بیانیه مشترک ترکیه و مالزی درباره مقابله با اسلام هراسی
کد خبر: 4170271
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

بیانیه مشترک ترکیه و مالزی درباره مقابله با اسلام هراسی

رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر مالزی در بیانیه‌ای از ظهور شکل جدیدی از نژادپرستی که مشخصه آن بیگانه‌هراسی، ایجاد تصویر منفی و کلیشه‌سازی علیه مسلمانان است ابراز نگرانی و آن را محکوم کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از استریت تایمز، انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی و  رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه علیه نفرت فزاینده، نابردباری، تبعیض و اعمال خشونت‌آمیز علیه مسلمانان و اعتقادات آنها در سراسر جهان بیانیه‌ای صادر کردند.

این دو سیاستمدار که در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند، نگرانی عمیق خود را در مورد روند نفزاینده اسلام‌هراسی به ویژه در اروپا ابراز کردند.

انور ابراهیم و اردوغان در بیانیه‌ای مشترک بر ظهور شکل جدیدی از نژادپرستی که مشخصه آن بیگانه‌هراسی، ایجاد تصویر منفی و کلیشه‌سازی علیه مسلمانان است، تاکید کردند. آنها نگرانی عمیق خود را در مورد افزایش نفرت، عدم مدارا، تبعیض و خشونت علیه مسلمانان ابراز و بیان کردند که این روند به ویژه در اروپا به سطوح هشدار دهنده رسیده است.


آنها با اشاره به برگزاری نشست هماهنگی سالانه سازمان همکاری اسلامی (OIC) که قرار است امروز (21 سپتامبر) در نیویورک برگزار شود، بر اهمیت آن در بحث درباره راه‌های جلوگیری از قرآن‌سوزی تاکید کردند. 

انور و اردوغان همچنین از قطعنامه 76/254 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که 15 مارس را به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی نامگذاری کرده است، استقبال کردند.


آنها اعلام کردند این قطعنامه تاکید می‌کند که تروریسم و افراط‌گرایی خشونت آمیز نباید علیه هیچ دین، ملیت، تمدن یا گروه قومی باشد. آنها از بحث درباره اسلام‌هراسی در پنجاه و سومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل  استقبال کردند.

در این بیانیه آمده است: ما رهبران ترکیه و مالزی تاکید می‌کنیم که اقداماتی همچون نفرت مذهبی، نژادپرستی، تبعیض و بیگانه‌هراسی تهدیدی جدی برای صلح است و فرهنگ خشونت را تحریک می‌کند. رهبران دو کشور همچنین قطعنامه تصویب شده در هجدهمین نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در 31 ژوئیه را یادآور شدند که در آن نسبت به تشدید کمپین‌های اسلام‌هراسی و تحریک اعمال خشونت‌آمیز، بیگانه‌هراسی و توهین به نمادهای مذهبی اسلامی ابراز نگرانی شده بود.

آنها همچنین از گفتمان پوپولیستی که سخنان نفرت انگیز و توهین به اسلام و مسلمانان را تحریک می‌کند، انتقاد کردند. انور و اردوغان بار دیگر بر نقش اساسی تعهد سیاسی در بالاترین سطح برای اجرای کامل و مؤثر قطعنامه 13/16 شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کردند. آنها دولت‌ها را تشویق کردند که تحریک به خشونت بر اساس مذهب یا اعتقاد را جرم انگاری کنند و از پاسخگویی اطمینان حاصل کنند.

مالزی و ترکیه همچنین از همه ذینفعان مربوطه، از جمله دولت‌ها، خواستند تا تلاش‌های خود را برای رسیدگی به تبعیض، بیگانه‌هراسی، نژادپرستی و سخنان نفرت براساس استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر افزایش دهند.

انتهای پیام
captcha