شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی اسرائیل به دادگاه بین‌المللی
کد خبر: 4190790
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

شکایت آفریقای جنوبی از نسل‌کشی اسرائیل به دادگاه بین‌المللی

آفریقای جنوبی شکایتی را درباره نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه به دادگاه بین‌المللی ارائه کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، آفریقای جنوبی روز جمعه، 8 دی در دادخواستی به دادگاه بین‌المللی، اقدامات اسرائیل در غزه را نسل‌کشی توصیف کرد.

در این درخواست آمده است: اقدامات مورد بحث شامل کشتن فلسطینی‌ها در غزه، وارد کردن آسیب‌های جسمی و روحی جدی به آن‌ها و تحمیل شرایط زندگی سخت بر آن‌ها است که باعث به خطر انداختن جان آنها می‌شود.

این شکایت پس از نزدیک به سه ماه حمله هوایی و زمینی اسرائیل به منطقه تحت محاصره غزه صورت می‌گیرد که بیش از 21500 نفر را کشته و ویرانی‌های عظیمی را به بار آورده است.

این رژیم ادعا کرده تا زمانی که حماس، گروه فلسطینی را که عملیات طوفان الاقصی را در پاسخ به چندین دهه جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان در 7 اکتبر انجام داد از بین نبرد، از توقف جنگ خودداری می‌کند.

آفریقای جنوبی که سیاست‌های اسرائیل در غزه و کرانه باختری اشغالی را با رژیم آپارتاید سابق خود مقایسه می‌کند اعلام کرد که رفتار اسرائیل ناقض کنوانسیون نسل‌کشی سازمان ملل است. این کشور از دادگاه خواستار رسیدگی فوری و انجام اقدامات اضطراری برای حمایت از حقوق مردم فلسطین بر اساس کنوانسیون شد. چندین سازمان حقوق بشری نیز گفته‌اند که سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها معادل آپارتاید است.

وزارت امور خارجه فلسطین از این اقدام آفریقای جنوبی استقبال کرد و از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مردم فلسطین اقدام فوری انجام دهد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: سیاست‌های اعلام شده اسرائیل، دارای ماهیت نسل‌کشی است که با هدف خاص برای نابودی مردم فلسطین تحت اشغال رژیم استعماری و آپارتایدی انجام می‌شود که ناقض تعهداتش بر اساس کنوانسیون نسل‌کشی است.

این شکایت آخرین تحول در جنگ اسرائیل علیه غزه است که صدها هزار فلسطینی آواره را مجبور به فرار از جنوب به دلیل گسترش حملات اسرائیل در مرکز غزه کرده است.

ICJ که به عنوان دادگاه جهانی (World Cour) نیز شناخته می‌شود، اختلافات بین کشورها را حل و فصل می‌کند. این دادگاه با دادگاه کیفری بین‌المللی(ICC) که افراد را به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب قرار می‌دهد، متفاوت است.

انتهای پیام
captcha