علم بدون معنویت، خسارت جبران‌ناپذیری به دنبال دارد
کد خبر: 3860698
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
عضو خبرگان رهبری:

علم بدون معنویت، خسارت جبران‌ناپذیری به دنبال دارد

گروه حوزه‌های علمیه ــ نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه علم بدون معنویت، خسارت جبران‌ناپذیری دارد، گفت: طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان اسناد بالادستی و هندسه جامع باید مورد توجه قرار گیرد، وگرنه طبق 30 سال گذشته، حرکات نامتوازن خواهیم داشت.

علم بدون معنویت، خسارت جبران‌ناپذیری داردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم نیازی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، ۹ آذرماه در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب که در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، گفت: ویژگی بیانیه گام دوم انقلاب این است که مستقیماً وارد مقوله تمدن اسلامی شده و ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت، اندیشه پیشرفته و اخلاق والا را از مؤلفه‌های آن برشمرده است. همچنین به برخی نقاط سلبی تمدن غرب اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه دین، عقلانیت، علم و اخلاق، چهار مؤلفه اصلی تمدن اسلامی براساس بیانیه است، تصریح کرد: از دید معظم له، مهندسی نظام دینی با سیاست است؛ در فرمایش امام خمینی آمده نفی سیاست، نفی اسلام است و کسی که دین را از سیاست جدا بداند، نبوت و امامت را نفی کرده است.
نیازی بیان کرد: مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند که عقل، معیار تشکیل مدینه فاضله و امت واحده اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی است، لذا اولین مسئولیت نظام اسلامی، تربیت عقلانی و برشوراندن قوه تعقل در جایگاه معرفتی، عقلانیت اخلاقی و در سطح ابزاری است.
این استاد حوزه ادامه داد: ایشان در مورد علم فرمودند ما از طرف دین مأموریم قوانین مدیریت دنیا را کشف و با نقش بی‌بدیل علم در تحقق تمدن اسلامی گام برداریم، زیرا فردای بدون علم، تاریک است و چراغ تمدن اسلامی، مجاهده علمی است؛ همچنین از دید ایشان علم، سلطه و قدرت‌آور است.
نیازی اضافه کرد: ایشان نقش مهم در تمدن‌سازی اسلامی را ابتناء محتواهای علمی و جهت آن به مبانی دینی می‌دانند؛ یعنی علم در صورتی تمدن‌ساز است که با معنویت گره بخورد وگرنه خسارت غیرقابل جبران خواهد داشت که در تمدن غرب شاهدیم.
وی تأکید کرد: تمدن غرب با همه رشد به دامان توحشی افتاده است که جهان را برمبنای قانون جنگل اداره می‌کند. از نگاه رهبری، اخلاق از برجسته‌ترین ارکان تمدن‌سازی اسلامی است. اخلاق و معنویت به تعبیر ایشان مانند هوای لطیف است و به همان میزان که ما به هوا نیاز داریم، به اخلاق و معنویت هم محتاجیم.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه برای تمدن‌سازی اخلاق و معنویت در نگاه مقام معظم رهبری نقش حیاتی دارد، اظهار کرد: از دید ایشان حاکمیت دنیاطلبی، حسادت، بخل و سوء ظن فاجعه سقوط کشور را به دنبال دارد و منجر به زندگی سخت و تنگی فضا خواهد شد.
وی افزود: «انقلاب» و «نظام اسلامی» به عنوان دو گام از 5 گام تا رسیدن به تمدن اسلامی ایجاد شده است؛ سومین گام دولت اسلامی است که ایشان فرموده‌اند باید به طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان هندسه جامع به عنوان اسناد بالادستی بپردازیم وگرنه طبق 30 سال گذشته، حرکات زیگزاگی خواهیم داشت و چه بسا در زمینه‌های مختلف سخنان متناقض داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha