برخی مسئولان با یک حرف، ثمره تبلیغ دینی را از بین می‌برند/ تدریس بیانیه گام دوم در حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3860697
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
عضو استفتائات دفتر مقام معظم رهبری:

برخی مسئولان با یک حرف، ثمره تبلیغ دینی را از بین می‌برند/ تدریس بیانیه گام دوم در حوزه و دانشگاه

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به جایگاه اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب، بر لزوم تدریس بیانیه تأکید کرد و گفت: همگامی دولتمردان و مسئولان در تحقق این بیانیه لازم است، چون گاهی یک جمله و عمل یک دولتمرد، نتیجه تبلیغ دینی افراد زیادی را از بین می‌برد.

برخی مسئولین با یک حرف، ثمره تبلیغ دینی را از بین می‌برند/ تدریس بیانیه گام دوم در حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس ظهیری، استاد حوزه علمیه و عضو استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم، ۹ آذرماه در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب که در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد، با اشاره به اخلاق و معنویت در بیانیه انقلاب، گفت: امام علی(ع) در سخنی به بلندای هستی در اهمیت اخلاق فرمودند که «جهل به فضائل همتراز مرگ است»؛ پیام این سخن آن است که جامعه زنده، جامعه‌ای است که اخلاق در آن زنده است و جامعه فاقد اخلاق، مرده است، ولو اینکه در همه ابعاد ظاهری پیشرفت داشته باشد.
ظهیری بیان کرد: امام در سخن دیگری فرمودند که «جهل به فضائل از بدترین و قبیح‌ترین رذائل است؛» اینجاست که زیبایی بیانیه گام دوم انقلاب روشن می‌شود؛ ایشان معنویت و اخلاق را جهت‌دهنده حرکت‌ها و نیاز اصلی جامعه می‌دانند و در بیانیه تأکید دارند که بودن اخلاق و معنویت، محیط زندگی را حتی با کمبودهای مادی بهشت می‌سازد و نبود آن، حتی با رفاه مادی، زندگی را جهنم می‌کند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: عدالت حتی برای مردم لائیک و بی‌اعتقاد به معاد و قیامت هم اصلی ضروری در فرمایش امام علی(ع) است؛ ایشان فرمودند که اگر همه بشریت امیدی به بهشت نداشته و خشیتی از آتش جهنم و اعتقاد به ثواب نداشتند، سزاوار بود که مکارم اخلاق را بطلبیم و برای آن کند و کاو کنیم، زیرا ابزار نجات بشر است؛ امروز ریشه همه مشکلات دنیا به کمبود و نبود اخلاق باز می‌گردد.
ظهیری اضافه کرد: پیشرفت‌های جامعه اگر در تمامی ابعاد، همگام با تقویت اخلاق در جامعه نباشد، جواب نخواهد داد و آرامش به جامعه نمی‌آورد؛ همه این ابزارها در مسیر آرامش بشر است. پزشکی در سطح بالا و رشد خیره‌کننده صنعت و علم آسایش می‌آورد، ولی آرامش نمی‌آورد.
عضو استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در قم اظهار کرد: بزرگترین خدمت فرهنگی به بشریت و جامعه اسلامی این است که همه نهادها، دست اندرکاران، دولتمردان و ...  پشت به پشت هم برنامه‌ای در مسیر عملی کردن پیام رهبر فرزانه انقلاب تدوین کنند. باید بیانیه متن درسی در حوزه و دانشگاه شود و همه با استخراج محتوا، آن را به منصه عمل و ظهور برسانند.
وی تأکید کرد: باید ساز و کاری ایجاد کنیم که آحاد جامعه به این مرحله از درک، فهم و باور و بلوغ ارزش‌خواهی برسند که اهمیت اخلاق و ارزش‌ها را بفهمند. بانوان بفهمند که اگر بر حجاب تأکید می‌شود، به نفع خود آنان است.
ظهیری با اشاره به حقیقت اخلاق بیان کرد: حقیقت اخلاق در تعبیر ارباب سیر و سلوک، پیراستن و آراستن است؛ پیراستن رذائل و آراسته شدن به فضائل؛ امام علی(ع) فرمودند عارف و متخلق به اخلاق کسی است که اخلاقش او را از همه وابستگی‌ها برهاند و آزاد کند.
استاد حوزه با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر نقاط عملی اخلاق تأکید کرده‌اند، افزود: ایشان اخلاص، خیرخواهی، گذشت، راستگویی و اعتماد به نفس را از مصادیق اخلاق می‌دانند.
ظهیری تصریح کرد: همگامی و هم‌پایی همه دولتمردان و مسئولان در تحقق این بیانیه منجر به عملی شدن آن در جامعه خواهد شد وگرنه هرچند برنامه‌های اخلاقی و خانوادگی و ...زیادی در رسانه‌ها و منابر داشته باشیم، ثمر چندانی نخواهد داشت، چون گاهی یک جمله و عمل یک دولتمرد، نتیجه تبلیغ دینی افراد زیادی را از بین می‌برد.
وی تأکید کرد: باید ارزش انس با قرآن و رعایت اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم.

انتهای پیام
captcha