به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، عباس قنبری، معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان، روز گذشته، 18 اردیبهشتماه ضمن بازدید از بخشهای مختلف دانشگاه تبریز در نشست مشترک با معاونان و مدیران این دانشگاه اظهار کرد: مقام عالی وزارت به جد پیگیر تکالیف قانونی دانشگاهها در بحث جذب دانشجویان بینالمللی است و ما در طول مدتی این مسئولیت را برعهده گرفتیم، به آسیبشناسی جذب دانشجویان خارجی در دانشگاهها پرداختیم.
وی ادامه داد: یکی از آسیبها در جریان دانشجویان خارجی این است که برخلاف انتظارات ما که تصور میکردیم، دانشگاههای تراز اول کشور در این موضوع پیشتاز خواهند بود، این دانشگاههای سطح دو و سه هستند که علیرغم پایین بودن سطح زیرساختها، امکانات، تعداد کادر آموزشی و ...، اقدام به جذب تعداد زیادی از دانشجویان خارجی کردهاند.
قنبری بیان کرد: مشکل بعدی قدیمیبودن نوع جذب دانشجویان خارجی است، بهطوری که در حال حاضر جذب دانشجویان خارجی به روش الگوهای قدیمی که «اولین موج بینالمللیسازی» نامیده میشود، صورت میگیرد که ما باید از موجهای جدید بینالمللیسازی استفاده کنیم.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان با تأکید بر اینکه جذب دانشجویان خارجی باید براساس قانون تکلیفی و با مدیریت درست انجام شود، گفت: یکی دیگر از موجهای بینالمللیسازی دانشگاهها آموزش به زبان دوم است. مادامی که آموزش تنها به زبان فارسی انجام شود، ما نمیتوانیم از تمامی بازارهای جهانی و کشورهای مختلف دانشجو جذب کنیم و تاکنون 13 دانشگاه این موضوع را از ما مطالبه کردهاند و از دانشگاه تبریز نیز میخواهیم بحث ضرورت آموزش به زبان دوم را از ما مطالبه کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرروت استفاده از ظرفیتهای بالای صنعت آموزش مجازی اظهار کرد: درآمد کشورهای مختلف از آموزش مجازی حدود 140 میلیارد دلار است که متأسفانه ما این ظرفیت را نادیده گرفتهایم؛ در حالی که با توجه به شرایط بهوجود آمده در دوران شیوع ویروس کرونا و ایجاد زیرساختهای آموزش مجازی در آن دوران، میتوان با توسعه و تجهیز این زیرساختها، ما نیز به جمع کشورهای فعال در این حوزه بپیوندیم، چراکه بسیاری از کشورها آموزش مجازی را به رسمیت میشناسند و دانشجویان خارجی نیز در این نوع آموزش دغدغه اسکان و اقامت را ندارند.
قنبری آموزش مشترک با سایر کشورها (Dual Degree) را یکی دیگر از موجهای جدید بینالمللیسازی دانشگاهها برشمرد و افزود: بسیاری از دانشجویان بینالمللی تمایل ندارند چهار سال تحصیل خود را تنها در یک کشور بگذرانند و ما میتوانیم با همکاری مشترک با سایر کشورها از این ظرفیت استفاده کنیم و خوشبختانه دانشگاه تبریز این موضوع را با قبرس انجام میدهد.
معاون بورس و امور دانشجویان خارج سازمان امور دانشجویان با تأکید بر اینکه دانشگاهها نباید همه درآمد مربوط به شهریه دانشجویان خارجی را صرف امور روزمره دانشگاه کنند، گفت: دانشگاهها درآمد نسبتاً خوبی از محل شهریه دانشجویان خارجی کسب میکنند، اما مشکلی که وجود دارد این است که درصد زیادی از درآمد حاصله را صرف هزینههای جاری و روزمره دانشگاه میکنند که ما انتظار داریم حداقل نصف این درآمد را برای تجهیز و توسعه زیرساختهای مربوط به دانشجویان خارجی کنند و بتوانند از این طریق سطح قابل قبولی از رفاه این دانشجویان را فراهم کنند.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری اردوهای فناورانه برای دانشجویان بینالمللی اظهار کرد: دانشگاهها باید با برگزاری اردوهای فناورانه برای دانشجویان خارجی، ضمن تبیین دستاوردهای فناورانه جمهوری اسلامی ایران به این دانشجویان و آشنا کردن آنها با این دستارودها، شرایطی را فراهم آورند که این دانشجویان بعد از فارغالتحصیلی و بازگشت به کشور خود بهعنوان سفیران علمی و فرهنگی ما عمل کنند.
