هیجان پویش‌ها به جایزه‌محوری است
کد خبر: 3867395
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷
یک فعال فرهنگی:

هیجان پویش‌ها به جایزه‌محوری است

گروه ادب ــ مدیر انتشارات کتابستان معرفت گفت: هیجان پویش‌ها به جایزه‌محوری است، هرچند ضریب برنده شدن در پویش‌ها با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقه بسیار اندک است، اما از جایزه می‌توان به‌ منزله ابزار تشویق استفاده کرد تا شور رقابت در بین مخاطبان افزایش یابد.

/////محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پویش‌های کتابخوانی گفت: از زمان نخستین پویش‌های کتابخوانی که «روشنا» و «کتاب و زندگی» نام داشتند مشارکت داشتیم و تلاش کردیم اتفاق خوبی در این پویش‌ها رخ دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مباحث مهم محصولات فرهنگی، تبلیغ و ترویج آن‌هاست؛ از این رو پویش کمک ویژه‌ای می‌کند تا این امر در زمان کوتاه‌تری محقق و مخاطب سریع‌تر با کتاب‌های مورد نظرش آشنا شود و آن‌ها را تهیه و مطالعه کند؛ اگر از این منظر به پویش‌ها نگاه کنید، روش مناسب و مؤثری برای دیده شدن کتاب و ترویج کتابخوانی است.

عوامل مؤثر در پویش یک کتاب

حقی با اشاره به روند انتخاب کتاب در این پویش‌ها گفت: اغلب دست‌اندرکاران پویش‌ها براساس شناختی که از محتوای کتاب دارند و همچنین متناسب با نیاز مخاطبان و جذابیت‌های لازم، یک اثر را انتخاب می‌کنند و از همه مهم‌تر ناشر است که باید توانایی مالی کافی را برای سرمایه‌گذاری داشته باشد. 

ممکن است برای کتابی پویشی برگزار نشده باشد، اما پس از چاپ به تدریج موتور فروشش گرم شود و بازار نسبت به آن واکنش مثبتی نشان دهد

وی ادامه داد: صحبت درباره اینکه اگر کتاب «رؤیای نیمه‌شب» در پویش نبود، این همه فروش داشت یا نه، نیازمند اطلاعاتی است که من در اختیار ندارم، زیرا ممکن است برای کتابی پویشی برگزار نشده باشد، اما پس از چاپ به تدریج پرفروش شد و بازار به آن واکنش مثبتی نشان داد. از این رو درباره هر کتابی که در پویش‌های کتابخوانی بوده، نمی‌توانیم ادعا کنیم که چون وارد پویش‌ها شده، فروشش بالا رفته و یا مسائل دیگری برایش ایجاد شده است. اما آنچه من به صورت محسوس درباره «رویای نیمه‌شب» تجربه کرده‌ام؛ این است که 10 چاپ از آن منتشر شده بود و بازخوردهای مثبتی از مخاطبان دریافت کردیم، اما فعالیت رسانه‌ای حول این کتاب باعث شد که این اثر با قدرت و قوت بیشتری معرفی شود و از این نظر نقش پویش‌ها بسیار مؤثر بود و نمی‌توان آن را انکار کرد.

پویش چگونه موفق می‌شود

مدیر انتشارات کتابستان معرفت در پاسخ به اینکه آیا بعد از اتمام پویش، باز هم «رؤیای نیمه‌شب» همچنان مورد استقبال است، یا پویش در مقطعی باعث پرمخاطب شدن این اثر شده بود، بیان کرد: تحلیل کلی من درباره پویش‌ها این است که اگر کتابی برای پویش انتخاب می‌شود باید جذاب باشد و پویش سبب بیشتر دیده شدن کتاب شود و ناشر هم در ادامه کار بتواند نیاز بازار را تأمین و اشباع کند، در این صورت پویش موفقیت‌آمیز خواهد بود و کتاب نیز فروش موفقی خواهد داشت. در غیر این صورت اگر کتابی جذابیت لازم را نداشته باشد و با وجود تبلیغ‌ها بتواند فروش کند، بعد از بازه زمانی پویش، مرگ این کتاب فراخواهد رسید و مخاطبان نیز آن را به یکدیگر معرفی نخواهند کرد، زیرا این روش تبلیغی از سوی مخاطبان در فروش کتاب بسیار مؤثر است. با توجه به این مسئله کتاب «رویای نیمه شب» بعد از پویش کتابخوانی همچنان مورد استقبال بوده و حداقل 10 نوبت از آن چاپ شده و اگر قرار بود کتابی بمیرد، این اتفاق برایش رخ نمی داد؛ از این رو این فرضیه درست نیست که پس از اتمام پویش، حتماً کتاب فراموش خواهد شد.

وی با اشاره به جایزه‌محوری در پویش‌های کتابخوانی گفت: هیجان پویش‌ها به جایزه‌محوری است، هرچند ضریب برنده شدن در پویش‌ها با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقه بسیار اندک است، اما از جایزه می‌توان به‌عنوان ابزار تشویقی استفاده کرد تا شور رقابت در بین مخاطبان افزایش یابد، وگرنه بدون جایزه هم مسیر  فروش کتاب طی می‌شود.

ضریب برنده شدن در پویش‌‌ها با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقه بسیار اندک است و این جایزه کمک می‌کند تا مخاطب انس بیشتری با کتاب داشته باشد و هیجان این پویش‌ها به جوایز آنهاست، وگرنه بدون جایزه هم مسیر کتاب طی می شود

مشتاق شرکت در پویش‌ها هستیم

حقی با اشاره به اهمیت تبلیغ کتاب ادامه داد: بعید می‌دانم که ناشر از آثار مثبت تبلیغ مطلع نباشد، پویش یک پدیده چندجانبه است که همه مسائل آن مربوط به اراده ناشر نیست، زیرا نیازمند تبلیغ است و یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار در این زمینه تلویزیون است و شاید ناشری تیزر تبلیغی برای کتابش بسازد، اما از صداوسیما اجازه پخش دریافت نکند یا مشکلات دیگری در این راستا بر سر راهش باشد. همین امر سبب می‌شود دست و دل ناشر بلرزد. بنابراین عوامل دیگری غیر از اراده ناشر در این زمینه دخیل است و اگر همه این شرایط و عوامل فراهم باشد، مشتاق شرکت در پویش‌ها هستیم.

مدیر انتشارات کتابستان معرفت با اشاره به برنامه‌های آینده این انتشارات، گفت: اکنون تمرکزمان بر روی تولید است و به این فرایند تدریجی راضی هستیم، اما اگر شرایط فراهم شود در حوزه پویش و تبلیغ و ترویج آثارمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha