دشمن تلاش می‌کند اعتماد به نفس مردم را بگیرد
کد خبر: 4173020
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
رئیس دستگاه قضا:

دشمن تلاش می‌کند اعتماد به نفس مردم را بگیرد

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن تمام تلاش را می‌کند تا اعتماد به نفس مردم را بگیرد و القا کند که حقیر هستیم، گفت: نباید کاری کنیم که در زمین دشمن بازی کنیم، ما گاهاً دستاوردهای خود را هم کم می‌بینیم.

محسنی اژه ای، رئیس دستگاه قضا

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، امروز، ۱۲ مهرماه، در جمع دانشجویان دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با اشاره به صحبت‌های دانشجویان و اساتید در این مراسم، اظهار کرد: از مطالبی که فرمودید حقیقاً استفاده کردم. هر کدام به جای خود بسیار درست و قابل استفاده بود. 

وی افزود: خداوند توفیق داده که ما در این برهه از زمان حیات داشته باشیم. زمان بسیار خوبی برای کسانی است که بخواهند درک کنند و عالم و انسان را بشناسند، ارتقا یابند و خوب و بد را از هم تشخیص دهند و بین افرادی که مسیرهای مختلف را طی می‌کنند، تمییز دهند.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: فکر نکنید که در همه دوره‌ها به این سرعتی که امروز به همه مسائل دسترسی می‌یابیم، زمینه ارتقا و شکوفایی فراهم بوده است. یکی از مسائل مهم و زیربنایی استقلال کامل نظام، اقتدار نظام، پیشرفت و آرامش و رفاه مردم، علم و تربیت است. اگر در مسائل علمی پیشرفت نکنیم در سایر موضوعات نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. همه این پیشرفت‌ها علاوه بر فضل پروردگار، عنایت خون شهدا و ایثارگران، مسئله علم است. 

رئیس دستگاه قضا، خطاب به دانشجویان گفت: از اساتید و فرصت‌ها حداکثر استفاده را کنید زیرا آینده به دست شماها است. اگر امروز اشکالی در بخش‌های مختلف کشور می‌بینید، شما به عنوان سازندگان آینده کشور، سعی کنید که در آینده این اشکالات وجود نداشته باشد.

نباید در زمین دشمن بازی کنیم

وی ادامه داد: بسیاری از وقت‌ها، داشته‌های خود را کم می‌بینیم و آنچه را که بدخواهان می‌گویند، از طریق زبان و رسانه‌های ما به جامعه پمپاژ می‌شود که کمکی به اصلاح امور نمی‌کند. باید حتماً این نواقص رفع شود ولی نباید از داده‌های خوب غافل شویم. ما اگر یک ملت ضعیف بودیم، دشمن نیاز نبود که تلاش و سرمایه‌گذاری کند.

محسنی اژه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن تمام تلاش را می‌کند تا اعتماد به نفس مردم را بگیرد و القا کند که حقیر هستیم، گفت: نباید کاری کنیم که در زمین دشمن بازی کنیم، ما گاهاً دستاوردهای خود را هم کم می‌بینیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تمامی موارد مطرح شده در جلسه را یادداشت کردم و قطعاً مورد توجه قرار می‌دهم، افزود: در خصوص ارتباط دانشجو و دانشگاه با مسئولان کاملاً حرف درستی زده شد و هر وقت با هر تعداد از اقشار جامعه که نشستی داشتم، واقعاً برای من مفید بوده و استفاده کردم و در حدی که امکانش بوده سعی کردم این ارتباط برقرار باشد.

وی با بیان اینکه طی سالجاری در سه دانشگاه سنندج، بیرجند و امروز در تبریز حضور یافته است، اظهار کرد: با اقشار مختلف مردمی طی دو سال و چند ماه گذشته جلسه داشتیم و هیچ قشری از جامعه نیست که نمایندگان آن را ندیده باشم. حداقل یک یا چندبار با نمایندگان اقشار مختلف مردمی ارتباط داشتم. دفتر ارتباطات مردمی نیز در قوه قضاییه دایر است که ۲۵ نفر از قاضیان و همکاران مربوطه، نامه‌ها و ارتباطات مردم را بررسی می‌کنند. تلاش ما این است که ارتباط نزدیک با مردم داشته باشیم‌.

محسنی اژه‌ای، با اشاره به حضور مقامات عالی دستگاه قضا در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی طی این سفر به استان، گفت: در خصوص سند تحول، دکتر صاحبکار، یکی از اساتید دانشگاه که فردی متدین و دلسوز و متخصص بوده و با کارهای حقوقی و تحولی آشنا است، اکنون معاونت راهبردی ما را عهده‌دار است و مدتی است که ماموریت یافته تا سند تحول قضایی را به‌روزرسانی کند. فراخوان داده شده تا از همه افراد داخل و خارج قوه قضائیه، نظرشان را در خصوص تحول قضایی ارائه بدهند. 

یکی از وظایف قوه قضاییه اصلاح مجرمان است 

وی با تأکید بر اینکه نیاز به همکاری بیشتر دانشگاه در جنبه‌های مختلفی هستیم، تشریح کرد: مواردی چون چگونگی تعامل با دانشگاه اعم از استاد و دانشجو با قوه قضاییه و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر در بحث پایان‌نامه‌ها و نیازمندی‌های قوه قضاییه در رشته‌های مختلف در این راستا مطرح است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه دانشگاهیان می‌توانند در این راستا پرونده‌های قضایی را بررسی کنند، افزود: متأسفانه سازوکار مناسبی که بتوان این تعامل را پایه‌ریزی کرد، وجود ندارد.

