مرحوم «محقق داماد» معتقد بود که روضه‌خوان هم باید مجتهد باشد
کد خبر: 3868396
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
وزیر ارشاد بیان کرد:

مرحوم «محقق داماد» معتقد بود که روضه‌خوان هم باید مجتهد باشد

گروه حوزه‌های علمیه ــ سیدعباس صالحی گفت: توجه به قرآن به عنوان یک منبع استنباط و حکم‌شناسی از ویژگی‌های مرحوم محقق داماد بود که این نگاه به وضوح در آثار علمی او دیده می‌شود. همچنین معتقد بود که روضه‌خوان باید مجتهد باشد و با دقت سخن بگوید.

توجه به قرآن به عنوان یک منبع استنباط از ویژگی‌های آیت‌الله محقق داماد بودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، ۱۲ دی‌ماه، در همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد با عنوان آموزگار فقاهت که در سالن همایش پژوهشگاه علامه طباطبایی در قم برگزار شد گفت: قم شاهد دو دوره بزرگ در تاریخ علمی خود بوده است؛ دوره اول متکلمان و بزرگانی مانند زکریا بن آدم و علی بن بابویه‌ها و ... که در قرون اولیه به قم آمدند و تاریخ قم به آنان مدیون است. دوره دوم با ورود مرحوم مؤسس و شیخ عبدالکریم حائری شکل گرفت و دوره جدیدی از تاریخ طلایی قم رقم خورد؛ بی‌شک در این دوره صد ساله یکی از نمادهای قم آیت‌الله العظمی محقق داماد و شخصیت تراز اول مرحوم محقق داماد بود.
 
وی با اشاره به اینکه قم جدید با مرحوم حائری شناخته می‌شود، اظهار کرد: ایشان بذری را کاشت که امروز شاهد رویش‌های پیوسته آن هستیم؛ مرحوم داماد از جهات مختلف امتداددهنده مسیر شیخ عبدالکریم حائری است؛ در سال‌های آخر عمر مرحوم مؤسس، آیت‌الله محقق داماد ادامه‌دهنده مکتب درسی ایشان بود.
 
صالحی با بیان اینکه محقق داماد از معدود کسانی است که مشرب و مسلک شیخ را کاملاً می‌نمایاند، افزود: حوزه و دامنه تربیت شاگردان از دیگر مواردی شمرده می‌شود که قم در دوره جدید مدیون محقق داماد است؛ حداقل 10 مرجع صاحب رساله از شاگردان ایشان هستند و شاگردانی داشتند که مرجع نبودند، ولی افراد بزرگی چون مرحوم مطهری و بهشتی بودند. ایشان علاوه بر شاگردپروری روش علمی و فقهی خاصی داشتند که بخشی تأسیسی و بخشی برگرفته از سنت فقهی حوزه است.
 
ویژگی مکتب سامرا
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر اینکه مکتب سامرا مکتب گفت‌وگو بود، اضافه کرد: این مکتب معتقد است که گفت‌وگوی مجتهد با خودش طولانی و عمیق است و تدریس نشستن بر بالای منبر و سخنرانی نیست، بلکه مجمع علمی است؛ این نگاه در روش و منش شیخ عبدالکریم وجود داشت و در محقق داماد امتداد یافت.
 
صالحی بیان کرد: توجه به قرائن محفوف به روایات از دیگر نکات مورد مرحوم داماد بود؛ ایشان با همین مبنا به فهم قدما و اعتماد به آنان  توجه ویژه داشتند. توجه به قرآن به عنوان یک منبع استنباطی و حکم‌شناسی از دیگر ویژگی‌های مرحوم داماد بود که این نگاه به وضوح در آثار علمی او دیده می‌شود. مثلاً یکی از احکام فقهی مهم بحث تخریب مسجد است؛ مرحوم داماد با اشاره به آیه مرتبط با تعمیر مساجد در سوره توبه اشاره می‌کند که اگر مسجد عنوان عمران مادی یا معنوی پیدا کند می‌تواند تخریب مسجد اتفاق بیفتد؛ یعنی از واژه عمران در مفاد آیه جواز تخریب مساجد را به مساجد در شرف تخریب محدود نمی‌کند.
 
صالحی تصریح کرد: وی معتقد بود که عرف می‌تواند در حوزه مصادیق هم به کمک بیاید؛ مثلاً در مورد محرمات احرام (بوی خوش) در مصادیقی تحقق می‌یابد که شامل عطریات است، نه اینکه مثلاً بوی خوش یک میوه هم محرم تلقی شود.
 
همراهی محقق داماد با امام(ره)
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مکتب فقهی و علمی داماد را باید بیش از گذشته به حوزه معرفی کنیم، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مرحوم داماد، همراهی و مصاحبت وی با امام بود؛ وی از سال 1341 با امام همدلی و همراهی داشتند.
 
صالحی بیان کرد: ارتباطات اجتماعی و پیوسته با مردم از دیگر ویژگی‌های ایشان بود؛ به تبلیغ می‌رفتند و مقید بودند که نکات دینی را طوری عرضه کنند که در اجتماع مؤثر باشد. فضای منبر و تبلیغ او با دقت‌های خاص همراه بود و معتقد بودند که روضه‌خوان باید مجتهد باشد و با دقت سخن بگوید.
 
وی در پایان گفت: قم جدید از دوره حاج شیخ تاکنون ستارگانی بر دور خورشید مؤسس دیده است که یکی از درخشان‌ترین آنها مرحوم محقق داماد است.
انتهای پیام
captcha