مردم به عمل روحانیت نگاه می‌کنند
کد خبر: 3868390
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
آیت‌الله استادی:

مردم به عمل روحانیت نگاه می‌کنند

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله استادی گفت: حرف و گفتار در این دوره کم‌اثر شده و باید به مردم نشان دهیم که خداترس و متدین هستیم و برای دین ارزش قائلیم تا عموم گرایش به دین داشته باشند.

مردم به عمل روحانیت نگاه می‌کنند/ حرف، کم اثر شده استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیت‌الله رضا استادی امروز، 12 دی ماه، در همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد با عنوان آموزگار فقاهت که در سالن همایش پژوهشگاه علامه طباطبایی در قم برگزار شد گفت: حوزه علمیه از بُعد علمی از زمانی که تأسیس شده رو به رشد بوده و هست، ولی امروز باید قدری فکر کنیم که بزرگانی مانند محقق داماد چگونه زندگی و تدریس کردند و ما چگونه زندگی می‌کنیم؟ اگر سؤال کنید که دیانت مردم در کشور وامدار چه افرادی است؟ یقیناً باید بگوییم وامدار فقها بوده و هست، زیرا آنان طوری زندگی کردند که مردم دینداری را در زندگی آنان لمس می‌کردند.
 
استادی تصریح کرد: عمل فقها و سلف صالح طوری بود که مردم وقتی آن‌ها را می‌دیدند جذب دین می‌شدند. آقای داماد در شاگردان و طلاب و مردمی که به منزل وی رفت و آمد داشتند بسیار مؤثر بود و ما هم باید از برپایی این نکوداشت‌ها همین درس را بگیریم و فقط به حرف بسنده نکنیم.
 
دبیر سابق شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه برخی چند سال درس می‌خوانند و بعد احساس بی‌نیازی و فکر می‌کنند که مجتهد شده‌اند، اظهار کرد: واقعاً محقق داماد عاشق علم، تحقیق، فقه و تدریس و مطالعه بود و تعطیلی هم برایش معنا نداشت. وی حتی در دوره بیماری نگران این بود که مبادا از تحقیق علمی عقب بیفتد؛ باید این مسائل را از بزرگان بیاموزیم؛ از زهد ایشان عبرت بگیریم. ایشان منزل ساده‌ای در قم داشتند و مانند طلاب زندگی می‌کردند.
 
استادی با بیان اینکه طلاب، فضلا و مدرسان باید در عمل نشان دهند که خداترس هستند، تأکید کرد: بزرگان ما هیچ توجهی به مظاهر دنیا نداشتند؛ مرحوم محقق داماد از زمره این افراد بود که در عین جایگاه بلند علمی، هیچ ادعایی نداشت. خیلی فرق است میان این افراد و کسانی که هنوز نوبت‌شان نشده برای مرجعیت قدم برمی‌دارند.
 
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: تلقی مردم این است که فقها نایب امام زمان(عج) هستند. البته همین هم واقعیت دارد و مراجع و فقها هم همواره این سرمایه را حفظ کرده‌اند؛ از اعم خدمات فقهای ما این بوده است که در بیان احکام شرعی و اعتقادی تقیه نکرده‌اند و همه سختی‌ها و شهادت و رنج‌ها را متحمل شده‌اند. حرف و گفتار در این دوره کم‌اثر و بی‌اثر شده و باید به مردم نشان دهیم که خداترس و متدین هستیم و برای دین ارزش قائلیم تا مردم هم به دین گرایش داشته باشند.
 
دبیر سابق شورای عالی حوزه با ذکر اینکه خدا نکند که تدریس ما وابسته به پول شود، ابراز کرد: با این وضع حوزه نمی‌تواند مردم را به دین جذب کند؛ امام صادق(ع) فرمودند: «کونوا دعاة لنا صامتین؛ یعنی با عمل خود و نه حرف مردم را به سمت ما دعوت کنید.» همچنین امام رضا(ع) فرمودند: «اگر مردم محاسن کلام ما را درک کنند از ما تبعیت خواهند کرد.»
انتهای پیام
captcha