وی در خصوص اصلاح و تربیت مجرمان، افزود: بالاخره همه ما گناه می‌کنیم و لغزش داریم و معصوم نیستیم. افرادی مرتکب جرم می‌شوند و یکی از وظایف قوه قضاییه نیز اصلاح مجرمان است و باید بستری فراهم شود تا این افراد از گذشته به زندگی عادی در اجتماع برگردند و به خانواده آن‌ها لطمه وارد نشود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: گاه یک جوان در یک مجرایی مرتکب جرمی می‌شود مثلاً در شرایط خاص دست به سرقت می‌زند و یا وارد اغتشاشات می‌شود و با وسوسه‌های شیطان‌‌صفت‌ها در مسیر موادمخدر قدم برمی‌دارد، اما آیا نباید برگردد و توبه داشته باشد؟ ما چگونه بستری فراهم کنیم که افراد قابل اصلاح، اصلاح شوند و بتواند توبه کنند و حقوق مردم را جبران کنند و وارد جامعه شوند؟ 

رئیس دستگاه قضا، با اشاره به سؤالاتی که در حوزه قضایی وجود دارد و باید هنگام نتیجه‌گیری به آن‌ها پاسخ داد، گفت: تعریف دقیقی از آزادی‌های مشروع و چگونگی حمایت از آن‌ها وجود ندارد. در قوانین به این موضوع اشاره شده و مقام معظم رهبری نیز در ابلاغ به بنده، یکی از مواردی که از من خواستند، حمایت از آزادی‌های مشروع است اما با کمال تأسف هنوز تعریف درست از آزادی‌های مشروع و مصادیق آن کاملاً مشص نیست البته این موضوع در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تشخیص برخی از مسائل به عرف واگذار شده است، گفت: کدام عرف مدنظر است؟ عرف خاص یا عام و یا هر دو؟ یکی از مسائل در این رابطه مباحث کارشناسی است و مرجع تشخیص نیز موضوع کارشناس و عرف است. بخشی از مشکلات ما به این برمی‌گردد که تشخیص موضوع مربوط به عرف به چه شکلی باید باشد؟ کدام کارشناس و به چه کیفیت و چند بار و چه کسی تشخیص دهد که مثلاً به چشم یک شخص صدمه وارد شده است. حتما باید پزشک آن را معاینه کند اما کدام پزشک و چقدر می‌توان به نظر او اطمینان حاصل کرد؟ در این زمینه‌ها مشکلاتی داریم.

محسنی اژه‌ای، در خصوص مباحث توسعه نیز افزود: امروزه همه می‌دانیم که یکی از مسائل اساسی کشور بحث اقتصاد و معیشت است و مقام معظم رهبری نیز چندین سال است ک شعار سال را به تولید اختصاص می‌دهند. همه ما از این مشکلات اقتصادی رنج می‌بریم. کلید این مسئله نیز افزایش تولید است اما به دست فقط دولتی‌ها یا بخش خصوصی؟ اگر بخواهیم به بخش خصوصی به طور کامل پشت کنیم و اعتماد نکنیم، امکان پذیر نیست که دولت از عهده همه کارها بربیاید. اگر بخواهیم از بخش خصوصی استفاده شود، چگونه باید استفاده کرد؟ 

وی تأکید کرد: الان از عدالت اجتماعی رنج می‌بریم. از تبعض، بی‌عدالتی و تحقق اجتماعی رنج می‌بریم. اگر به مباحث توسعه بپردازیم، نباید به محیط زیست لطمه وارد شود و باید زیرساخت‌هایی داشته باشیم که البته مهیا نیست. 

محسنی اژه‌ای افزود: تبریز، قطب اقتصادی از لحاظ معدن، صنعت و تنوع محصولات است و محصولات آن به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود که برخی از آن‌ها نمونه هستند. اگر یک روز برق یا گاز واحدهای صنعتی قطع شود، خسارت بزرگی وارد می‌شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امروز در بحث برق و گاز ناترازی داریم. در زمستان، گاز را قطع می‌کنند تا گاز خانواده‌ها قطع نشود یا در تابستان برق قطع می‌شود تا به مردم برق برسد اما گاه خسارت‌های بسیار سنگینی ناشی از قطع برق و گاز صنعت به خاطر خانوارها به صنعت وارد می‌شود. 

وی ادامه داد: محیط زیست می‌گوید که اگر گاز نیروگاه‌ها قطع شود نباید از مازوت استفاده شود، ناچار باید سیستم را تعطیل کرد و یا از مازوت استفاده کرد. از سویی جزو وظایف قوه قضاییه برخورد با زیرپا گذاشتن حقوق عامه است. می‌گویم که نیروگاه به خاطر محیط زیست و صیانت حقوق عامه حق نداری از مازوت استفاده کنید، دولت بخشنامه می‌دهد که باید از مازوت استفاده کرد. اکنون کدوم حقوق عامه باید رعایت شود؟ این دوگانگی‌ها وجود دارند، دانشجویان از اکنون بدانند که باید در این حالت چه کرد. 

محسنی اژه‌ای در پایان گفت: در رابطه با مسئله بانکها، شاید چندین سال است که در این خصوص حرف می‌زنیم. می‌گویم بانک اگر اضافه برداشت دارید و موجب افزایش نقدینگی می‌شود، چه کسی مسئول است،  معتقدم که در این زمینه کمبود قانون نداریم.

انتهای پیام
captcha