خواجه رشیدالدین با موقوفات خود به فکر آیندگان بود
کد خبر: 3957144
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

خواجه رشیدالدین با موقوفات خود به فکر آیندگان بود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه خواجه رشیدالدین با موقوفه خود به فکر آیندگان بوده و با هدف دینی، علمی و اسلامی این وقف را مشخص کرده است، گفت: نباید صرفاً در بعد علمی قضیه تمرکز کنیم، بلکه هم‌راستا با آن باید در راستای احیای موقوفات ربع رشیدی که تاریخ و هویت ما را شکل می‌دهد، تلاش کنیم.

خواجه رشیدالدین با موقوفه خود به فکر آیندگان نیز بودهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز، 12 اسفندماه در ارتباط تصویری با نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در دانشگاه تبریز برگزار شد با اشاره به ابعاد علمی، دینی و اسلامی «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی»، گفت: خواجه فضل‌الله همدانی در آن زمان، جهانی فکر می‌کرد و با دید جهانی، جریان ساخت‌وسازها و وقف‌های خود را پیش برده است.

وی با تأکید بر اینکه موقوفه ربع رشیدی از جهات مختلف حائز اهمیت است و در این رابطه باید جامعیت این دانشمند نیز در نظر گرفته شود، افزود: علم الادیان یکی از نیات شیخ بوده و ایشان با وقف خود خواسته‌اند کار علمی‌شان مانا باشد و آیندگان نیز از آن بهره ببرند.

خاموشی با اشاره به اینکه در عصر شیخ فضل‌الله همدانی اتفاقات علمی خوبی افتاد و اقدامات ایشان در تبریز و مجموعه ربع رشیدی تنها نمونه‌ و نمایی از اقدامات ایشان است، اضافه کرد: نگاه ایشان به‌گونه‌ای بود که علوم را از حوزه‌ علمیه طلب می‌کرده است؛ یعنی دانشگاه تلفیقی شکل داده بود که هم از ظرفیت‌های علمی حوزویان استفاده کرده و هم به علم روز مجهز باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به جهانی و جامع بودن دیدگاه خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی و با تأکید بر اینکه موقوفه ربع رشیدی می‌تواند تاریخچه ساختار دانشگاهی و علم کلاسیک و مدرن را در این زمان تعریف کند، اضافه کرد: خواجه رشیدالدین در آن زمان، تلفیقی از آموزش سنتی و مدرن را در سیستم خود برنامه‌ریزی کرده بود.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به موقوفات خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، اظهار کرد: وظیفه داریم که در راستای احیای موقوفات و اجرای نیات این دانشمند تلاش کرده و توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خاموشی با اشاره به اینکه خواجه رشیدالدین با موقوفه خود به فکر آیندگان نیز بوده و با هدف دینی، علمی و اسلامی این وقف را مشخص کرده است، افزود: نباید صرفا در بعد علمی قضیه تمرکز کنیم، بلکه هم‌راستا با آن باید در راستای احیای موقوفات ربع رشیدی که تاریخ و هویت ما را شکل می‌دهد، تلاش کنیم.

یادآور می‌شود، نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام
captcha