پویش‌های کتابخوانی و جریان مستمر فروش کتاب
کد خبر: 3867969
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
نگاهی به کارکرد‌های پویش کتابخوانی/۱۴

پویش‌های کتابخوانی و جریان مستمر فروش کتاب

گروه ادب ــ مدیر انتشارات روایت فتح گفت: پویش‌های کتابخوانی تأثیر زیادی در فروش کتاب دارد. این فروش ادامه‌دار است و یک جریان مستمر در فروش کتاب ایجاد می‌کند و این طور نیست که فروش کتاب تمام شود.

/////محسن دریالعل، مدیر انتشارات روایت فتح، در گفت‌وگو با ایکنا درباره پویش کتابخوانی گفت: کتاب «قصه دلبری» که در پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» بود، به دلیل بعضی مشکلاتی که در روند انجام به وجود آمد، برنامه‌های آن تقریباً نیمه ماند.بنابراین به هدفی که تعیین کرده بودیم، نرسیدیم. اما با این وجود نسبت به بسیاری از پویش‌هایی که برگزار می‌شود، تعداد نسخه‌های فروش‌رفته بیشتر بود. یعنی اگر پویش اصلی و کار رسانه‌ای و تبلیغاتی ویژه‌ای را که در نظر داشتیم انجام می‌شد، نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

وی با اشاره به روند انتخاب کتاب «قصه دلبری» در پویش افزود: برگزارکنندگان کتاب را انتخاب می‌کنند و براساس بررسی‌ها و رصدهایی که دارند، کتاب انتخاب می‌شود و پس از آن مذاکرات بر سر مسائل جزئی‌تر انجام می‌شود. برخی از ناشران پویش را قبول ندارند و برخی نیز به دلیل درصدی بودن سهم ناشر در سرمایه‌گذاری، حضورشان در پویش به صرفه نیست، اما برای ما این طور نبود و حساسیتی نداشتیم و استقبال هم کردیم که این پویش انجام شود.

انتشارات روایت فتح کتاب‌های بسیاری دارد که شاید می‌توانست در پویش کتابخوانی باشد، اما برگزارکنندگان به دلیل سرمایه‌گذاری باید نقش اصلی را در انتخاب کتاب داشته باشند

«قصه دلبری» گزینه درستی بود

دریالعل در پاسخ به اینکه آیا به نظرتان کتاب «قصه دلبری» انتخاب درستی در پویش کتابخوانی بوده است، ادامه داد: با توجه به اینکه انتشارات روایت فتح کتاب‌های بسیاری دارد که شاید می‌توانست در پویش کتابخوانی باشد، اما برگزارکنندگان به دلیل سرمایه‌گذاری باید نقش اصلی را در انتخاب کتاب داشته باشند و ما در این کار شریک می‌شویم و اگر خودمان هم می‌خواستیم از میان کتاب‌ها آثاری را برای پویش معرفی کنیم، حتماً یکی از گزینه‌ها کتاب «قصه دلبری» بود.

این ناشر با اشاره به مؤثر بودن پویش‌های کتابخوانی در ترویج کتاب و کتابخوانی بیان کرد: هر اتفاقی به نوآوری و به‌روزرسانی نیاز دارد. از این رو برای پویش‌های کتابخوانی نیز باید همین اتفاق بیفتد. تغییرات کوچکی طی سال‌های گذشته در رابطه با پویش‌ها انجام شده و به نظرم نیاز به نوآوری‌های ویژه‌تری است. به هر حال همین که پویش‌هایی مانند روشنا و کتاب و زندگی و ... تأثیر زیادی در فروش کتاب دارند، این فروش ادامه‌دار است و جریان مستمری در فروش کتاب ایجاد می‌کند و این طور نیست که فروش کتاب تمام شود.

روایت فتح؛ راوی فتوحات انقلاب

وی تصریح کرد: بهترین روش برای تأیید این مسئله این است که کتاب‌هایی را که در پویش‌ها بودند، بررسی کنید، به این معنی که قبل از پویش و بعد از آن فروش کتاب چگونه بوده و مصداق آن کتاب‌هایی مانند دختر شینا، دخیل عشق، قصه دلبری و ... است. آنچه ما تجربه کردیم این است که بعد از اتمام پویش، روند فروش و استقبال از آن ادامه‌دار است.

دریالعل درباره موضوع‌محور بودن پویش‌های کتابخوانی گفت: هر پویشی براساس اهدافی که تعیین می‌کند، می‌تواند در انتخاب کتاب دخیل باشد. ما با گروهی که کار کردیم، هدف معنوی بر مادی اولویت داشت و در انتشار کتاب نیز همین طور است. اگر می‌خواستیم کتاب‌های با موضوعات عمومی چاپ کنیم، مطمئناً گستره مخاطبان افزایش پیدا می‌کرد، اما نشر روایت فتح راوی  فتوحات انقلاب اسلامی است.

جایزه‌محوری هیچ آسیبی ندارد و می‌تواند مخاطب را به سمت مسابقه کتابخوانی هدایت کند، زیرا جایزه یکی از ابزارهای تبلیغی مناسبی است و به نظرم باید میزان آن بیشتر از این بود و جنبه مادی جوایز قوت بیشتری می‌گرفت

جایزه‌محوری آسیب‌زا نیست

وی با اشاره به آسیب جایزه‌محور بودن پویش‌‎های کتابخوانی، بیان کرد: جایزه‌محوری هیچ آسیبی ندارد و می‌تواند مخاطب را به سمت مسابقه کتابخوانی هدایت کند، زیرا جایزه یکی از ابزارهای تبلیغی مناسبی است و به نظرم باید میزان آن بیشتر از این بود و جنبه مادی جوایز قوت بیشتری می‌گرفت، زیرا اغلب جوایز پویش‌‎ها، معنوی است؛ به‌عنوان مثال پویش کتابخوانی «کتاب و زندگی» در تبلیغ خود عنوان می‌کند که اولین جایزه، لذت کتابخوانی است. در حالی که برخی شاید آن را ضدتبلیغ بدانند، اما گروه پویش «کتاب و زندگی» بر این امر اصرار دارند و پای آن هم ایستاده‌اند.

این ناشر درباره الگوسازی پویش‌ها در تبلیغ کتاب گفت: تبلیغ کتاب امری دشوار و پیچیده است و پویش‌های کتابخوانی گونه‌ای از این تبلیغ بوده و تغییر فاحشی را در فروش کتاب ایجاد کرده‌اند. در بازار نشری که هیچ تبلیغی برای کتاب وجود ندارد، این پویش‌ها روشنا و نورامیدی برای ناشران بوده که می‌توان با تبلیغ مخاطبان بیشتری را برای کتابخوانی جذب کرد. ما علاوه بر پویشی که کتاب و زندگی برگزار کرد، بر روی مدل‌های جدیدی از تبلیغ تمرکز داریم و در حال طراحی آنها هستیم که امیدواریم با موفقیت همراه باشد.

گفت‌وگو از سمیه قربانی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha