برخورد با آشوب‌گری سیره عقلاست/ رأفت امیرمؤمنان(ع) با سردمداران جمل
کد خبر: 3862310
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
استاد سطح عالی حوزه:

برخورد با آشوب‌گری سیره عقلاست/ رأفت امیرمؤمنان(ع) با سردمداران جمل

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به رأفت امیرمؤمنان(ع) با سردمداران جمل و نظر رهبر انقلاب در اعمال عطوفت با معترضان، گفت: قتل محاربی که باعث ایجاد ناامنی و وحشت و آتش‌ زدن اموال مردم یا کشتن آنان می‌شود سیره عقلاست که شارع مقدس قیودی بر آن زده است.

تترسآیت‌الله علی رحمانی سبزواری، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آیه شریفه 33 سوره مائده «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ» گفت: محاربه با خدا و پیامبر(ص) در واقع محاربه با دین حق و به معنای آن است که کسانی کمر به نابودی توحید و دین بسته‌اند. در حوادث اخیر صرفاً از سوی برخی افراد شاهد این مطلب بودیم.

وی افزود: آنچه اعتراض را از محاربه و افساد جدا می‌کند، همین وجه ممیزه یعنی دشمنی با دین است که البته در ارتباط با مردم وجود دارد؛ یعنی اگر کسانی با عدالت، صلاح و درستی بجنگند و دنبال اختلال در نظام اسلامی و مختل کردن امور مردم باشند، محارب هستند.

مجازات باغی

استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اصطلاح فقه کسانی که مسلمان هستند و بخواهند بر امام عادل شورش کنند و علیه نظام اسلامی بایستند، باغی و اهل بغی هستند، تصریح کرد: براساس آیه محاربه جزای این جرم از کشتن تا صلیب و تبعید بیان شده که البته اختیار آن در دست حاکم است.

رحمانی سبزواری افزود: در زمان پیامبر (ص) ۸۱ جنگ و سریه رخ داد که غالباً هم تدافعی بود؛ مثلاً جنگ احد کاملاً تدافعی بود و دشمنان آغازگر جنگ علیه پیامبر بودند؛ لذا بحث محاربه روشن است؛ اسلام برای دفع شر و بلای محاربان، جهاد را مطرح کرده و مصداق امروزی آن هم محاربه اشرار با نظام اسلامی است. لذا مردم باید به صحنه بیایند و دفع شر کنند که همین کار هم صورت گرفت.

استاد فقه و اصول حوزه علمیه تصریح کرد: گروه اخیری که در کشور اغتشاش کردند هدفشان اختلال در امور کلی مردم و نظام بود؛ قصد داشتند لوله‌های گاز، آب، خطوط تلفن و سیستم بر و خدمات عمومی کشور را فلج و مردم را تحریک کنند تا اعتراضات زیادی ایجاد شود.

رحمانی سبزواری در پاسخ به اینکه مجازات محاربه قتل، دار و تبعید و ... بیان شده است آیا زجرکش کردن که برخی در تحلیل‌های خود ارائه کردند می‌تواند اعمال شود، گفت: نوع انتخاب مجازات در اختیار حاکم اسلامی است؛ برخی مستحق اشد مجازات هستند و برخی نیازمند تبعید؛ البته در قضیه اخیر رهبر انقلاب بحث عطوفت و مهربانی را اعمال کردند، ولی این به معنای آن نیست که حاکم اسلامی نتواند مجازات شدیدی را برای سرکردگان آنان در نظر نگیرد.

رأفت امام علی(ع) با سردمداران جمل

این استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه هدف دشمن از طراحی این نوع اقدامات، نابودی ایران و امت اسلامی است، در پاسخ به این سؤال که ائمه (ع) در برخورد با باغیان چه مواجهه‌ای داشتند، بیان کرد: نمونه بارز آن در زندگی امام علی(ع) در جریان جنگ جمل رخ داد؛ عده‌ای برخی از مردم را با خود همراه و علیه حاکم مشروع اسلامی طغیان و بغی کردند، ولی امام ضمن ملاحظه برخی سران آنان، با باقیماندگان جنگ و مجروحان در نهایت رأفت برخورد کردند و دستور دادند که کاری با آنان نداشته باشند.