قنبری در خاتمه از تشکیل کارگروه ملی جذب دانشجویان خارجی در راستای همافزایی بین دانشگاهها و سایر وزراتخانهها و سازمانها خبر داد و تشکیل این کارگروه را بهترین عامل برای پیشبرد سیاستگذاری و دستیابی به اهداف تعیین شده دانست.
اصغر عسگری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز طی سخنانی به معرفی دانشگاه تبریز پرداخت و گفت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی کشور است و از بابت رتبهبندیهای داخلی و بینالمللی همواره جزو سه دانشگاه جامع و 10 دانشگاه کلی کشور و در بعد جهانی نیز بهطور میانگین در رتبه 400 تا 500 جهانی قرار دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر 18 دانشکده، 30 واحد پژوهشی و چهار قطب علمی در دانشگاه تبریز فعال است و از بابت همکاریهای بینالمللی نیز جزو دانشگاههایی هستیم که بیشترین میزان همکاری و بیش از 200 تفاهمنامه فعال با کشورهای مختلف امضا کردهایم.
عسگری با بیان اینکه جذب موفق دانشجویان بینالمللی نیازمند کیفیت است، افزود: اگر ما نتوانیم کیفیت لازم را ایجاد کنیم، موفقیت چندانی به دست نخواهیم آورد و ما همیشه تأکید میکنیم که در بحث جذب دانشجویان خارجی، نباید کیفیت را فدای کمیت کنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با تأکید بر ضرورت استفاده از زبان دوم در امر آموزش دانشجویان خارجی گفت: زبان دوم نقشی حیاتی در آموزش دانشجویان بهویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارد و ما نمیتوانیم آنها را مجبور به آموزش زبان فارسی کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دانشجویان خارجی مبلّغان ما در کشور خود هستند و ما باید کاری کنیم که فرزندان خود را نیز برای تحصیل در کشور ما تشویق کنند.
موسی رضایی، معاون دانشجویی دانشگاه تبریز نیز گفت: در حال حاضر بیش از 30 درصد دانشجویان دانشگاههای منطقه سه کشور جزو دانشجویان سنواتی محسوب میشوند و متأسفانه ما شرایطی را بهوجود آوردهایم که این دانشجویان قصد ترک دانشگاه را ندارند و ما مجبور هستیم بهخاطر وجود این دانشجویان سنواتی، در ارائه خدمات به سایر دانشجویانی که در سنوات مجاز خود قرار دارند، دچار مشکل شویم.
وی ادامه داد: هدف اصلی دانشجویان باید تحصیل و کسب معدل خوب باشد و ما میتوانیم با اعمال تخفیف برای آن دسته از دانشجویانی که موفق به کسب معدل بالا شدهاند، نوعی رقابت در بین دانشجویان ایجاد کنیم. رسالت ما رستورانداری نیست و وظیفه ما بهوجود آوردن شرایط و بستری است که تنها دغدغه دانشجویان تحصیل باشد.
جواد علیپور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز نیز گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودهاند: «تحصیل، تهذیب، ورزش»؛ بنابراین اولویت اصلی و نخست دانشجویی که وارد دانشگاه میشود، باید کسب علم باشد. ما اگر میخواهیم در بحث جذب دانشجویان خارجی موفق باشیم، باید زیرساختهای لازم برای این کار را توسعه دهیم.
وی بر ضرورت همکاری مشترک بین سازمانهای مختلف برای توسعه فرهنگی و اجتماعی در بحث جذب دانشجویان خارجی تأکید کرد.
انتهای پیام