بی‌مهری بانک‌ها و قدیمی بودن دانش مدیران؛ موانع راه‌اندازی تعاونی پلتفرم‌ها
کد خبر: 4107579
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱
مدیرعامل نخستین تعاونی پلتفرم ایران بیان کرد:

بی‌مهری بانک‌ها و قدیمی بودن دانش مدیران؛ موانع راه‌اندازی تعاونی پلتفرم‌ها

مدیرعامل نخستین تعاونی پلتفرم ایران از بی‌رغبتی بانک‌ها به ایده‌های جدید در حوزه تعاونی و قدیمی بودن دانش مدیران در این رابطه از موانع رونق تعاونی پلتفرم‌ها یاد کرد.

تعاونی پلتفرم کاسب

در هفته تعاون امسال از نخستین تعاونی پلتفرم ایران تحت عنوان «کاسب» رونمایی شد و پس از رونمایی از این پلتفرم بود که خبرنگار ایکنا به منظور تشریح ویژگی‌ها و شیوه فعالیت این نوع تعاونی با علیرضا امیرحسینی مدیرعامل شرکت تعاونی پلتفرم کاسب گفت‌وگویی را انجام داد که وی در این گفت‌وگو شفافیت، تسهیل در دسترسی، سرعت، نفع جمعی و مطابق با آمایش سرزمینی را از ویژگی‌های نخستین تعاونی پلتفرم ایران عنوان کرد.

خبرنگار ایکنا پس از گذشت دو ماه از آخرین گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت تعاونی پلتفرم کاسب دوباره به سراغ او رفته‌ و درباره آخرین اقدامات انجام‌شده پیرامون فعالیت رسمی این تعاونی گپ و گفتی انجام داده است.

بی‌مهری بانک‌ها به ایده‌های نو و خلاقانه

علیرضا امیرحسینی در این گفت‌وگو ضمن گلایه از عملکرد نظام بانکی و بی‌مهری بانک‌های دولتی به حمایت از نخستین تعاونی پلتفرم ایران گفت: متأسفانه ساختار بانکی در روند اجرای پروژه مانع‌تراشی کرده و ساختاری که منطبق با ایده ما باشد وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پلتفرم کاسب بیان کرد: به سراغ بانک‌های متعددی رفتیم و جلسات بسیاری را هم با بانک‌ها برگزار کردیم ولی متأسفانه مدیران بانکی یا اهل نوآوری نبودند یا خلاقیتی نداشتند و اینکه برخلاف گفته‌هایشان در دل کار با ما همراهی نکردند.

امیرحسینی ادامه داد: تنها بانکی که فعلاً حاضر شده از ایده تعاونی پلتفرم کاسب حمایت کند، بانک تجارت بوده و امیدواریم که بخش فناوری این بانک در ادامه مسیر در عمل به گفته‌هایش صادق و استمرار داشته باشد.

وی بزرگترین دغدغه ایده‌پردازان نخستین تعاونی پلتفرم کشور را یافتن بانکی عنوان کرد که بتواند خود را با ایده تعاونی پلتفرم منطبق سازد.

بانک‌ها در پی تحمیل سلایق خود

این فعال عرصه تعاونی در این رابطه افزود: به هر بانکی که مراجعه می‌کنیم می‌خواهند سلیقه و فکرشان را به ما تحمیل کنند و می‌گویند تو خودت را با ما منطبق کن! در صورتی‌که به آنها بارها گفته‌ایم قرار است یک ایده و کار نو راه‌اندازی شود و در زمره شرکت‌های خلاق قرار داریم و مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته‌ایم و لذا برای اینکه ساختار این تعاونی پلتفرم برهم نخورد و از لحاظ امنیتی با مشکل مواجه نشود نیاز داریم بانک‌ها خودشان را متفاوت کنند و به ما کمک کنند. ان‌شاءالله که حمایت بانک تجارت ادامه‌دار باشد تا به یک نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

امیرحسینی بیان کرد: در اتحادیه اروپا، کانادا و آمریکا برای تعاونی پلتفرم‌ها بودجه مجزا مشخص می‌کنند و تعاونی‌ پلتفرم‌ها را آینده اقتصاد دیجیتال معرفی کرده‌اند، نگاه کنید دنیا به کدام سمت پیش می‌رود ما به کدام سمت! من ایده‌پرداز برای اینکه یک جلسه کوتاه با مسئولان داشته باشم باید بارها و بارها تماس بگیریم تا ایده خود را مطرح و تشریح کنم!

