برپایی سفره‌ افطاری فلسطینی در تبریز
کد خبر: 4134406
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷

برپایی سفره‌ افطاری فلسطینی در تبریز

مردم تبریز همراه با پویش جهانی «در قدس افطار خواهیم کرد»، سفره افطاری فلسطینی در جوار ارک استوار تبریز برپا کرده و برای آزادی قدس، مقلوبه پختند.

سفره افطاری، فلسطینیمردم تبریز همراه با پویش جهانی «در قدس افطار خواهیم کرد»، سفره افطاری فلسطینی در جوار ارک استوار تبریز برپا کرده و برای آزادی قدس، مقلوبه پختند. آری، اینجا تبریز است، کهن‌شهر ایستادگی و مقاومت و خواهرخوانده‌ غزه، همان شهر هم‌سنگر با رنج‌ها و اسارت‌ها که مادرانش به پخت مقلوبه‌های واژگون برای مبارزه با صهیونیست‌ها و ایستادگی در جوار مسجدالاقصی شهره‌اند.

جمعی از مردم تبریز در حمایت از مردم فلسطین و به نیت نابودی و سرنگونی قریب الوقوع رژیم جنایتکار صهیونیستی، مقلوبه پخته و با مشت‌ بر ته قابلمه‌ها کوبیدند و فریاد برآوردند: قدس، قبله‌گاه اول مسلمانان آزاد خواهد شد. اما این مقلوبه‌های واژگون که به نیت سرنگونی رژیم صهیونیستی پخته شدند، چه فلسفه‌ای دارند که مزه مبارزه و مقاومت می‌دهند؟

مقلوبه یک نوع غذای سنتی فلسطینی‌ است که امروز به نماد مبارزه سیاسی و مقاومت مادران فلسطینی در برابر صهیونیست‌های غاصب تبدیل شده است. این غذا غالباً با مرغ، گوشت، سیب‌زمینی یا سبزی‌ها درست می‌شود و بانوان فلسطینی همه ساله در ماه مبارک رمضان و به ویژه در آستانه روز جهانی قدس مقلوبه پخته و سفره‌های افطاری خود را در جوار مسجدالاقصی می‌گشایند و با واژگون کردن مقلوبه‌ها رو سینی‌های مخصوص، با مشت بر ته قابلمه کوبیده و به سربازان رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند که عاقبت آنان نیز واژگونی و سرنگونی است.

مهدی رافعی، مسئول قرارگاه فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای رضوان که به همراه گروه جهادی شهید فخیمی برگزاری این مراسم را بر عهده دارد، به خبرنگار ایکنا از آذربایجان‌شرقی گفت: برپایی سفره افطاری فلسطینی و پخت مقلوبه در تبریز در حقیقت نماد همبستگی و همدلی با مردم فلسطین است.

وی ادامه داد: مقلوبه نوعی غذای فلسطینی است که به عنوان نماد مبارزه بانوان فلسطینی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شده و ما نیز با پخت این غذای سیاسی، حمایت خود را از حقانیت مردم فلسطین اعلام کردیم.

رافعی با بیان این‌که برگزاری این مراسم به قرارگاه فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای رضوان و همچنین گروه جهادی شهید فخیمی سپرده شد تا پیام حمایت مردم تبریز از آرمان قدس را به جهان مخابره کنیم، اظهار کرد: برپایی سفره‌های افطاری فلسطینی در واقع یک پویش بین‌المللی است که به طور همزمان در شهرهای بغداد، بیروت، دمشق، تهران و سایر شهرهای کشورمان برپا می‌شود و در تبریز نیز این مراسم طی روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین برگزار می‌شود.

آرش رضازاده، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اهمیت آزادی قدس به عنوان قبله‌گاه اول مسلمانان، گفت: قدس، یک سرزمین مقدس بوده و متعلق به مسلمانان است که صهیونیست‌ها آن‌را غصب کرده و مقدسات مسلمانان را مورد تعرض و اهانت قرار داده‌اند.

وی تأکید کرد: تمام مسلمانان جهان وظیفه دارند تا از فلسطین و مظلومیت و حقانیت آن دفاع کرده و برای آزادی قدس در توان خود تلاش کنند، چراکه آموزه‌های اسلامی یاد داده که مسلمانان به عنوان برادران دینی یکدیگر باید حامی و پشتیبان همدیگر باشند.

رضازاده با اشاره به اهمیت حمایت‌های جهانی از آزادی قدس و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی، افزود: باید تا حد توان در مسیر گام برداشته و حمایت خود از آرمان قدس را به گوش جهان برسانیم.

فاطمه ابراهیمی، فعال مسائل فلسطین که در دفتر اتحادیه امت واحده در تهران فعالیت داشته و به عنوان یکی از میهمانان در مراسم حضور دارد، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: مسئله فلسطین از جهات مختلف اهمیت دارد که یک جنبه آن انسانی و دیگری بعد اسلامی است.

وی با بیان این‌که در درجه اول و در عام‌‌ترین حالت، قضیه انسانی در فلسطین برجسته بوده و علیه یک ملت ظلم و جنایت اعمال می‌شود، ادامه داد: اگر از حقانیت فلسطین دفاع نکنیم، در واقع ظالم در مسیر خود موفق شده و بر این اساس از ظلم علیه تمام کشورها حمایت کرده‌ و مجوز تعرض و تجاوز به سایر سرزمین‌ها را نیز به او داده‌ایم، در حالی که انسانیت حکم می‌کند از حقوق مردم فلسطین دفاع کنیم و در مقابل ظالم بایستیم.

ابراهیمی، با بیان این‌که رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین را از خانه‌های خود آواره کرده و زمین‌هایشان را غصب کرده‌اند، افزود: اگر در مسئله فلسطین طرف حق را نگیریم، ظالم جری‌تر شده و این اتفاق ممکن است در کشورهای دیگر هم تکرار شود و این عام‌ترین و ابتدایی‌ترین دلیل برای حمایت از قدس است.

وی با اشاره بر این‌که بعد اسلامی قضیه نیز کاملاً واضح بوده و طبق آموزه‌های اسلامی و آیه‌های قرآن، مسلمانان در حکم برادر دینی یکدیگر بوده و حمایت از برادر دینی در چنین شرایطی بر تمام مسلمانان واجب است و درباره فلسطین نیز باید از خواهران و برادران خود که مورد ظلم و اهانت قرار گرفته و خانه‌ها و زمین‌هایشان غصب شده است، حمایت کنیم.

این فعال در مسائل فلسطین با تأکید بر اهمیت آزادی قدس، یادآور شد: آزادی قدس ابعاد مختلفی دارد و هر فردی می‌تواند از جنبه‌ای به قضیه نگاه کرده و از حقانیت فلسطین دفاع کند.

در برنامه سفره افطاری فلسطینی که با توزیع غذای فلسطینی «مقلوبه» بین روزه‌داران آغاز شده بود، بخش‌های مختلفی چون اجرای سرود توسط کودکان و نوجوانان، شعرخوانی برای آزادی قدس و ... با هدف حمایت از حقانیت فلسطین اجرا شد؛ در بخشی از برنامه نیز یکی از اهالی فلسطین در ارتباط ویدئویی با مراسم، از آرزوهای شیرین خود برای آزادی قدس سخن گفت و در پایان با قدردانی از حمایت‌های مردم تبریز از مردم فلسطین، سلامی گرم از طرف اهالی غزه نثار مردم غیور تبریز کرد.

انتهای پیام
captcha