گفتمان جهادی به گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود
کد خبر: 4145429
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی:

گفتمان جهادی به گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، همگانی و فراگیر شدن گفتمان جهادی، در حوزه‌های مختلف را ضروری بیان کرد و گفت: گفتمان جهادی باید به گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود، تا اینکه افراد بیشتری در این راستا مشغول به فعالیت شوند و در دانشگاه ها نیز افراد بیشتری باید جذب شوند، تا اینکه گروه های جهادی توسعه و گسترش یابد.

حجت الاسلام ال هاشم، امام جمعه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، روز گذشته 11 خردادماه، در آیین تجلیل از گروه‌های خیریه و جهادی دانشگاه‌های استان در دانشگاه تبریز، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این آیین و تبریک ولادت امام رضا (ع) گفت: در این شرایط سخت اقتصادی، خدمت کردن به مردم محروم و نیازمند، در قالب گروه‌های خیریه و جهادی از سوی اقشار مختلف جامعه و به ویژه توسط دانشگاهیان کاری ارزشمندی است که موجب رضایت و خشنودی خداوند متعال می‌شود.  

وی احسان و نیکوکاری را از جمله کارهای ارزشمند جامعه اسلامی بیان کرد و افزود: در فرهنگ اسلامی و در آموزه‌های دینی و به خصوص در قرآن کریم توجه ویژه‌ای به احسان و نیکوکاری شده و در این ارتباط هم از احسان و نیکوکاری چون گذرگاهی بر مزرعه آخرت، معامله توشه راه، سعادت اخروی، برتری در عبادت و رسیدن به کمال یاد شده است.

آل‌هاشم، در ادامه با تاکید بر اینکه کمک به دیگران، خدمت به خلق، رفع و برآوردن نیازهای آنها موجب جلب رضایت خداوند متعال و رسیدن انسان به کمال و رستگاری می شود، تصریح کرد: امام رضا (ع) همچون دیگر ائمه پیشوایان معصومین علیهم‌السلام از این سنت حسنه به نیکی یاد می‌کردند و آن را بزرگ و ارزشمند می‌شمردند و تاکید داشتند که احسان و نیکوکاری باعث افزایش طول عمر می‌شود و همچنین سفارش زیادی به انفاق و صدقه دادن به نیازمندان و محرومان جامعه داشتند.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه هر کاری و فعالیتی که در راستای رضایت و خشنودی خداوند متعال باشد، بزرگ و ارزشمند است، یادآور شد: تامین زندگی دیگران در قالب احسان و نیکوکاری، بهترین و نیکوترین زندگی است که در آموزه‌ها دینی ما نیز بر آن تاکید فراوانی شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه دانشگاهیان در حوادث اخیر ( ایام کرونا، زلزله و سیل) پیشگام و همگام با دیگر اقشار مختلف جامعه در قالب گروه‌های خیریه و جهادی مشغول به فعالیت بودند، تصریح کرد: امروزه برخی دانشجویان فعال در قالب گروه‌های جهادی در مناطق محروم و دورافتاده در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند که کار آنها بسیار ارزشمند و بزرگی است.

آل‌هاشم، افزود: باید به ملت ایران افتخار کنیم که در حوادث و ایام مختلف(کرونا، زلزله و سیل) کمک‌های فراوانی به نیازمندان می‌کنند که در این راستا دانشگاه‌ها نیز در خط مقدم این فعالیت های قرار دارند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، همگانی و فراگیر شدن گفتمان جهادی، در حوزه‌های مختلف را ضروری بیان کرد و گفت: گفتمان جهادی باید به گفتمان عمومی در جامعه تبدیل شود، تا اینکه افراد بیشتری در این راستا مشغول به فعالیت شوند و در دانشگاه‌ها نیز افراد بیشتری باید جذب شوند، تا اینکه گروه‌های جهادی توسعه و گسترش یابد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های ما امروزه با دانشگاه تراز انقلابی و اسلامی کمی فاصله دارد، اضافه کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن، متعهد، مخلص و با ایمان، ایجاد نشاط معنوی و نشاط علمی از جمله ویژگی‌های دانشگاه تراز انقلابی است که برای تحقق این اهداف در دانشگاه‌ها فعالیت‌های زیادی شده است.

 امام جمعه تبریز در ادامه با اشاره به تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا گفت: تحریم یک تشکل دانشجوی از سوی اتحادیه اروپا، کاری بیهوده، بی‌ارزش و خنده آوری است و این امر نشان دهنده فعالیت تاثیرگذار و انتخاب راه و مسیر درست بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها است.

آل‌هاشم، افزود: دانشجویان بسیجی باید همچون گذشته و بیشتر از گذشته در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب و ملت ایران و برای پیشرفت و توسعه کشورمان در بخش‌های مختلف بیش از اینها باید تلاش نمایند و این تحریم‌ها هم نشان از شکست و اوج زبونی دشمنان است.

صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز در این آیین، با اشاره به تکریم افراد خیر و نیکوکار که در بخش‌های مختلف مشغول به احسان و نیکوکاری، هستند، گفت: از قدیم ایام تاکنون بر اساس توصیه‌ها و سفارش‌های که در آموزه‌های دینی و در قرآن در خصوص احسان و نیکوکاری و تکریم نیازمندان و محرومان جامعه شده، در کشورمان این سنت حسنه پررنگ‌تر است و مردم به نوعی دغدغه‌مند هستند که کار خیر انجام بدهند و به همدیگر و به ویژه به نیازمندان و محرومان جامعه در ایام و مناسبت های مختلف کمک نمایند.

 وی تصریح کرد: احسان و نیکوکاری، انفاق و صدقه از جمله کارهای ارزشمندی است که موجب رضایت خداوند و مایۀ سرافرازی افراد در دنیا و سعادت در آخرت می‌شود.

نصراله‌زاده، افزود: در دانشگاه تبریز نیز دانشگاهیان این دانشگاه در قالب گروه‌های خیریه و جهادی در حوادث، ایام و مناسبت‌های مختلف به کمک نیازمندان می‌شتابند که کار آنها بسیار با ارزش و بزرگی است که برگزاری چنین مراسمی نیز به سپاس قدردانی از این گروه‌ها و افراد می‌باشد.

حجت‌الاسلام محمد انوری، رئیس استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین، با اشاره به فلسفه برگزاری این برنامه گفت: تجلیل از گروه‌های جهادی و خیریه دانشگاه‌های استان، بیشتر به معرفی و قدردانی از تلاش و فعالیت این افراد و گروها، الگوسازی این گروها، ترویج و توسعه سنت حسنه احسان و نیکوکاری در بین دیگر اقشار مختلف جامعه بوده است.

وی افزود: ما با برگزاری این مراسم می‌خواهیم به جامعه و دیگر اقشار مختلف مردم نشان بدهیم، دانشگاه در کنار آموزش، تولید علم و فناوری به سایر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هم توجه ویژه‌ای دارد که از جمله این فعالیت‌ها کمک به نیازمندان و محرومان جامعه در قالب تشکیل گروه‌های جهادی و خیریه در دانشگاه‌ها است. 

رئیس استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در ادامه اضافه کرد: به برکت انقلاب، ظرفیت عظیم مردمی در عرصه‌های مختلف بوجود آمده است که باید از این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها برای رشد و شکوفایی کشورمان در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

انتهای پیام
captcha