روش تدریس مرحوم محقق داماد مجتهدپرور بود
کد خبر: 3868387
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
رئیس‌جمهور:

روش تدریس مرحوم محقق داماد مجتهدپرور بود

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت برگزاری همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد تصریح کرد: تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن و روایات از ویژگی‌های اخلاقی و علمی ایشان بود.

موشکافی در آیات قرآن از ویژگی‌های آیت الله محقق داماد بودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در پیامی به همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد تصریح کرد: سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت برای من که دلبسته آن استاد بزرگوار بوده‌ام، یادآور بهترین ایام زندگی من در دوره طلبگی و برایم مایه افتخار است.

وی در ادامه این پیام آورده است: حوزه قم که امروز پایگاه سترگ علم، فقاهت و تحقیقات اسلامی است در تکریم و تکامل خود وامدار آیت‌الله مؤسس و استادان برجسته‌ای چون آیت‌الله بروجردی و محقق داماد است. بی‌شک عنوان آموزگار فقاهت، برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان و تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن و روایات از ویژگی‌های اخلاقی و علمی بود.

آیت‌الله محقق داماد گرچه مرجع تقلید نبود ولی مرجع تحقیق بود و کرسی تدریسش مجمع فضلای زرشناس حوزه علمیه بود؛ رویکرد عقل‌مدار به علم اصول و ارجاع نظام‌مند به عرف در موضوعات احکام و توجه به جنبه مقدمی اصول از جمله مبانی تأثیرگذاری این استاد فرزانه بود.

روش ویژه وی در تدریس فقه که بیش از حد معمول مباحث را گسترده و همه احتمالات و نظرات و حتی آرای دیگر مذاهب را مطرح و جمع‌بندی و با دقت تمام نظر مختار را بیان می‌نمود به حق مجتهدپرور بود.

گرچه او دست به تألیف نبرد، ولی شاگردانی پرورش داد که ستارگان آسمان مرجعیت و فقاهت شیعه هستند و تقریرات دروس ایشان از آثار ماندگار علمی آن بزرگوار است؛ عمر پربرکت آن استاد متأسفانه کوتاه بود، اما خوشبختانه در خدمات شاگردان برجسته ایشان، که برخی سکاندار مرجعیت امروز هستند و دو فرزند برومندش که وارثان و حافظان شایسته پدر و چهره‌های روشنگر حوزه و دانشگاه هستند، حیات و تداوم یافته است.

انتهای پیام
captcha