خودباختگی فرهنگی باعث شکست انقلاب می‌شود
کد خبر: 3860688
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴
شبستری:

خودباختگی فرهنگی باعث شکست انقلاب می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وادادگی فرهنگی، حقوق نجومی و بی‌تدبیری در گرانی بنزین با عزت ملی ناسازگار است، گفت: خودباختگی فرهنگی و وادادگی در برابر غرب یکی از عوامل مهم در شکست خوردن انقلاب است.

خودباختگی فرهنگی باعث شکست انقلاب می‌شود/ ناسازگاری حقوق‌های نجومی با عزت ملیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، عضو خبرگان رهبری، 9 آذرماه در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب که در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، به موضوع عزت در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: عزت در لغت به معنای قدرتمند و شکست‌ناپذیر است؛ همچنین عزیز به معنای کسی است که غلبه بر او آسان نیست و عزت ملی هم به معنای عدم تحقیر و وابستگی یک ملت است.
وی افزود: در آیه 139 سوره مبارکه نساء آمده است که «الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا»؛ خدا در اوصاف منافقان فرموده که منافقین عزت خود را در ولایت کافر و سرسپردگی به بیگانه می‌بینند که شاهد خوبی برای برخی سیاسیون ما هم هست.
این استاد حوزه بیان کرد: در روایات نیز پیامبر فرمودند که «الموت فی عزّ خیر من حیاة فی ذلّ؛ مرگ در عزت بهتر از زندگی در ذلت است»؛ بنابراین عزت ملی یعنی خودباخته نبودن در برابر بیگانگان و جلوگیری از تحقیر و شرافت ملی.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که دولت باید از ارزش‌های انقلابی و ملی خود حتی یک گام هم عقب‌نشینی نکند و در همه حال عزت کشور و ملت خود را در نظر داشته باشد، اضافه کرد: پیام مهم بیانیه این است که در 40 سال دوم باید بر باورها و اعتقادات و بنیان‌های همان 40 سال اول بایستیم و بر آن اساس جلو برویم.
شبستری با اشاره به عزت ملی در حوزه اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاست خارجی و دفاعی بیان کرد: عزت ملی در بخش اقتصاد، در گرو رسیدن به خودکفایی است که راهش اقتصاد مقاومتی است؛ ولی سؤال این است که چه میزان اقتصاد مقاومتی را محقق کرده‌ایم؟ زیرا عمده آماری که مسئولان در مورد رشد تولید می‌دهند، مربوط به صادرات نفت است.
نحوه گرانی بنزین با عزت ملی سازگار نبود
وی تأکید کرد: اقتصاد وابسته به نفت نمی‌تواند متضمن عزت ملی باشد؛ برخی این همه بر FATF اصرار می‌کنند؛ سؤال این است که آیا امضاء این قانون با عزت ملی مطابقت دارد؟ آیا مفاسد و حقوق‌های نجومی با فرهنگ عزت ملی سازگار است؟ مگر بنا نبود هم چرخ زندگی مردم و هم سانتریفیوژها بچرخد؟ آیا شیوه اجرایی گرانی بنزین با عزت مردم سازگار بود؟.
شبستری اضافه کرد: همه عقلای قوم متفق‌النظر بودند که بنزین باید گران می‌شد، ولی نحوه کار نارضایتی فراوانی ایجاد کرد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به مقوله عزت ملی در سیاست خارجی بیان کرد: تجربه نشان داده هرقدر ما در مواجهه با نظام سلطه کوتاه بیاییم، مطالبه‌گرتر می‌شوند و یک قدم جلوتر خواهند آمد و این در حالی است که ایران به واسطه مقاومت، به بازیگر مستقل و مقتدر تبدیل شده و بحران‌های مهم منطقه با وجود ایران قابل حل و فصل است و مبارزه با داعش و کمک به مردم عراق و یمن و لبنان و ... نشانه‌هایی در این راستا است.
شبستری بیان کرد: آنچه سبب شده تا سیاست‌های آمریکا در منطقه شکست بخورد و با چراغ خاموش وارد افغانستان و ... شوند، عزت و شجاعت و حکمت رهبری ایران است؛ بنابراین با مرعوب شدن و دل بستن به دشمن نمی‌توان پرچم عزت ملی و عزت نظام را به دست گرفت؛ عزت در گرو داشتن مدیران شجاع، جهادی و اتکاء به خدا و تقویت ایمان به خداوند است.
وی با اشاره به مقوله عزت ملی در حوزه فرهنگ بیان کرد: خودباختگی فرهنگی و وادادگی در برابر غرب یکی از عوامل مهم در شکست خوردن انقلاب است؛ وظیفه مهم اهل فرهنگ تولید محتوای فرهنگی با فکر انقلاب است.
وی با بیان اینکه امروز ما در فضای مجازی با مشکل روبرو هستیم، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات که مطالبه مقام رهبری است، مورد توجه جدی نیست و در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی هم کار جدی نشده است.
وی افزود: در حوزه دفاعی، آمادگی کامل برای دفاع از کیان کشور وجود دارد، چون رهبری خودشان مستقیماً رهبری کار را بر عهده گرفته‌اند و در پرتو رهنمودهای قرآن و اسلام، امرز توان موشکی انقلاب، خواب از چهره دشمن ربوده است.
انتهای پیام
captcha