کد خبر: 4279241
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۴
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی:

تکریم معلم، تکریم دانایی و آگاهی است

اسفندیار صادقی، با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و تبریک هفته معلم، تصریح کرد: تکریم معلم، نه تنها تکریم یک فرد بلکه ارج نهادن به علم، آگاهی و فضیلت است.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اسفندیار صادقی، مدیر کل آموزش و پرورش استان، امروز، نهم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته معلم، با بیان اینکه توسعه آموزش، مورد توجه ویژه دولت است، گفت: ۵۴ کلاس درس روستایی تک دانش‌آموزی و ۷۳ کلاس درس دارای دو دانش‌آموز با معلم، جهت انسداد مبادی بی‌سوادی و افزایش درصد پوشش تحصیلی در استان وجود دارد.

وی اظهار کرد: در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی، ۲۳۱ پروژه در قالب ۱۱۰۴ کلاس درس با کمک و مشارکت مردم، امکانات دولتی و مردمی‌سازی این نهضت که مورد تاکید و ایده رئیس‌جمهوری است، در سطح استان اجرا خواهد شد و توسعه فضاهای آموزشی در شهرهای بزرگی مانند تبریز و شهرک‌های نو مانند شهر جدید سهند نیز در دستور کار قرار گرفته است.

صادقی با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگ فیلسوف عرصه تعلیم و تربیت، شهید مطهری و تبریک هفته معلم با محوریت اعتلای فرهنگ عمومی تکریم و قدردانی از معلمان و تقویت جایگاه اجتماعی آنان گفت: تکریم معلم، نه تکریم یک فرد؛ بلکه تکریم علم، دانش، موفقیت، آگاهی و اندیشه است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی ضمن قدردانی از همراهی رسانه‌ها با دستگاه تعلیم و تربیت، مردم و افکار عمومی را بهترین قاضی دانست و رسانه‌ها را در این خصوص، موثر و به عنوان مشاورانی در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی، برشمرد.

وی در ادامه، مشارکت سازمان‌ها، شوراها و سایر بخش‌های برون‌دستگاهی را در تکریم معلمان مورد اشاره قرار داد و بر لزوم استمرار و اجرای برنامه‌های تکریم مقام معلم در طول سال تاکید کرد و گفت: با توجه به رسالت معلمان، بها دادن به معلم، به منزله بها دادن به فرزندان و جامعه و توسعه فضیلت‌های انسانی در آن جامعه است.

صادقی با تشریح برخی اقدامات انجام شده در راستای تکریم معلمان با محوریت تقویت جایگاه اجتماعی و اعتلای فرهنگ تکریم معلمان، و تعیین معلمان و عوامل کیفیت‌بخشی نمونه در سطح منطقه و استان بر اساس شرایط و شاخص‌های از قبل تعیین شده گفت: ۱۴۴۶۹ نفر حائز انتخاب معلم نمونه با حداقل سه سال سابقه بودند و ۱۴۰۳۵ نفر در این رویداد شرکت کردند که ۲۳۰۰ نفر در سطح مدرسه، ۱۳۲ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استان به عنوان معلم نمونه منتخب شدند. 

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به انتخاب عوامل کیفیت‌بخشی نمونه نیز اشاره کرد و افزود: از  ۵ هزار و ۱۴۴ نفر حائز شرایط شامل مدیران، معاونان و مشاوران، ۹۸۹ در این رویداد شرکت کرده بودند که ۱۴۶ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استانی انتخاب شدند.

وی همچنین از برگزاری رویداد انتخاب معلم نمونه در سطح مدارس غیردولتی و انتخاب چهار نفر به عنوان معلم نمونه از جمع معلمان این مدارس، خبر داد و اظهار کرد: در راستای محوریت قرار گرفتن مدارس و پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت، در شنبه‌های نظارتی، بدون اطلاع قبلی و با بازدید از مدارس، از نزدیک در جریان امور قرار گرفته و هر شنبه پای درد و دل همکاران و دانش‌آموزان خواهیم نشست؛ چرا که معتقدیم مدرسه باید مرکز و کانون تحول تمامی امور و برنامه‌ها باشد.

وی تعهد در عمل، تحول در آموزش و تنوع در پرورش را به عنوان شعار سال تحصیلی پیش رو خاطرنشان کرد: امور پرورشی نیز با توجه به تنوع آسیب‌های اجتماعی و مسائل متناسب با نیاز روز دانش‌آموزان باید به اندازه امور آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

صادقی دیدار معلمان نمونه با مسئولان استانی از جمله استاندار آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در استان، غبارروبی مزار شهدا، برگزاری آئین تجلیل از معلمان نمونه و بسیجی و برتر علمی، برگزاری آئین زنگ‌ سپاس با حضور معاون وزیر در هنرستان وحدت تبریز، حضور مسئولان در مدارس محل تحصیل خود و فضاسازی و تبلیغات محیطی را از جمله برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم، دانست.

وی با اشاره به شعارهای این هفته، معلم سرشار از اندیشه مطهر، معلم، نقطه طلوع مهر و دانایی، معلم، محور وفاق و همدلی، معلم، نماد فرهنگ و هویت و معلم، محرک خلاقیت و نوآوری را از آن جمله برشمرد.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به توجه و اهتمام ویژه دولت چهاردهم و شخص دکتر پزشکیان خاطرنشان کرد: حضور رئیس‌جمهور در جلسات مرتبط با آموزش و پرورش و حساسیت او نسبت به کتب درسی و مسائل مرتبط با تعلیم و تربیت، نشانگر اهمیت این دستگاه وزین و تاثیرگذار است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، توجه دولت به کیفیت بخشی به امر آموزش و پرورش و حتی محتوای کتب درسی را در راستای بهبود امور رفع نیاز دانش‌آموز و تسهیل حضور او در جامعه را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: در هر دو سفر غیررسمی دکتر پزشکیان به تبریز، جلسات چند ساعته غیررسمی با دستگاه تعلیم و تربیت استان برگزار شده است و بر همین اساس تک تک ۲۳۱ پروژه تعیین شده برای استانمان با همکاری اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در حال رصد است.

وی ادامه داد: امسال، تنها سالی است که ریالی بدهی به همکاران نداریم و تدابیر لازم برای سال پیش رو نیز با توجه به تدابیر دولت محترم، اندیشیده شده است.

صادقی با اشاره به نتایج برآوردها از عملکرد مدارس و قبولی‌های کنکور، عملکرد و کیفیت آموزشی در مدارس دولتی را قابل دفاع دانست و بر لزوم تقویت و توجه به مدارس دولتی تاکید و از کمک شایان مدارس غیردولتی در راستای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی قدردانی کرد.

وی در ادامه، پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی در استان آذربایجان شرقی را ۹۹.۴ درصد عنوان کرد و با تشریح برخی علل بازماندگی از تحصیل، بیماری صعب‌العلاج و ضعیف بودن جثه کودک، عوامل خانوادگی، نادرست بودن اطلاعات مانند آدرس و شماره تماس را از آن جمله عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، تحقق اهداف تعلیم و تربیت را بدون همراهی و مشارکت اولیا ناممکن دانست و افزود: در کنار سرانه اختصاص یافته به مدارس که نسبت به سال‌های گذشته نیز افزایش داشته است؛ کمک‌های مادی و معنوی مردمی داوطلبانه نیز برای نیل به اهداف ترسیم شده در راستای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان لازم است.

انتهای پیام
captcha