شیخ الازهر: قرآن به احترام به محیط زیست دعوت کرده است
کد خبر: 4185906
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹

شیخ الازهر: قرآن به احترام به محیط زیست دعوت کرده است

شیخ الازهر در سخنانی تأکید کرد که قرآن کریم پر از آیاتی است که به احترام به محیط زیست دعوت می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الاهرام، احمد الطیب، شیخ الازهر در سخنانی بر اهمیت رساندن صدای رهبران مذهبی در مواجهه با چالش‌ها، به‌ویژه چالش تغییرات آب و هوا، برای افزایش تلاش‌ها در جهت حفاظت از محیط زیست مشترک انسان‌ها تأکید کرد.

وی در سخنرانی ویدئویی خود در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP 28) که به میزبانی دبی برگزار شد، بر ضرورت نجات محیط زیست از تخریبی که به نظر می‌رسد نابودی حتمی است، اشاره کرد.

شیخ الازهر هشدار داد که تغییرات اقلیمی و انباشته شدن اثرات منفی آن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بشریت است.

وی خاطرنشان کرد: اسلام در موضوع محیط زیست و عناصر آن موضع خاصی دارد که از زمین و تمام موجودات زنده‌ای که در سطح آن حرکت می‌کنند شروع می‌شود و به ماهی‌ها و پرندگانی که در آب‌های آن شنا می‌کنند و در آسمان آن به پرواز درمی‌آیند، ختم می‌شود.

شیخ الازهر افزود: موضوع محیط زیست در فرمان الهی به اختصار بیان شده است و خداوند در قرآن خطاب به مؤمنان و غیرمؤمنان اعلام کرده است که باید در جهت اصلاح زمین و آنچه که روی آن است، حرکت کنند. همچنانکه نسبت به فساد در زمین هشدار داده است.

وی تصریح کرد: قرآن کریم مملو از آیاتی است که به احترام به محیط زیست و عناصر آن توصیه می‌کند.

احمد الطیب ادامه داد: همه مخلوقات با انسان مؤمن در بندگی خداوند متعال شریک هستند بنابراین در منطق اسلام، انسان نسبت به محیط زیست و همنوعان خود مسئول است.

وی تأکید کرد: زمین و آنچه در آن است امانتی است که در دست انسان قرار دارد و او در قیامت در پیشگاه خداوند مسئول اصلاح زمین و حفظ آن در برابر فساد و تباهی است. خداوند به انسان هشدار داده است که اگر در زمین فساد کند، بیماری‌ها و بلاها و مصیبت‌ها را به او می‌چشاند.

انتهای پیام
captcha