شهید مطهری آینه تمام نمای معلمی بود
کد خبر: 4138902
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
رئیس دانشگاه تبریز:

شهید مطهری آینه تمام نمای معلمی بود

صفر نصراله‌زاده با بیان اینکه شهید مطهری آینه‌ تمام نمای معلمی بود، گفت: شهید مطهری توسط افراد کج‌اندیشی به شهادت رسید که قدرت تشخیص حق و باطل را نداشته و به ناحق نام خود را گروه فرقان گذاشته بودند.

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز، روز گذشته، 15 اردیبهشت‌ماه، در آیین گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه تبریز، با بیان اینکه شغل انبیاء بودن، معلمی را به یک شغل سخت تبدیل کرده است، اظهار کرد: اطلاعات علمی و دانش تنها بخشی از معلمی است و ویژگی‌ها و خصوصیات اصلی این شغل عبارت است از فن بیان، قدرت ارائه‌ خوب، تحلیل، جذب مخاطب، صداقت، پختگی و در کل ویژگی‌هایی که بتواند برای طفل گریز پا زمزمه‌ محبت باشد.

وی ادامه داد: شهید مطهری حائز تمامی این ویژگی‌ها بود چراکه این شهید بزرگوار بارها مورد تحسین استاد خود علامه طباطبایی قرار گرفته بود و حتی امام خمینی(ره) نیز در خصوص این شهید فرموده بودند «او حاصل عمر من است».

نصراله‌زاه با بیان اینکه شهید مطهری آینه‌ تمام نمای معلمی بود، افزود: شهید مطهری توسط افراد کج‌اندیشی به شهادت رسید که قدرت تشخیص حق و باطل را نداشته و به ناحق نام خود را گروه فرقان گذاشته بودند.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه با اشاره به وضعیت مالی دانشگاه در زمان روی کار آمدن مدیریت جدید دانشگاه، گفت: در ابتدای این بخش از صحبت‌هایم باید تأکید کنم که مقصود ما از بیان این آمار و ارقام، نادیده گرفتن زحمات مدیریت‌های قبلی نیست چراکه هر گروه و مجموعه‌ای که مسئولیتی برعهده داشته، با توجه به شرایط موجود تمام توان خود را به کار بسته تا دانشگاه پیشرفت کند.

وی ادامه داد: ما در شرایطی مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتیم که تنها یک میلیارد تومان در حساب دانشگاه وجود داشت و شاهد مقدار بسیار زیادی بدهی بودیم. لذا در ابتدای کار خود سعی کردیم وضعیت مالی دانشگاه را سامان ببخشیم و خوشبختانه در سال 1400 در بحث جذب بودجه تقریباً موفق بودیم و توانستیم بخشی از بدهی‌های دانشگاه را بپردازیم.

نصراله‌زاده یادآور شد: حدود 102 میلیارد تومان بدهی نیز در اوایل سال 1401 پرداخت کردیم که اگر این بدهی‌ها وجود نداشت، قطعاً ما این مبلغ را صرف کارهای توسعه‌ای دانشگاه می‌کردیم، ولی ما خودمان را متعهد به پرداخت حق و حقوق مردم می‌دانستیم چراکه اساتید و کارکنان سرمایه‌های اصلی دانشگاه هستند.

وی با اشاره به پرداخت تمامی بدهی‌های دانشگاه تا پایان سال 1401، گفت: خداوند را شاکر هستیم که توانستیم دانشگاه را به‌ لحاظ مالی روی پای خود نگه داریم و در نتیجه‌ این اقدامات موفق شدیم در سال گذشته میزان 40 میلیارد تومان افزایش درآمد اختصاصی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین در خصوص برنامه‌ راهبردی دانشگاه و اجرای تمامی فعالیت‌های دانشگاه بر اساس این برنامه‌ اظهار کرد: برنامه‌ راهبردی اساس و مبنای تمامی کارهای ما است و در آینده‌ای نزدیک مرکزی را تأسیس خواهیم کرد که مسئولیت سنجش میزان عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه براساس برنامه‌ی راهبری را برعهده می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح تحول در آموزش دانشگاه و تشریح سرفصل‌ها و موضوعات این طرح مهم، گفت: این طرح در 10 سرفصل مهم و حدود 500 صفحه تهیه شده که شامل تمامی ابعاد مسائل آموزشی دانشگاه و براساس همان برنامه‌ راهبری دانشگاه می‌باشد و ما مطمئن هستیم که طرح تحول در آموزش دانشگاه می‌تواند تأثیر بسزایی در بالابردن اعتبار دانشگاه ایفا کند. چراکه بخش اعظمی از اعتبارات دانشگاه‌ها براساس بالابودن کیفیت آموزشی محقق می‌شود.

نصراله‌زاده در ادامه با تقدیر از تمامی اساتیدی که در برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت حضوری در ایام اغتشاشات سال گذشته همکاری کردند، اظهار کرد: اساتیدی که در جریان اغتشاشات سال گذشته، نهایت همکاری را انجام داده و با برگزاری کلاس‌ها به‌صورت حضوری اجازه ندادند دانشجویان از تحصیل عقب بیفتند، مایه‌ افتخار دانشگاه هستند و ما فقط با خدمت شبانه‌روزی به این اساتید و سایر کارکنان دانشگاه می‌توانیم پاسخ این کار بزرگ آن‌ها را بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخصیص اعتبار 200 میلیارد تومانی به دانشگاه تبریز در جریان سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی، گفت: این اقدام در طول تمامی دولت‌های گذشته بی‌سابقه بوده که بخشی از این اعتبار تاکنون جذب شده و مابقی نیز در سال جاری جذب خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت دانشگاه از هیچ کوششی در فراهم کردن بستر حمایت از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه دریغ نمی‌کند، گفت: هدف اصلی ما این است که قبل از اینکه پرسنل دانشگاه درخواستی از ما داشته باشند، نیاز‌های آن‌ها را تأمین کنیم.

نصراله‌زاده در خصوص بحث مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه نیز اظهار کرد: ما در طول سالیان گذشته‌ جزو دانشگاه‌های پیشرو در بحث تأمین مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه بودیم و حتی این موضوع را نیز مصّرانه در هیئت امنای دانشگاه نیز مطرح کردیم اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که متأسفانه اهداف ما محقق نشد اما خوشبختانه اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت‌های علوم، تحقیقات و فناوری و راه و شهرسازی، زمین‌های دانشگاه را در اختیار اساتید و کارکنان قرار دهیم و باتوجه به تأکید مقام عالی وزارت بر تلاش همه جانبه‌ برای تأمین مسکن اساتید و کارکنان دانشگاه، خبرهای خوبی در خصوص مسکن اساتید و کارکنان در راه است.

وی همچنین با اشاره به ارتقای رتبه‌ دانشگاه تبریز در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین‌المللی در سال گذشته، گفت: تعداد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان از 62 شرکت در سال 1400 به 100 شرکت در سال گذشته رسید و برنامه‌ریزی ما برای سال 1402 افزایش این تعداد به 200 شرکت است و در سطح دانشکده‌ها نیز مراکز رشد را ایجاد خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به کسب رتبه‌ نخست توسط این دانشگاه در بحث جذب دانشجویان خارجی در سال 1401، تاکید کرد: افزایش تعداد دانشجویان خارجی از 640 دانشجو به یک‌هزار و 500 دانشجو و همچنین کسب رتبه‌ نخست در امور کنسولی و ساماندهی دانشجویان خارجی منجر به اخذ جایزه‌ی ثریا توسط دانشگاه تبریز شد که این جایزه به دانشگاه‌های سرآمد در جذب دانشجویان خارجی داده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث دیپلماسی علمی نیز گفت: توافقات خوبی با کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان انجام داده‌ایم و سعی ما این است که تک تک این توافقات را اجرا کنیم و اخیرا نیز به همراه 12 کشور دیگر در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها در روسیه شرکت کردیم که یک توافق خوب نیز در روسیه امضا شد.

نصراله‌زاده در خاتمه تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را یکی از برنامه‌های مهم دانشگاه در سال جاری مطرح کرد و افزود: ما در سال گذشته سعی کردیم از اماکن راکد دانشگاه نهایت استفاده را ببریم و امسال نیز همه‌ سعی خود را برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله افتتاح سلف سرویس مرکزی دانشگاه به متراژ 9 هزار متر مربع، تکمیل خوابگاه متأهلی بعد از گذشت 10 سال از آغاز این طرح، احداث مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ مکانیک و سایر طرح‌های نیمه‌تمام دانشگاه به کار خواهیم بست.

انتهای پیام
captcha