برخی مسئولان میانی کشور از مریدان علی یعقوبی هستند
کد خبر: 4106512
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
محمد شهبازیان مدعی شد؛

برخی مسئولان میانی کشور از مریدان علی یعقوبی هستند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در بحث‌های جریان شناسی و مدعیان دروغین مهدویت(عج)، بخشی از وظایف ما گونه‌شناسی و شناخت بسترهای گرایش به این افراد است. باید بررسی کنیم که در جامعه چه اتفاقاتی افتاده که مردم به این افراد اقبال نشان می‌دهند.

محمد شهبازیان

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «دستاویزهای قرآنی_ حدیثی فرقه‌های انحرافی معاصر» امروز دوشنبه 21 آذرماه از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجمع پژوهشگاه‌های علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شهبازیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدرس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم، در این نشست سخنرانی کرد که گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید؛

دو دسته آسیب بزرگ در زمینه مهدویت وجود دارد. این آسیب‌ها شامل آسیب‌های برون مذهبی و درون مذهبی هستند. در حوزه برون مذهبی با پنج گروه در زمینه مهدویت مواجه هستیم. یکی جریان مطالعات اسلامی در غرب یا شرق‌پژوهان هستند که از گذشته تا امروز ادامه داشته است و کتاب‌هایی در زمینه مهدویت و موعودباوری دارند و کتاب‌‌های عالمانه هم نیستند اما میلیون‌ها نسخه از آنها در اروپا و آمریکا به فروش رفته است. از جمله آنها کتاب «ضد مسیح» است که می‌‌گوید مهدی همان ضد مسیح آخرالزمان است که قرار است با مسیحیت بجنگد. بحث‌هایی هم در دانشگاه حیفا در این راستا مطرح شده است که نیاز به پاسخ علمی از جانب بدنه حوزه علمیه دارد. البته باید بدانیم آنها چه می‌‌گویند تا بتوانیم پاسخ آنها را بدهیم.

آسیب‌های درون مذهبی

گروه دوم پروتستان‌های بنیادگرا هستند. دسته‌ای از جریان پروتستان‌ها هستند که اصطلاحاً هزاره‌گرایان نامیده می‌شوند و از دل هزاره‌گرایان نیز بنیادگرایان ظهور کرده‌اند. به قول یکی از کشیش‌های مسیحی که بنده با وی صحبت می‌‌کردم، داعش آنها هستند و یکی از تئوریسین‌های آنها می‌گوید راه حل مقابله با جنگ آخر الزمانی، حمله به ایران است. دسته سوم جریان بهائیت است. ما امروزه هیچ بهایی غیر فعالی در کشور نداریم. دسته چهارم جریان وهابیت و دسته پنجم جریان معنویت‌های نوپدید هستند که بسیاری از بی‌عفتی‌های امروز در جامعه، از آنها ناشی می‌شود.

در زمینه آسیب‌های درون مذهبی نیز با چند گروه روبه رو هستیم که یکی جریان نافیان قیام در دوران غیبت هستند که از جمله آنها نوشته‌های مهدی نصیری یا برخی اساتید دیگر است. دسته دوم، جریان روشنفکرانی همانند عبدالکریم سروش، ملکیان و مجتهد شبستری هستند که انتظار را مقوله‌ای بی‌فایده و بیهوده ذکر می‌کنند. بیانات مقام معظم رهبری در زمینه تحول در علوم انسانی در راستای مقابله با چنین مواردی مطرح شده است. دسته سوم جریانی است که با عنوان جریان افراطی در قرآن و اخبار از آن یاد می‌کنیم که با عنوان قرآن‌بسندگان و اخباریون شناخته می‌شوند. سرتیم قرآن بسندگان، سیدمصطفی طباطبایی است که چند وقت پیش هم بازداشت شد. دسته چهارم سهل اندیشان مهدوی و دسته پنجم هم مدعیان دروغین هستند.

سهل‌ اندیشان چه کسانی هستند؟

سهل‌ اندیشان افرادی همانند برخی روحانیون یا مداحان و نویسندگان عاشق امام زمان(عج) هستند که حرکت آنها مبتنی بر منابع و مستندات معتبر نیست و صرفاً بر اساس گزارشاتی شروع به قاعده‌سازی می‌کنیم. چنین افرادی دیندارِ دهن‌بین هستند و وبال گردنِ دین خواهند بود. امروزه با چند گروه از مدعیان دروغین مواجه هستیم؛ یک گونه کسانی هستند که مستقیماً ادعای امامت و مهدویت دارند که از جمله آنها یکی از کارمندان بازنشسته وزارت راه و شهرسازی بود که بعد از بازنشستگی به اصفهان رفت و گفت من هم خدا و هم مهدی(عج) هستم و حتی مریدانی هم دور وی جمع شدند. نمونه‌های زیادی همانند این فرد در کشور وجود داشته است.

دسته دوم جریانی است که داعیه نیابت خاص دارند یعنی خودشان را به عنوان نایب خاص معرفی می‌کنند. امروزه جریانات مدعی مهدویت در مورد نیابت خاص، مواردی همانند واسطه فیض، کاشف توحید بدون مرز و... را به کار می‌برند. علی یعقوبی از جمله افراد از این جریان است و حتی برخی از مسئولان میانی کشور از مریدان علی یعقوبی هستند. تاکتیک علی یعقوبی این است که همه مراجع تقلید غیر از رهبر معظم انقلاب را می‌زند. الان هم پاتوق وی در مشهد است و حتی از طلبه‌ها و سپاهی‌ها یا افراد تحصیل‌کرده در میان مریدان وی وجود دارند. دسته سوم کسانی هستند که ادعای زمینه‌سازی ظهور دارند و از جمله می‌گویند ما نفس زکیه هستیم. سید ابراهیم حجازی از جمله افرادی بود که در قم چنین ادعایی داشت و حتی برخی طلاب مدرسه معصومیه جذب وی شدند. علیرضا بابایی آریا که دکترای علوم قرآنی از دانشگاه فردوسی مشهد دارد نیز از افراد این طیف است.

در بحث‌های جریان شناسی و مدعیان دروغین مهدویت(عج)، بخشی از وظایف ما گونه‌شناسی و دیگری بسترهای گرایش به این افراد است. باید بررسی کنیم که در جامعه چه اتفاقاتی افتاده که مردم به این افراد اقبال نشان می‌دهند سپس باید بررسی کنیم روش اینها در جذب چیست و روش ما در مقابله با آنها باید چه باشد؟ آیا اینکه صرفاً بگوییم این افراد دیوانه هستند کفایت می‌کند؟ ما امروزه گرفتار خرافاتی هستیم که از قبل نیز وجود داشته است لذا وظیفه ما پژوهشگران و طلاب این است که در این زمینه روشنگری کنیم چراکه بعضا در مواردی، کاری جدی صورت نگرفته و مدعیان دروغین مهدویت از همین ناحیه سوء استفاده می‌کنند.

انتهای پیام
captcha