بی‌رغبتی بانک توسعه تعاون

وی افزود: با معاونان بانک توسعه تعاون جلساتی را داشتیم و با مدیران آن سخن گفته‌ایم اما متأسفانه از خلاقیت و ایده ما حمایت نکردند. برای بانک‌های دولتی اصلاً مهم نیست چرا که حقوق و دستمزدشان را دریافت می‌کنند چه کاری انجام دهند یا ندهند و این واقعیتی تلخ است که باید پذیرفت و از این واقعیت‌های تلخ در کشور ما بسیار وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پلتفرم کاسب ادامه داد: هرجا می‌روم و با دوستان در مورد ایده تعاونی پلتفرم کاسب صحبت می‌کنم، همه‌شان به وجد می‌آیند و تعریف و تشویق می‌کنند اما در عمل هیچ! فکر می‌کنند چون قرار است کار نو و تازه‌ای در کشور انجام شود با مشکل و دردسرهایی همراه هست و به همین دلیل خودشان را درگیر نمی‌کنند.

امیرحسینی با بیان اینکه اصلاً نیازی به تسهیلات نداریم چون توان بازپرداختش از عهده ما خارج است، گفت: به همین دلیل بارها به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم ما به دنبال سرمایه‌گذار هستیم و تسهیلات بانکی نمی‌خواهیم. فعلاً که با بانک تجارت در سطح مدیریت بخش مربوطه صحبت‌هایی انجام شده ولی نهایی شدن این صحبت‌ها در سطح عالی‌تر تصمیم‌گیری می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی مدیران ما انسان‌های خلاق و نوآوری نیستند و برایشان خلاقیت و نوآوری اهمیتی ندارد و همین مسئله سبب شده تا من تعاون‌گر که دغدغه ایران را دارم در چنین فضایی با مشکل مواجه شوم.

مدیرعامل شرکت تعاونی پلتفرم کاسب یکی دیگر از دلایل عدم انجام سرمایه‌گذاری برروی تعاونی پلتفرم‌ها را انگیزه کم سرمایه‌گذاران غیردولتی عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذار غیردولتی به خاطر اینکه سود محدودی در تعاونی‌ها نهفته شده و آن هم به دلیل ماهیت تعاونی است که نفع جمعی را در نظر می‌گیرد نه نفع فردی، علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در تعاونی پلتفرم‌ها ندارد و سرمایه‌گذاران با سستی وارد این جریان می‌شوند، لذا این دولت است که باید از ایده‌های خلاق و نوآورانه در عرصه تعاونی‌ها حمایت کند.

روزآمد نبودن قوانین و چالش تعاونی‌ها

امیرحسینی بیان کرد: وقتی با بعضی از مدیران صحبت می‌کنم نگاه آنها به تعاونی پلتفرم این است که گویا صرفاً تعاونی‌ هستیم که یک سایت را در اختیار داریم! ساعت‌ها برایشان صحبت می‌کنم اما همچنان این واژه برایشان نامفهوم است، چرا؟ چون قانون قدیمی است و به‌روز نشده و در آن نوآوری وجود ندارد.

وی گفت: اما با وجود تمام مشکلاتی که با آنها مواجه هستیم، هرگز از مسیری که در آن گام گذاشته‌ایم عقب نخواهیم نشست و نخستین تعاونی پلتفرم ایران را به سرانجام مثبت خواهیم رساند، چون ما هدف داریم و برایمان ایران و مردم کشورمان مهم است و به این منظور برای دستیابی به هدفمان تلاش خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت تعاونی پلتفرم کاسب در پایان یادآور شد: به وزیر سابق تعاون دو مرتبه نامه نوشتم، ولی چون خود وزیر وقت نمی‌کند چنین نامه‌هایی را بخواند، یک مقامی زحمت خواندن نامه را می‌کشد اما از آنجایی خود این مقام هم نمی‌داند منظور این نامه چیست، نامه من را به مقام دیگر ارجاع می‌دهد و همین سیکل و چرخه معیوب و تکراری ادامه دارد و در نهایت به هیچ ختم می‌شود. از این دست نامه‌نگاری‌ها بسیار اتفاق افتاده و نه من موفق می‌شوم مقام مربوطه را رودررو ملاقات می‌کنم که برایش توضیح دهم و نه خود مقام خیلی کنجکاو است که بداند فلسفه تأسیس تعاونی‌ پلتفرم‌ها چیست.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha