کد خبر: 4230418
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
وزیر آموزش و پرورش:

کلید شکوفایی کشور در مدارس است

رضا مردادصحرایی با بیان اینکه کلید شکوفایی کشور در مدارس است، گفت: مدارس و آموزش و پرورش در حل مشکلات کشور نقش مهمی دارند.

امام جمعه تبریز، وزیر آموزش و پرورش

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز، 15 مردادماه، در دیدار با نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه کلید شکوفایی کشور در مدارس است، گفت: مدارس و آموزش و پرورش در حل مشکلات کشور نقش مهمی دارند.

وی با برشماری برخی اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم، اظهار کرد: سازمان نوسازی در سه سال گذشته به اندازه چهار میلیون متر مکعب فضاسازی کرده و افزایش ۳۰۰ درصدی مشارکت خیران نیز در این دولت محقق شد؛ بطوری‌که خیران و گروه‌های جهادی ۱۱ هزار میلیارد تومان آورده داشتند.

صحرایی ساخت ۷ هزار و ۲۰۰ مدرسه شامل بیش از ۳۰ هزار کلاس که ۶۴ درصد آن در شهرهای محروم قرار دارد، را از دیگر اقدامات دولت شهید آیت‌الله رئیسی در دستگاه تعلیم و تربیت دانست و گفت: نیمی از این پروژه‌ها با مشارکت خیران و مردم ساخته شده است و ما نه تنها با مشارکت مخالفت نمی‌کنیم؛ بلکه استقبال هم می‌کنیم. همه دستگاه‌ها در بحث مردمی‌سازی کوشیدند؛ اما باجلوه‌ترین آن در آموزش و پرورش بود.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح جذب نیروی انسانی در دولت سیزدهم تصریح کرد: در طول سه سال گذشته سالانه ۳۲ هزار نفر جذب دانشگاه فرهنگیان شده و ۳۳۰ هزار ردیف استخدامی ایجاد شد که این آمار بیش از پنج سال قبل بود و ۲۴۸ هزار نفر شامل ۷۰ درصد کل استخدام‌ها مربوط به آموزش و پرورش بود.

وی برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانش‌آموزان سمپادی و تیزهوشان و موفقیت‌های حاصل از آن را نشانگر اجرای برنامه جامع تربیتی مختص این مدارس و حساسیت خانواده‌ها و در راستای تأکید رهبر معظم انقلاب در این خصوص دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل، نماینده ولی‌ فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این دیدار، ارتباط حوزه و آموزش و پرورش و اقدامات پرورشی و فرهنگی روحانیون متخصص و باسواد را راهکار خوبی در پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت دانست و گفت: در خصوص مسائل تعلیم و تربیت دنبال مقصر نمی‌گردیم؛ اما در رابطه با تعلیم و تربیت از اوایل انقلاب تا به اکنون، همگی تقصیر داریم نه قصور. در همه حوزه‌های تعلیم و تربیت، کم‌کاری شده و عمده آن به دولتمردان بازمی‌گردد.

وی افزود: از انقلاب اسلامی به بعد، دیدگاه سیاسی نه صرفاً دیدگاه تخصصی نسبت به تعلیم و تربیت وجود داشته است و انتظار داشتیم متخصصان حرف بزنند و طرح بنویسند. اتخاد اصول و روش‌های متفاوت و تغییرات بسیار در سطوح مدیریتی پسندیده نیست که هر بار گروهی می‌آید و طرح‌ها و روش‌هایشان نتیجه نداده، گروه بعدی سر کار می‌آیند.

مطهری اصل تصریح کرد: نیازمند سیستم مستقل و محکم و پایدار در تعلیم و تربیت هستیم. دشمنان سعی دارند موضوعات دیگری را در آموزش و پرورش در اولویت قرار دهند و جابجایی اولویت‌ها هم خیلی مهم بوده و دشمن برای این هم برنامه دارد.

امام جمعه تبریز بیان کرد: تمامی اقدامات انجام شده مانند مدرسه‌سازی بسیار ارزشمند است؛ اما خود تعلیم و تربیت در درجه اول از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید بحث‌های گروهی سیاسی و جناحی را از تعلیم و تربیت، جدا کنند.

وی ادامه داد: با اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دیدگاه‌ها بهتر شده؛ اما می‌طلبد مجلس نیز اهمیت بیشتری به این سیستم مهم دهد. گاهی احساس می‌کنیم تعلیم و تربیت در صحبت‌های نمایندگان الویت چندم بوده و توجه بیشتری به بحث‌های سیاسی و اقتصادی می‌شود.

مطهری اصل، نسبت به ایجاد تغییرات سازنده با استقرار دولت چهاردهم، ابراز امیدواری و گفت: رئیس‌جمهور منتخب، چند دوره نماینده بوده و از مسائل شناخت کافی دارد و انتظار می‌رود توجه بیشتری به این استان داشته باشد و با انتخاب استانداری خوب، این استان بتواند نقش اساسی همیشگی‌اش را در کشور ایفا کند.

انتهای پیام
captcha