پیشکسوتان قرآنی مبلغ جلسات هفتگی باشند
کد خبر: 4107489
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
جلسات هفتگی قرآن فارس؛ رویش‌ها و چالش‌ها / ۳

پیشکسوتان قرآنی مبلغ جلسات هفتگی باشند

مسئول جلسات هفتگی قرآن مسجد نصیرالملک شیراز با بیان اینکه پیشکسوتان قرآنی شهر باید مبلغ جلسات هفتگی باشند، گفت: متأسفانه استقبالی که باید از این جلسات شود، اتفاق نمی‌افتد.

حسام قانعی، مرتل برتر کشورجلسات هفتگی قرآن ازجمله ظرفیت‌هایی است که در صورت حمایت در راستای اشاعه سبک زندگی قرآنی و همچنین ارتقای سطح آموزش مباحث قرآن مثمرثمر واقع می‌شود. مسلماً مانند هر فعالیتی اگر ابعاد مختلف جلسات هفتگی قرآن ازجمله نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود، راه برای بهبود و ارتقا اوضاع باز می‌کند که البته این کار در گرو شنیدن نظر صاحب‌نظران و فعالان این عرصه و همچنین حمایت مسئولان امر است. به همین منظور به سراغ اساتید جلسات هفتگی قرآن شیراز رفتیم تا به معرفی جلسات و بررسی چالش‌های آن‌ها بپردازیم.

حسام قانعی، مرتل و مؤذن برتر کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، گفت: از پنج سالگی، مباحث قرآنی را با حضور در جلسات قرآنی محلات شروع کردم و در مسجد آستانه حرم سیدعلاءالدین‌حسین(ع) با جلسات قرآن، آشنا و به تلاوت قرآن علاقه‌مند شدم.

وی با اشاره به کسب رتبه‌های مختلف استانی و کشوری در دوران دانش‌آموزی در رشته قرائت تحقیق و اذان، اظهار کرد: از ۱۸ سالگی آموزش قرآن را در دارالقرآن امام علی(ع) ناحیه سه شیراز به عنوان مربی روخوانی و روان‌خوانی آغاز کردم.

این مرتل برتر کشورمان با تصریح اینکه نزدیک به ۲۰ سال است که در زمینه آموزش قرآن فعالیت می‌کنم، یادآور شد: اکنون نیز به عنوان کارشناس قرآنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت فارس در بحث مسائل و آموزش قرآنی فعالیت می‌کنم.

وی با یادآوری سابقه برپایی جلسات هفتگی خود گفت: جلسات را به مدت 7 سال به صورت مستمر در دارالقرآن حرم شاهچراغ(ع) برگزار می‌کردم که وقفه‌ای در آن ایجاد و جلسات آنجا کنسل شد. بعد از مدتی جلسات را در مسجد تاریخی نصیرالملک با عنوان کرسی تلاوت راه‌اندازی کردیم. این جلسات به مدت 2 سال است که هفته‌ای یک‌بار بعد از نماز مغرب و عشاء در روزهای سه‌شنبه برپا می‌شود.

قرآن‌آموزان در جمع تلاوت کنند

قانعی با تصریح اینکه گروه‌های سنی و سطوح مختلف مخاطبان این جلسات هستند، اظهار کرد: خلأیی در استان و همچنان در شیراز برای ارائه تلاوت و آموزه‌های قرآن‌آموزان به خصوص از زمان شیوع کرونا مشهود بود، لذا برای برگزاری جلسه به این شکل اقدام کردیم. در این جلسات علاوه بر ارائه تلاوت، رفع اشکال انجام می‌شود و قرآن‌آموزان در جمع و در جایگاه تلاوت می‌کنند که حس ارائه و تبلیغ به آن‌ها دست می‌دهد و باعث آمادگی بیشتر می‌شود‌.

این مرتل برتر کشورمان در پاسخ به اینکه آیا شیوه سنتی جلسات هفتگی برای جذب نسل جدید کافی است؟ گفت: امروزه به دلیل وجود تکنولوژی و دسترسی‌های آسان افراد، مقداری سستی به وجود آمده است و آن شور و اشتیاقی که در گذشته برای پیداکردن نوار عبدالباسط داشتیم، اکنون به دلیل دسترسی آسان از بین رفته و تبدیل به جریان عادی شده است.

وی با بیان اینکه جلسات با شیوه سنتی پاسخگو است اما باید در بحث محتوا و به روز بودن مباحث آموزشی، بررسی و روی آن کار شود، تأکید کرد: اکنون تلاوت‌ها مقداری از حالت ریشه‌ای و پایه‌ای دور شده است و بیشتر به ظواهر و مسائل صوت و لحنی پرداخته می‌شود لذا در این جلسات باید در کنار توجه به محتوای آموزشی، مباحث مفاهیمی، ریشه‌ای تلاوت و شناسایی استعداد انجام شود‌.

تأثیر جذابیت فضا در برپایی جلسات قرآن

قانعی با اشاره به نقاط برجسته این جلسات گفت: فضای مسجد نصیرالملک برای برپایی جلسه جذابیت ایجاد می‌کند و قرآن‌آموز به تلاوت می‌پردازد و نکات به او یادآوری می‌شود، اما در شیراز وجود فضاهای این چنینی کم است.

وی در پاسخ به اینکه چه مشکل‌ها و چالش‌هایی در این جلسات دارید، گفت: پیشکسوتان قرآنی شهر باید مبلغ این جلسات باشند چراکه آن‌ها سیلی از شاگردان را پشت سر خود دارند؛ با وجود اینکه دغدغه برگزاری این جلسات را داشتم اما چیزی که قبل از شروع جلسات فکر می‌کردم با چیزی که اکنون می‌بینم، متفاوت است. متأسفانه آن استقبالی که باید شود، اتفاق نمی‌افتد و این خلأیی در استان است؛ لذا اگر متولیان فعالیت‌های قرآنی شهر و استان، مبلغ جلسات باشند و از قرآن‌آموزان دعوت کنند قطعاً کسانی که مرید آن‌ها هستند و به آن‌ها احترام می‌گذارند، در جلسات شرکت می‌کنند و شور و شوق و رونق جدیدی ایجاد می‌شود.

قانعی در پایان گفت: علاوه بر این، متولیان مساجد یا جلسات قرآن باید پای کار بیایند و مسائل تشویقی و پذیرایی برای جلسات داشته باشند و حمایت‌هایی انجام دهند که جذابیت ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha