خطه آذربایجان جایگاه ویژه‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی دارد
کد خبر: 4172976
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
رئیس دانشگاه تبریز:

خطه آذربایجان جایگاه ویژه‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی دارد

صفر نصراله‌زاده با بیان اینکه خطه آذربایجان جایگاه ویژه‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی دارد، گفت: نمونه آن، دانشگاه تبریز است که با تقدیم ۱۴۲ شهید به‌ویژه در دوران دفاع مقدس و شهادت ۲۲ نفر از بهترین دانشجویان این دانشگاه در بمباران ۲۷ دی این دانشگاه، به مشهدالشهدا معروف است.

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، امروز، ۱۲ مهرماه در مراسم دیدار رئیس قوه قضائیه با دانشجویان آذربایجان‌شرقی در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: خطه آذربایجان و تبریز از سده‌های گذشته تاکنون نشان فضیلت را بر پیشانی خود داشته و شعله‌های دانایی این خطه هیچ‌وقت خاموش نشده است.

وی افزود: گواه این موضوع نیز مراکز علمی متعدد از جمله نخستین مدارس نوین و مجتمع آموزش عالی ربع رشیدی و ظهور عالمان فقی و فرهیخته در این خطه است که از این میان می‌توان به سه علامه بزرگ تبریز با شهرت بین‌المللی اشاره کرد.

نصراله‌زاده ادامه داد: وجود ۳۵ مدرسه علوم دینی با ۴ هزار و ۷۰۰ طلبه و مراکز دانشگاهی با جمعیت دانشجویی ۱۵۸ هزار نفر، ۴ هزار و ۴۰۰ استاد و ۳ هزار و ۸۰۰ دانشجوی بین‌المللی از دیگر ظرفیت‌های علمی استان است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این خطه جایگاه ویژه‌ای در عرصه ملی و بین‌المللی دارد، گفت: نمونه آن، دانشگاه تبریز است که با تقدیم ۱۴۲ شهید به‌ویژه در دوران دفاع مقدس و شهادت ۲۲ نفر از بهترین دانشجویان این دانشگاه در بمباران ۲۷ دی این دانشگاه، به مشهدالشهدا معروف است.

وی افزود: این دانشگاه بیش از ۲۰ هزار دانشجو داشته و تعداد قابل توجه اساتید در ۲۳ دانشکده و پژوهشکده نشان از توانمندی بالای این دانشگاه است.

نصراله‌زاده، با بیان اینکه دانشگاه تبریز رشد و جهش قابل توجهی به‌ویژه در دو سال دولت انقلابی داشته است، گفت: براساس آخرین نظام رتبه‌بندی شانگهای، دانشگاه تبریز با ۲۰۰ پله صعود رتبه چهار تا هفت کشور و در رتبه‌بندی تایمز با ۱۰۰ پله صعود به ۵۰۰ تا ۶۰۰ جهانی و پنجم کشور رسیده است. این دانشگاه هم‌چنین با صعود ۳۵۰ پله‌ای در جایگاه ۳۱۸ دنیا و اول کشور در زمینه پژوهش جای گرفته است.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: از توجه ریاست قوه قضائیه نسبت به مراکز علمی سپاسگزاری کرده و شجاعت ایشان برای حضور در جمع نخبگان و پاسخگویی به درخواست‌ها را می‌ستاییم. نظام مقدس ما به فرموده مقام معظم رهبری به جامعه‌سازی و تمدن‌سازی نیاز مبرم دارد که خواهشمندیم در راستای دانشگاه اسلامی حکمت بنیان توجه ویژه داشته باشید.

وی با اشاره به تعداد بالای مراکز دانشگاهی در استان آذربایجان‌شرقی، گفت: دانشگاه‌ها به شدت به بودجه دولتی وابستگی دارند که نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه است. خواهشمندیم توجه ویژه‌ای به سهم آموزش عالی از بودجه ملی در سران قوا مطرح شود.

نصراله‌زاده افزود: با توجه به همکاری دانشگاه تبریز با کشورهای حوزه قفقاز و لزوم کار علمی و فرهنگی مؤثر در این راستا، پیشنهاد می‌شود که بودجه مناسبی به اندیشکده اختصاص یابد. در صورت ورود دیوان عدالت اداری، نظارت تخصصی در دانشگاه‌ها لحاظ شود تا کیفیت فعالیت‌های علمی ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه تبریز هم‌چنین از ریاست قوه قضاییه درخواست کرد تا دستور ویژه به سازمان ثبت و املاک و سایر سازمان‌های مربوطه برای مستندسازی اراضی دانشگاه‌ها صادر فرمایند.

انتهای پیام
captcha