رحمانی سبزواری با بیان اینکه در جریانات اخیر افراد فریب‌خورده زیادی وجود داشتند، اظهار کرد: در رأس این افراد عناصر کینه‌توزی بودند که از اسرائیل و آمریکا دستور داشتند و با دشمن سرسختی مانند این‌ها با «قربانت شوم» و ... نمی‌توان برخورد کرد؛ آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی دشمن مال و ناموس و جان ایرانیان و مسلمین هستند و بهترین برخورد با آنان همان سخت‌ترین برخورد باید باشد و هست.

وی در مورد تفاوت میان معترضان و محاربان در حوادث اخیر تصریح کرد: درست است که افراد جرم متفاوتی دارند و باید حکم متفاوتی برای آنان اعمال شود، ولی کسانی که بعد از سخنان مقام معظم رهبری صف خود را از اغتشاشگران جدا نکردند یا خود را سپر آنان قرار دارند گناهکار و مجرم هستند.

رحمانی سبزواری اضافه کرد: اینکه عده‌ای به اموال مردم و دولت حمله کنند و برخی هم حامی آنان باشند و خود را سپر قرار دهند تا نیرو‌های انتظامی نتوانند با غارتگران برخورد کنند جزء این افراد تلقی می‌شوند؛ این افراد با فریب‌خورده‌ها تفاوت ندارند. بنابراین جای تساهل در مورد این افراد هم وجود ندارد.

عقوبت سپر شدن برای دشمن

وی با انتقاد از شیوه کنونی در مواجهه با حوادث عراق که نتیجه آن عدم کنترل بر امنیت این  کشور است، بیان کرد: سپر قرار دادن در فقه با عنوان «تترس» مورد بحث است و فقها بر این نظرند که اگر عده‌ای مسلمان خود را سپر متجاوزان دشمن قرار دهند، برای کشتن دشمن می‌توان افراد این سپر را هم به قتل رساند. بنابراین کسانی از معترضان که خودشان وارد مخاصمه نشدند ولی نقش سپر را داشتند عقاب دارند.

استاد سطح عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه با ذکر اینکه در گذشته مصداق محارب کسانی بودند که با شمشیر، چماق و ... به مردم حمله می‌کردند و امروز اسلحه کشیدن و از بین بردن اموال آنان است، ابراز کرد: کسانی که ناامنی و وحشت را در جامعه ایجاد کردند و امنیت مردم را به هم بزنند محارب هستند و بی‌تردید با آنان برخورد می‌شود.

عقلایی بودن برخورد با آشوبگر

رحمانی سبزواری بیان کرد: اصولاً برخورد سخت با محارب صرفاً حکم قرآنی و دینی هم نیست، بلکه سیره عقلایی است که شارع آن را امضا کرده است. البته شارع مقدس تسهیلاتی قائل شده و تفکیک کرده است؛ فرض کنید عده‌ای در اسرائیل یا آمریکا به خیابان بریزند و اموال را تخریب کنند و به آتش بکشند آیا رژیم‌های آن‌ها سکوت و تماشا می‌کنند؟ در فرانسه با اینکه نوع اعتراض مردم آرام است و عمدتاً تخریب هم در کار نیست و محارب هم نیستند چه برخوردی با آنان می‌شود؟

وی تأکید کرد: وقتی در کشور‌هایی که بحث دین هم مطرح نیست با آشوبگر برخورد می‌شود، آیا در کشور اسلامی که دشمن کمر به نابودی دین خدا بسته و آن را در قالب برخی نارضایتی‌ها دنبال می‌کند، نباید برخورد مطابق حکم خدا صورت بگیرد؟ 

یادآور می‌شود، آیت‌الله رحمانی سبزواری ۱۸ سال در حوزه علمیه به تدریس فقه و اصول مشغول است.

 

انتهای پیام
captcha