کد خبر: 4264138
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
استاندار آذربایجان‌شرقی:

معلمان به علم روز مجهز شوند

بهرام سرمست با بیان اینکه معلمان باید به علم روز مسلح شده و چند قدم از دانش‌آموزان جلوتر باشند تا شاهد گسست نسلی بین معلمان و دانش‌آموزان نباشیم، گفت: معلمان نباید با اطلاعات مخزنی و گنجینه‌ای، اطلاعات خود را به حافظه دانش‌آموزان منتقل کنند، بلکه باید به سلاح کارآمدی و فناوری‌های جدید مسلح شوند.

بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، بهرام سرمست، استاندار آذربایجان‌شرقی، روز گذشته 16 بهمن‌ماه، در آیین تکریم و معارفه مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر لزوم برقراری عدالت آموزشی و دسترسی برابر به آموزش، گفت: جمع‌آوری مدارس کانکسی و سنگی الویت دولت است و پیگیری آن را در استان به اقتضای مأموریت دولت از آموزش و پرورش مطالبه می‌کنیم که در این زمینه از خیران کمک گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش زیرساخت توسعه است، افزود: تحقق عدالت آموزشی و دسترسی برابر به آموزش را در استان پیگیری می‌کنیم. 

سرمست همچنین بر لزوم اتمام تمامی پروژه‌های مدرسه‌سازی نیازمند اعتبار کم‌تر از ۸۰۰ میلیون تومان تا پایان امسال، تأکید کرد و ادامه داد: به موازات تجربه اجرائی، سال‌ها تجربه تدریس در مقاطع مختلف را داشته‌ام و اکنون به‌عنوان مدیر ارشد استان، معلم دانشگاه هم هستم و در کسوت معلمی بودن، افتخار بزرگی برایم است.

وی با بیان اینکه اهمیت نظام آموزش و پرورش در هر نظام سیاسی بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: آموزش و پرورش را در بحث توسعه، زیرساخت توسعه عنوان می‌کنند و برای محکم و استوار نگه داشتن سنگ بنای توسعه نیازمند الزامات، معیارها و مولفه‌هایی هستیم که باید برای سیاستگذاران آموزشی چراغ راهنما باشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با برشماری برخی مؤلفه‌های مؤثر در بهبود کیفیت آموزش، شاخص‌های کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را اولین شاخص مطرح کرد و افزود: کیفیت نیروی انسانی در امر آموزش و توانمندی معلمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و مسائل رفاهی و انگیزشی، کیفیت برنامه درسی و روش‌های تدریس نیز در کیفیت آموزش مؤثر هستند.

وی یادآوری کرد: معلمان باید به علم روز مسلح شده و چند قدم از دانش‌آموزان جلوتر باشند تا شاهد گسست نسلی بین معلمان و دانش‌آموزان نباشیم؛ معلمان نباید با اطلاعات مخزنی و گنجینه‌ای، اطلاعات خود را به حافظه دانش‌آموزان منتقل کنند، بلکه باید به سلاح کارآمدی و فناوری‌های جدید مسلح شوند.

سرمست تشریح کرد: متأسفانه در برخی موارد، معلمان به عنوان متکلم وحده و براساس نظام اقتدارگرایانه و نه مشارکت‌جویانه عمل می‌کنند و فرصت پرسشگری را به دانش‌آموزان نمی‌دهند.

وی ارزیابی عملکرد نظام آموزشی، میزان اثرگذاری نظام آموزشی بر توسعه اقتصادی، پژوهش محوری نظام آموزشی و میزان مشارکت در پروژه‌های پژوهشی و میزان ارتباط با مراکز علمی و صنعتی را از دیگر شاخص‌های افزایش و بهبود کیفیت آموزش عنوان نمود و به برشماری برخی ویژگی‌های نظام‌های آموزشی نوین پرداخت.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه لزوم مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان را مورد تأکید قرار داد و یادآوری کرد: با استفاده از ظرفیت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌توان این مهم را مورد توجه قرار داد؛ باید سیاستی را اتخاذ کنیم که دانش‌آموزان ما بعد از اتمام تحصیل، درآمد کسب کرده و جذب بازار کار شوند.

در این آیین اسفندیار صادقی به‌عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی معرفی و از خدمات مسعود سعادتی قدردانی شد.

انتهای پیام
captcha