هیئت‌های مذهبی؛ پایگاه‌های دینی در جامعه
کد خبر: 3996436
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳

هیئت‌های مذهبی؛ پایگاه‌های دینی در جامعه

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی هیئت‌های مذهبی را بعد از نماز‌های جمعه بزرگترین پایگاه دینی و ملی در جامعه اسلامی بیان کرد و افزود: هئیت‌های مذهبی ریشه در نهضت عاشورا دارد.

هیئت‌های مذهبی؛ بزرگترین پایگاه دینی

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه تبریز، عصر روز پنجشنبه، 18 شهریورماه، در آئین تجلیل از هئیت‌های مذهبی تبریز با بیان اینکه نقش هیئت‌های مذهبی و جایگاه مردمی آن بر هیچ کسی پوشیده نیست گفت: این هئیت‌ها ریشه در نهضت عاشورا دارد و یکی از ریشه‌های نهضت انقلاب اسلامی در دوره ما همین هیئت‌ها هستند.

وی هیئت‌های مذهبی را فرصتی ناب برای پرورش انسان و انسان‌سازی عنوان و بیان کرد: هرچه قدر ارزش این هیئت‌ها در میان مردم شناخته شود میزان تأثیرگذاری آن‌ها بر مردم نیز بیشتر خواهد شد.

آل‌هاشم افزود: هیئت‌های مذهبی مجوعه‌های خودجوش و کاملاً مردمی هستند که مبتنی بر باور‌ها و اعتقادات ناب دینی شکل می‌گیرند که نقش بی‌بدیل این هئیت‌ها در بزرگداشت شعائر دینی و اسلامی مخصوصاً در ماه‌های محرم و صفر بر کسی پوشیده نیست.

امام‌جمعه تبریز آموزش افراد برای امداد و تبلیغ در حوزه را از کارکرد‌های مثبت هیئت‌ها دانست و اظهار کرد: کارکرد حقیقی هئیت‌های مذهبی تقویت فکری و ذهنی افراد جامعه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار گسترش پیدا کردند و در پیروزی انقلاب هم خیلی اثرگذار بودند.

وی به نقش اجتماعی هیئت‌ها اشاره کرد و گفت: نقش اجتماعی هیئت‌ها در عرصه مقابله با کرونا بیشتر به چشم می‌خورد و حتی شرایط کرونایی نیز مانع این نقش مهم نشده است و در قالب کمک‌های مؤمنانه و رزمایش مواسات به صورت گسترده در کنار آسیب‌دیدگان کرونا و نیاز‌مندان هستند.

آل‌هاشم ادامه داد: در دین اسلام عبادت تنها نماز روزه نیست بلکه خدمات اجتماعی هم شامل عبادت می‌شود و این کار‌ها زمینه‌ساز رشد و تعالی افرادی است که در این حرکت ارزشمند در هیئت‌ها تلاش کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی به ویژگی‌های هیئت مطلوب حسینی اشاره کرد و گفت: هیئت مطلبوب حسینی مذهبی باید به معنای واقعی میان شور و شعور ارتباط عاطفی برقرار کند.

وی برگزاری جلسات قرآن در هئیت‌ها را بسیار ارزشمند و ضروری دانست و افزود: قرآن از سیره امام حسین(ع) است که در شب عاشورا هم خواندن قران را ترک نکردند و این نشان دهنده این است که قیام امام حسین(ع) نمی‌تواند جدا از قرآن باشد.

انتهای پیام
captcha