نگاهی به جزئیات فنی چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3934734
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

نگاهی به جزئیات فنی چهل‌وسومین مسابقات سراسری قرآن

در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، شرکت‌کنندگان صرفاً در یک‌ مرحله رقابت خود را انجام می‌دهند و دیگر‌ خبری از تلاوت‌های بلند و ارائه استقامتی قاریان و حافظان نخواهد بود.

 نگاهی به جزئیات فنی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی از اوایل هفته جاری آغاز شده که در این دوره با تفاوت‌های بسیاری همراه شده است. از جمله این تفاوت‌ها مجازی شدن مسابقات است، به طوری که هیچ کدام از شرکت‌کنندگان در دو بخش بانوان و آقایان نیاز به حضور در صحن مسابقات ندارند و از راه دور اجرای خود را انجام دادند.

در بخش بانوان، مسابقات به صورت ویدئوکنفرانسی و در بخش آقایان نیز به صورت ضبط در استودیوهای سازمان صدا و سیما در استان‌ها و پخش و داوری در هفته دوم آذرماه خواهد بود. همین تفاوت‌های اجرایی باعث شده تا به لحاظ فنی نیز شاهد تفاوت‌هایی نسبت به ادوار گذشته باشیم.

در ادوار گذشته به ویژه رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار می‌شد. در مرحله فینال نیز شرکت‌کنندگان این دو رشته دو تلاوت، یک‌ تلاوت کوتاه (حدود پنج دقیقه) و یک‌ تلاوت بلند(حدود ۲۰ دقیقه) انجام می‌داد.

در رشته حفظ کل قرآن نیز علاوه بر ارائه محفوظات معمول، یک‌ مرحله حفظ استقامتی نیز وجود داشت. این جزئیات فنی به نوعی رقابت انتخابی برای انتخاب نمایندگان اعزامی کشورمان به دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن بود. در دوره چهل‌وسوم اما به نظر می‌رسد چنین شرایطی وجود ندارد و شرکت‌کنندگان تنها با ارائه یک اجرا توانمندی خود را به نمایش می‌گذارند. بر اساس آئین‌نامه این دوره، در رشته قرائت تحقیق، هر قاری ۱۵ سطر را در ۹ دقیقه تلاوت خواهد کرد. در رشته حفظ کل قرآن نیز سه سؤال ۱۵ سطری برای هر شرکت‌کننده در نظر گرفته شده است.

در رشته حفظ ۲۰ جزء، دو سؤال ۱۵ سطری اجرا و در رشته قرائت ترتیل نیز هر شرکت‌کننده ۲۰ سطر تلاوت‌ خواهد کرد. در رشته دعاخوانی نیز شش دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

یادآور می‌شود، چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان و آقایان از ۱۷ آبان‌ماه آغاز شده و ۲۳ همین‌ماه پایان می‌یابد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha