کد خبر: 4281073
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۳
نائب رئیس اول مجلس

اجرای کامل سند تحول، آموزش و پرورش را به کانون فرهنگی جامعه تبدیل می‌کند

حمیدرضا حاجی بابایی، با تأکید بر نقش کلیدی معلمان در رشد و تعالی کشور، گفت: اجرای کامل سند تحول، آموزش و پرورش را به کانون فرهنگی جامعه تبدیل می‌کند.

حاجی بابایی، نائبی رئیس مجلس

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان، حمیدرضا حاجی‌بابایی، روز گذشته 17 اردیبهشت‌ماه، در گردهمایی مدیران مدارس نواحی پنج‌گانه تبریز،  با تأکید بر نقش کلیدی معلمان در رشد و تعالی کشور، گفت: اجرای کامل سند تحول، آموزش و پرورش را به کانون فرهنگی جامعه تبدیل می‌کند. 

وی اظهار کرد: هر افتخاری در جامعه به آموزش و پرورش بازمی‌گردد و معلم، اساس، امید و محور توسعه است و دیگر ارکان مانند کلاس و تجهیزات، تنها ابزاری در دست معلم هستند و باید معلم را نقطه آغاز و پایان تحول دانست. معلم بازنشسته معنا ندارد و فرهنگیان حتی پس از بازنشستگی نیز در حال انجام خدمت هستند.

حاجی بابایی با اشاره به دغدغه‌های مدیران مدارس، گفت: در مدرسه حیات طیبه، مدیران باید فقط بر مدیریت آموزشی تمرکز داشته باشند و درگیر مسائل اجرایی مانند هزینه انشعابات نباشند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی قانون مولدسازی را راهکاری برای تحقق این هدف دانست و افزود: باید مدارس را به کانون فرهنگی محله تبدیل کرد تا فرهنگ شهر از دل مدرسه اداره شود.

وی با بیان اینکه دولت باید به طور مستقیم در آموزش، بهداشت و امنیت ورود کند، اظهار کرد: منظور از این ورود، ایجاد مدرسه و بیمارستان غیردولتی نیست، بلکه باید منابع کشور به طور مستقیم صرف این سه حوزه شود.

نائب رئیس مجلس با اشاره به تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس در سال ۱۳۹۲ خاطرنشان کرد: آنچه اجرا شده با مدل آرمانی مورد نظر سند تحول فاصله دارد و همچنان نسبت به نحوه اجرای آن گلایه‌مند هستیم.قرار بود معلمان در این نظام جایگاه استادی یافته و هیئت‌های ممیزی در استان‌ها تشکیل شود.

وی دانشگاه فرهنگیان را قلب تپنده آموزش و پرورش توصیف کرده و بر لزوم ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان به ویژه در مقطع ابتدایی تأکید کرد.

به گفته حاجی‌بابایی، پژوهش‌ها در آموزش و پرورش باید ناظر بر مسائل کلاس درس بوده و از قالب‌های صرف دانشگاهی فاصله بگیرد.

وی‌ با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: تمام تلاش خود را کردیم تا این سند را به‌عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش بنویسیم، اما هنوز معلمان طعم واقعی آن را نچشیده‌اند. اگر خواهان آموزش و پرورشی پرافتخار هستیم، باید به‌سوی اجرای کامل سند تحول حرکت کنیم.

وی هدف نهایی این سند را حفظ کرامت همه عوامل مدرسه از معلم تا خدمتگذار دانست و افزود: معلم باید دانش‌آموزانی تربیت کند که متعهد به دین، کشور و انقلاب باشند و برای جامعه احترام قائل شوند، این پیام باید از زبان معلم به دانش‌آموز برسد؛ زیرا او مسئول انتقال واقعیت‌های اجتماعی است.

انتهای پیام
captcha