کد خبر: 4316281
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۸
استاندار آذربایجان‌شرقی:

مأموریت‌های نهضت سوادآموزی متناسب با تحولات جامعه باشد

بهرام سرمست گفت: مأموریت‌های نهضت سوادآموزی باید متناسب با تحولات جامعه و ساختار و رفتار اجتماعی مردم باشد و باید براساس استاندارهای جهانی حرکت کند.

بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، بهرام سرمست، استاندار آذربایجان‌شرقی، بیستم آبان‌ماه در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی، با بیان اینکه میانگین باسوادی استان، یک و نیم درصد از میانگین کشوری بالاتر و ۹۸.۵ درصد بوده گفت: بالا بودن سطح باسوادی در استان، خبر بسیار خوشحال کننده‌ای است. می‌توانیم امیدوار باشیم با حرکتی انقلابی این میانگین را به صد درصد رسانده و جشن مبارزه با بی‌سوادی را برپا کنیم. 

وی توهم باسوادی را از بزرگ‌ترین آفت‌ها برشمرد و گفت: پی بردن انسان به بی‌سوادی و نادانی خود، نشانگر آگاهی او است. آسیبی که اکنون می‌بینیم نه از دانایان و بی‌سوادان؛ بلکه از کسانی است که توهم دانایی دارند‌.

سرمست تأکید کرد: مأموریت‌های نهضت سوادآموزی باید متناسب با تحولات جامعه و ساختار و رفتار اجتماعی مردم باشد و باید براساس استاندارهای جهانی حرکت کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه با تبیین تعاریف مختلف از باسوادی اظهار کرد: برای باسواد شدن، به چیزی فراتر از  سواد خواندن و نوشتن نیاز داریم. تعریف باسوادی سه مرحله تاریخی دارد. مرحله اول سواد خواندن و نوشتن است. در دومین مرحله، تعریف مفهومی یونسکو از باسوادی مطرح است یعنی کسی با سواد است که علاوه بر خواندن و نوشتن، زبان رایانه و زبان خارجی هم بلد باشد‌. اما در مرحله سوم، دوازده و به تعبیری شش نوع سواد ذکر شده است و برای باسواد خواندن یک فرد، باید به مؤلفه‌هایی همچون سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه‌ای، تربیتی، سلامتی و انرژی بپرداریم.

وی با بیان اینکه امروز به تربیت انسان‌هایی در خانواده، مدرسه و جامعه نیاز داریم که خودآگاهی داشته باشند، افزود: افراد باید نسبت به آنچه در پیرامون‌شان می‌گذرد و آنچه که نیاز دارند، آگاه باشند. امروزه، مشکلات اجتماعی مانند سطح طلاق در بین افرادی با تحصیلات دانشگاهی نشان می‌دهد که تعریف ما از سواد و اقدامات‌مان در این خصوص باید منطبق بر واقعیت‌های اجتماعی باشد و افرادی را تربیت کنیم که دانایی و نادانی‌های خود را خوب تشخیص داده و سواد ارتباطی و اجتماعی کافی و حداقل مهارت‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

سرمست ارتقای مهارت‌های زندگی را از تکالیف مشخص شده برای نهضت سوادآموزی مطرح و بیان کرد: امیدواریم این تغییرات در اسناد آموزش و پرورش نهادینه شود؛ به‌طوری که صرف مدرک، نشانه درکی صحیح از مفهوم سواد آگاهی و دانایی نباشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: نیازمند تغییر رویکرد و بازنگری در اسناد سازمان نهضت سوادآموزی و تغییر در رابطه با آموزشیاران و مدرسان هستیم و امیدواریم این جلسات منشأ تغییر روش نگرش و رفتارها شود.

سرمست اظهار کرد: مأموریتی که نهضت سوادآموزی دنبال می‌کند باید متناسب با تحولات جامعه و متناسب با تعریف و سیر جهانی حرکت کند. تاکنون نهضت سوادآموزی بیشتر تعریف باسوادی را سواد خواندن و نوشتن را مدنظر قرار داده و از سایر بازتعریف سواد اعم از سواد ارتباطی، عاطفی، رسانه‌ای غفلت کرده است.

انتهای پیام
دبیر:
امرعلی گل محمدی
captcha