راه‌اندازی مجدد صندوق وقف ماندگار در آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 4172397
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی خبر داد:

راه‌اندازی مجدد صندوق وقف ماندگار در آذربایجان‌شرقی

حجت‌الاسلام حسینی با تأکید بر اینکه در طول هفته وقف برنامه‌های مختلفی در قالب همایش‌ها، تجلیل‌ها، بزرگداشت‌ها و محافل قرآنی اجرا خواهد شد، گفت: همچنین برخی کلنگ‌زنی‌ها نیز خواهیم داشت که شروع به کار مجدد صندوق وقف ماندگار و کلنگ‌زنی این مجموعه، از جمله آن است. 

حجت الاسلام حسینی، مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف استان، امروز، نهم مهرماه، در نشست خبری به مناسب هفته وقف،  با تأکید بر اینکه در طول هفته وقف برنامه‌های مختلفی در قالب همایش‌ها، تجلیل‌ها، بزرگداشت‌ها و محافل قرآنی اجرا خواهد شد، گفت: همچنین برخی کلنگ‌زنی‌ها را نیز خواهیم داشت که شروع به کار مجدد صندوق وقف ماندگار و کلنگ‌زنی این مجموعه، از جمله آن است. 

وی با تأکید بر اینکه طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هفته وقف همزمان با ایام باسعادت میلاد نبی اکرم(ص) طی روزهای 10 تا ۱۶ مهرماه خواهد بود، گفت: برای هفته پیش‌رو روزشمارهای ویژه‌ای تعیین شده و در روز ولادت پیامبر(ص) نمایشگاهی از عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف در امامزاده سیدمحمد کججانی(ع) برپا خواهد شد. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۲۰۰ امامزاده در آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: ۶۵ مورد از این امام‌زاده‌ها دارای بنای قابل دسترسی و مناسب بوده که ویژه‌برنامه‌هایی در طول هفته وقف و به‌ویژه در روز پنجشنبه 13 مهرماه در آستان مطهر این امام‌زادگان(ع) برگزار خواهد شد. 

حسینی، با بیان اینکه روز جمعه 14 مهرماه نیز در سراسر استان گزارش‌هایی از عملکرد اوقاف در پیش خطبه‌های نماز جمعه به سمع و نظر مردم خواهد رسید، افزود: طرح‌هایی در حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی ساده و همچنین مراسم پیوند آسمانی در پادگان ولیعصر خواهیم داشت. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، همچنین از وجود بیش از ۴۳۵ مدرسه وقفی در استان خبر داد و گفت: طرح زنگ انشای وقف در مدارس استان به مناسبت هفته وقف برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه به واسطه‌ وجود بیمارستان‌های وقفی، در حوزه سلامت است، اظهار کرد: حدود هفت باب از بیمارستان‌های تبریز در عرصه‌های وقفی بوده و ۳۰ درمانگاه نیز در استان وقفی است. 

حسینی در ادامه سخنانش از کلنگ‌زنی پروژه «پد بالگرد اورژانس هوایی بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) مراغه» با مشارک اداره کل اوقاف و امور خیریه خبر داد. 

وی با تاکید بر این‌که احیای موقوفات از جمله دغدغه‌هایی است که در طول سال پیگیری می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تاکنون برای ۹۴ درصد از مجموعه موقوفات استان سند ثبتی دریافت کرده‌ و سندهای دفترچه‌ای تبدیل به تک برگ شده است؛ تلاش می‌کنیم تا پایان سال تمام موقوفات استان را سنددار کنیم. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، با اشاره به ثبت ۴ هزار موقوفه با ۲۰ هزر رقبه در استان، یادآور شد: این موقوفات دارای ۲۰ هزار شناسه خاص ملی بوده و همچنین ۶ هزار مسجد نیز دارای شناسه ملی هستند. 

وی با اشاره به اینکه موقوفات را نه می‌توان فروخت و نه رهن داد، بلکه به صورت اجاره‌ای در اختیار مردم قرار گرفته و عواید آن نیز صرف امورات مرتبط با مردم می‌شود، ادامه داد: ۲ هزار مزرعه و ۶ هزار باغ وقفی داریم که در راستای احیای این موقوفات تلاش می‌کنیم و تاکنون با پیگیری‌های قضایی موفق به دریافت رای به نفع ۵۵ پرونده وقفی در سال‌جاری شده‌ایم. 

حسینی با تاکید بر اینکه یک سوم بازار سرپوشیده تبریز که مجموعه‌ای تاریخی و به ثبت جهانی رسیده است وقفی بوده و حدود ۱۷۰۰ مغازه در بازار تبریز وقف شده است، افزود: بر این اساس بخشی از اصناف و کسبه‌ بازار با اداره کل اوقاف در ارتباط بوده و جلساتی در این رابطه برگزار می‌کنیم. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، با اشاره به کمک‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه به ۲۸۱ مسجد طی شش ماهه اول سال با مبلغ حدود چهار میلیاردتومان، یادآور شد: اجرای امینانه نیات واقفان جزو عملکردهای اصلی اداره کل بوده و تمامی درآمدهای حاصل از موقوفات در مسیر نیت‌های واقفان هزینه می‌شود. 

وی به ویژه‌برنامه‌های این اداره‌کل در طول سال نیز اشاره کرد و افزود: طرح آرامش بهاری در نوروز، طرح ضیافت الهی در ماه رمضان، طرح ضیافت همدلی، طرح شمیم حسینی و طرح شمیم خدمت در راستای مهارت افزایی و اشتغال‌زایی و همچنین طرح مهر تحصیلی و اعطای ۳۵۰۰ بسته لوازم تحریر هرکدام به ارزش یک میلیون تومان از جمله این طرح‌ها بوده است. 

حسینی، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی اوقاف در سال‌جاری و راهیابی ۵۶ نفر به مرحله استانی، گفت: بیش از ۱۵۰۰ نفر در سطح شهرستانی این دوره از مسابقات حضور یافته و منتخبان استانی نیز به مرحله کشوری راه خواهند یافت. همچنین امسال ۱۹۲ محفل قرآنی در استان برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی در عین این‌که یک مجموعه فرهنگی است، وجهه اقتصادی نیز دارد و ضروری است که موقوفات به نحو احسن در مسیر بهره‌وری اقتصادی قرار گرفته و عوایدشان صرف نیات واقفان شود، ادامه داد: هفته قبل نیز در حوزه مسکن ملی اعلام آمادگی کردیم و آماده‌ایم در راستای اشتغال‌زایی و صنعتی‌سازی زمین‌هایی را در مایان اختصاص دهیم. 

حسینی با اشاره به فعالیت‌های اداره کل در حوزه کشاورزی و افتتاح سردخانه ده هزار تنی اهر در دهه فجر، اظهار کرد: نیات مختلفی از این محل انجام می‌شود که حمایت از دانش آموزان بی بضائت از جمله آن است. 

مدیرکل اوقاف آذربایجان‌شرقی، به امور عمرانی بقاع متبرکه استان نیز اشاره کرد و گفت: مقبره حمال و مجموعه فرهنگی فخرالذاکرین نیز در مرحله خاکبرداری بوده و امورات مقبره آیت‌‎الله گرگری و آیت‌الله مدرس نیز جهت احیای مقبره و بزرگداشت این دو عالم با طی توافقات، در مرحله اخذ پروانه است.

انتهای پیام
captcha