کد خبر: 4255166
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
رئیس دانشگاه تبریز:

وحدت حوزه و دانشگاه بستری برای تقویت وفاق ملی است

محمدتقی اعلمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ابعاد علمی و معنوی، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی است، گفت: وفاق ملی مفهومی است که از آن به‌عنوان چارچوبی برای تعامل و همگرایی میان نهادهای مختلف جامعه یاد می‌شود.

محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز، روز گذشته 29 آذرماه، در آیین گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت این دو نهاد را یکی از اساسی‌ترین موضوعات در کشور دانست و اظهار کرد: امام خمینی(ره) چندین سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدند که همگامی حوزه و دانشگاه برای رسیدن به افق جامعه‌سازی، امری ضروری است.

وی ادامه داد: توصیه‌ امام راحل(ره) به حوزویان، تقویت ارتباط با دانشگاهیان و پرهیز از رفتارهای انکاری و تدافعی و توصیه‌ ایشان به دانشگاهیان نیز فاصله گرفتن از دیدگاه اسلام منهای روحانیت و داشتن همگرایی و همگامی با حوزه است.

اعلمی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه علاوه بر ابعاد علمی و معنوی، بستری مناسب برای تقویت وفاق ملی به شمار می‌رود، افزود: وفاق ملی مفهومی است که از آن به‌عنوان چارچوبی برای تعامل و همگرایی میان نهادهای مختلف جامعه یاد می‌شود بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه، نه‌ تنها در پیوند میان دانش نوین و حکمت الهی معنا می‌یابد، بلکه گامی کلیدی برای تحکیم همبستگی ملی و رشد یکپارچه‌ی جامعه است.

رئیس دانشگاه تبریز انسجام اجتماعی را یکی از ضرورت‌ها برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کرد و گفت: وحدت و انسجام اجتماعی از طریق تعامل و همکاری حاصل می‌شود و در واقع وحدت، تعامل و همگرایی حوزه و دانشگاه، قبل از اینکه وظیفه‌ای برای این دو مجموعه باشد، حقی برای کل جامعه است و تحقق این پیوند، مستقیما متوجه جامعه خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: این وحدت برخلاف تصور تقابل یا یکسان‌سازی، به‌دنبال تعامل سازنده و هم افزایی میان این دو نهاد تأثیرگذار است. به‌طوری‌که حوزه‌های علمیه با ذخایر معرفتی و اخلاقی و دانشگاه‌ها نیز با دستاوردهای علمی و فناورانه، می‌توانند در یک منظومه‌ فکری مکمل یکدیگر باشند.

اعلمی با اشاره به اینکه یکی از زوایایی که می‌شود وحدت حوزه و دانشگاه را مورد توجه قرار داد وحدت و انسجام اجتماعی است، افزود: جامعه برای بقای خود نیازمند وحدت و انسجام اجتماعی است.که از طریق تعامل و همکاری سازنده نهادهای اجتماعی حاصل می‌شود و تحولات تاریخی و اجتماعی و سیاسی عمیقاً متأثر از این پیوست و گسست نخبگان اجتماعی و بطور خاص حوزویان و دانشگاهیان بوده است وحدت و تعامل با هم گرایی و پیوست حوزه و دانشگاه قبل از اینکه یک وظیفه برای نخبگان این دو نهاد علمی و معرفتی باشد حقی برای کل جامعه است و تاثیر این پیوست و گسست مستقیما متوجه جامعه خواهد شد.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود به ضرورت برخی اقدامات برای تعمیق وحدت حوزه و دانشگاه نیز اشاره کرد و یادآور شد: امروز نسل سوم حوزه و دانشگاه گام بعدی را در نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب و تکمیل این پروژه بردارند و ایده وحدت حوزه و دانشگاه بستگی به این برنامه ریزی و اجرای آن دارد. ما امروز به تلقی جدیدی از وحدت حوزه و دانشگاه نیازمندیم که از یکطرف امکان تحقق خارجی آن وجود داشته باشد و از طرف دیگر به نیازهای جامعه اسلامی در تمام ابعاد فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی دینی و علمی پاسخ مناسب دهد.

وی هدف از تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را نه تنها تربیت نیروهای متخصص علمی بلکه پرورش انسان‌هایی آگاه به مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی برشمرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده‌اند که پیشرفت جامعه‌ اسلامی در گرو توجه توامان به علم و اخلاق است؛ چرا که هیچ پیشرفتی بدون معنویت، استحکام واقعی نمی‌یابد.

اعلمی در تشریح راهبردهای اساسی تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد زیرساخت‌های عملیاتی برای همکاری میان حوزه و دانشگاه شامل برگزاری نشست‌های علمی مشترک، ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی با محوریت مسائل ملی، یکی از راهکارهای تحقق این وحدت است. چراکه چنین اقداماتی علاوه بر تقویت بنیان‌های علمی، بستری برای حل چالش‌های اجتماعی و فرهنگی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: راهبرد دوم تاکید بر تربیت نیروهای انسانی است تا در کنار دانش علمی، از بینش معنوی برخوردار باشند. این افراد، در مواجهه‌ با بحران‌های پیچیده‌ اجتماعی و جهانی، قادر خواهند بود تصمیماتی هوشمندانه، جامع و عادلانه اتخاذ کنند.

رئیس دانشگاه تبریز تعامل حوزه و دانشگاه را رکن اصلی یک منظومه‌ فکری و عملی دانست که توانایی ارائه‌ الگویی برای تحقق وفاق ملی را دارد.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها با نگاهی عملیاتی و حوزه‌ها با تاکید بر مبانی اخلاقی و دینی، زمینه‌ای برای ایجاد یک جریان فکری مشترک فراهم می‌کنند که چنین جریانی نه‌تنها به تعالی علمی و معنوی کشور کمک می‌کند، بلکه به انسجام بیشتر میان آحاد جامعه نیز منجر می‌شود.

اعلمی در پایان اظهار کرد: دانشگاه تبریز، به‌عنوان یکی از نهادهای علمی پیشرو توانایی آن را دارد که با تعریف برنامه‌های استراتژیک، گام‌های مؤثری در راستای تحقق این آرمان بردارد و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های تخصصی، تقویت شبکه‌های ارتباطی میان اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه و همچنین طرح‌های تحقیقاتی مشترک، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند.

انتهای پیام
captcha