کد خبر: 3891760
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
صمد بهروز پاسخ می‌دهد؛
رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز در پاسخ به این سؤال که کرونا پدیده‌ای خیر یا شر است؟ گفت: حوادثی که در جهان اتفاق می‌افتد از ابعاد مختلفی قابل بررسی است. اگر به این حوادث از زاویه‌هایی خاص نگاه کنیم می‌بینیم که زیبایی‌هایی در حوادث و اتفاقات به ظاهر زشت وجود دارد.

کرونا؛ پدیده‌ای خیرصمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در پاسخ به این سؤال که کرونا پدیده‌ای خیر یا شر است، گفت: البته پدیده‌ای خیر تلقی می‌شود و حوادثی که در جهان اتفاق می‌افتد از ابعاد مختلفی قابل بررسی است؛ اگر به این حوادث از زاویه‌هایی خاص نگاه کنیم می‌بینیم که زیبایی‌هایی در حوادث و اتفاقات به ظاهر زشت وجود دارد.

وی با اشاره به آیه 7 سوره سجده «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ؛ آن خدایی که هر چیز را به نیکوترین وجه خلقت کرد و آدمی را نخست از خاک پست بدین حسن و کمال بیافرید»، ادامه داد: زشتی در آفرینش خدا وجود ندارد. در بیماری کرونا که دنیا با ویروس این بیماری درگیر شده است، افراد زیادی درگیرشده و بیمار شدند و عده‌ای جان خود را از دست دادند. بسیاری پزشکان و پرستاران درگیر هستند و اذیت می‌شوند. بسیاری از کارخانجات و ادارات تعطیل شده‌اند و به‌ طور کلی خسارت‌هایی به زیرساخت‌های اقتصادی وارد شده است؛ اما این ویروس بسیاری از درس‌ها را به ما آموخته است، جهان با تمام تجهیزات و قوای مختلف در مقابل ویروس بسیار ریز که با چشم قابل رؤیت نیست، عاجز مانده‌ است. پس ای بشر به علم و تکنولوژی و فناوری خود مغرور نشو! 

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به آیه 6 سوره انفطار «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ؛ ای انسان! چه چیزی تو را به پروردگار بزرگوارت مغرور کرده است؟»، گفت: این ویروس ابزار آزمایش بسیاری از انسان‌ها شده است، افرادی ایثار و فداکاری خود را نشان داده‌اند. افرادی صاحب پاساژ بودند و با تعطیلی مغازه‌ها اجاره‌ها را نگرفتند. چه بسا این ویروس آمده است تا این ویژگی‌ها را در انسان‌ها متبلور نماید! این ایثار و فداکاری را در دوران دفاع مقدس و مبارزه با داعش می‌دیدیم. در این صحنه امتحان، ملت ایران خوش درخشید.

بهروز با بیان اینکه خیلی از افراد، پیروز این امتحان نبودند و کیسه دوختند برای پول جمع کردن! ماسک را انبار می‌کردند یعنی مردم بیشتری بمیرند و سود بیشتری را کسب کنند، گفت: در این ایام تهدید را به فرصت تبدیل کردیم، زیرساخت ارائه آموزش مجازی فراهم شده است و در واقع این ویروس عامل تکاپو بود.

رئیس دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، در پاسخ به این سؤال که به نظر شما کرونا چه تأثیری در مناسبات دینی و معرف‌شناختی جامعه ایجاد می‌کند؟ افزود: دین و عبادت تعطیل‌بردار نیست. ویروس کرونا در مناسبت‌های اجتماعی تأثیراتی گذاشته و بعضی از مناسبت‌ها از طریق تلویزیون و گروه‌های مجازی قابل برگزاری است. اگر به صورت فیزیکی امکانپذیر نیست، اما از طریق کانال‌ها و گروه‌های مجازی امکانپذیر شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان در پاسخ به اینکه دین علاوه بر تأکید به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، چه راهکارهای مدون دیگری برای برون‌رفت از این بحران موجود دارد؟ اظهار کرد: در دین مبین اسلام به رعایت مسائل بهداشتی برای حفظ سلامت تاکید فراوان شده است و مردم نیز در کنترل این بیماری نقش فروانی دارند و با گوش دادن به نظر متخصصان و مسئولان دولتی و بهداشتی می‌توان در ریشه‌کنی این ویروس گام‌های اساسی برداشت.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: