مدل حمکت محوری ایرانی – اسلامی است. لذا تحول یک امر ضروری است.

عمو عابدینی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی نیز بیان کرد: در حال حاضر رتبه‌ دانشگاه تبریز در دنیا بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است؛ اما اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاه‌های استان تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ خواهد رسید. کشور ما باید ۳۲ دانشگاه اوپن داشته باشد در حالی‌که اکنون دو هزار و ۱۶۰ واحد دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کند که این تعداد باید به 500 واحد کاهش یابد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشته‌ها بازار کار نداشته یا تعداد محدودی جذب می‌شوند، بازهم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰ رشته‌ را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کرده‌ایم و در همین راستا بحث آمایش در آموزش عالی اعمال و دانشگاه‌ها تجمیع خواهند شد. البته بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شامل این طرح نشده و همچنان باقی خواهد ماند.

وی در ارتباط با مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها نیز گفت: برخی از دانشگاه‌ها علی‌رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت می‌شوند اما قرار نیست همه‌ دانشگاه‌ها هر نوع مأموریتی را برای خود تعریف کنند.

عمو عابدینی، خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی حاضر در جلسه گفت: تک تک شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و اینطور نباشد که تمرکزتان صرفاً بر روی دانشگاه متبوع خود باشد. ما نباید کاری کنیم که با فارغ‌التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.

وی در خاتمه تأکید کرد: کیفیت و توانمندی دانشجویان خط قرمز ما است و اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم‌پروری باشد تا دانشگاه‌ها به سمت تمدن‌سازی حرکت کنند.

صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، اظهار کرد: خوشبختانه بعد از استقرار دولت سیزدهم، تحولات بسیار خوب و بزرگی در موضوعات مختلف از جمله حوزه‌ آموزش عالی دیده می‌شود و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز جزو پیشگامان این تحولات است که هدفی جز ایجاد دانشگاه‌های حکمت بنیان ندارد.

وی در خصوص طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی استان گفت: این طرح یکی از کارهای مهمی است که باید بدون داشتن تعصب و با نیت حل مشکلات و موضوعات استان حرکت کنیم و با یکدیگر میثاق ببندیم که این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم.

نصراله‌زاده تصریح کرد: طبیعتاً این کار چالش‌هایی را خواهد داشت ولی ما از رزمندگان دفاع مقدس آموخته‌ایم که هیچ کاری غیرممکن نیست.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: طرح آمایش و مدیریت تحول در آموزش عالی در واقع پاسخی به این سؤال است که آیا وجود تعداد زیاد دانشگاه در کشور لازم است؟ ما باید به فکر حل مشکلات کشور باشیم و هیچ یک از ما دغدغه‌ای جز حل مشکلات نداشته باشیم.

براساس این گزارش، در ادامه‌ این جلسه رؤسای دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خصوص طرح آمایش مدیریت تحول در آموزش عالی استان پرداختند.

انتهای پیام
captcha