
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجانشرقی، بهرام سرمست، استاندار آذربایجانشرقی، بیستم آبانماه در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی، با بیان اینکه میانگین باسوادی استان، یک و نیم درصد از میانگین کشوری بالاتر و ۹۸.۵ درصد بوده گفت: بالا بودن سطح باسوادی در استان، خبر بسیار خوشحال کنندهای است. میتوانیم امیدوار باشیم با حرکتی انقلابی این میانگین را به صد درصد رسانده و جشن مبارزه با بیسوادی را برپا کنیم.
وی توهم باسوادی را از بزرگترین آفتها برشمرد و گفت: پی بردن انسان به بیسوادی و نادانی خود، نشانگر آگاهی او است. آسیبی که اکنون میبینیم نه از دانایان و بیسوادان؛ بلکه از کسانی است که توهم دانایی دارند.
سرمست تأکید کرد: مأموریتهای نهضت سوادآموزی باید متناسب با تحولات جامعه و ساختار و رفتار اجتماعی مردم باشد و باید براساس استاندارهای جهانی حرکت کند.
استاندار آذربایجانشرقی در ادامه با تبیین تعاریف مختلف از باسوادی اظهار کرد: برای باسواد شدن، به چیزی فراتر از سواد خواندن و نوشتن نیاز داریم. تعریف باسوادی سه مرحله تاریخی دارد. مرحله اول سواد خواندن و نوشتن است. در دومین مرحله، تعریف مفهومی یونسکو از باسوادی مطرح است یعنی کسی با سواد است که علاوه بر خواندن و نوشتن، زبان رایانه و زبان خارجی هم بلد باشد. اما در مرحله سوم، دوازده و به تعبیری شش نوع سواد ذکر شده است و برای باسواد خواندن یک فرد، باید به مؤلفههایی همچون سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانهای، تربیتی، سلامتی و انرژی بپرداریم.
وی با بیان اینکه امروز به تربیت انسانهایی در خانواده، مدرسه و جامعه نیاز داریم که خودآگاهی داشته باشند، افزود: افراد باید نسبت به آنچه در پیرامونشان میگذرد و آنچه که نیاز دارند، آگاه باشند. امروزه، مشکلات اجتماعی مانند سطح طلاق در بین افرادی با تحصیلات دانشگاهی نشان میدهد که تعریف ما از سواد و اقداماتمان در این خصوص باید منطبق بر واقعیتهای اجتماعی باشد و افرادی را تربیت کنیم که دانایی و نادانیهای خود را خوب تشخیص داده و سواد ارتباطی و اجتماعی کافی و حداقل مهارتهای لازم را در این زمینه داشته باشند.
سرمست ارتقای مهارتهای زندگی را از تکالیف مشخص شده برای نهضت سوادآموزی مطرح و بیان کرد: امیدواریم این تغییرات در اسناد آموزش و پرورش نهادینه شود؛ بهطوری که صرف مدرک، نشانه درکی صحیح از مفهوم سواد آگاهی و دانایی نباشد.
استاندار آذربایجانشرقی تصریح کرد: نیازمند تغییر رویکرد و بازنگری در اسناد سازمان نهضت سوادآموزی و تغییر در رابطه با آموزشیاران و مدرسان هستیم و امیدواریم این جلسات منشأ تغییر روش نگرش و رفتارها شود.
سرمست اظهار کرد: مأموریتی که نهضت سوادآموزی دنبال میکند باید متناسب با تحولات جامعه و متناسب با تعریف و سیر جهانی حرکت کند. تاکنون نهضت سوادآموزی بیشتر تعریف باسوادی را سواد خواندن و نوشتن را مدنظر قرار داده و از سایر بازتعریف سواد اعم از سواد ارتباطی، عاطفی، رسانهای غفلت کرده است.
انتهای پیام