دولت موقت انقلابی + فیلم
کد خبر: 4119637
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
روز شمار انقلاب

دولت موقت انقلابی + فیلم

در شانزدهم بهمن‌ماه سال 1357 امام خمینی، مهندس مهدی بازرگان را به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت موقت انقلاب کردند. خبری که با استقبال گسترده مردم مواجه شد و عملاً دولت بختیار را از مشروعیت ساقط کرد.

تشکیل دولت موقت در سال 57در شانزدهم بهمن مراسم معارفه مهندس بازرگان در آمفی تئاتر مدرسه علوی برگزار و حکم نخست وزیری دولت موقت ایشان، رسماً اعلام شد. در ابتدای مراسم حضرت امام در بیاناتی با اشاره به آشفتگی حاکم بر کشور، بر لزوم غلبه بر این آشفتگی‌ها تأکید کردند.

ایشان با اشاره به عدالت امام علی(ع) فرمودند: ما می‌خواهیم یک همچون حکومت عدلی ایجاد کنیم.

ده‌ها خبرنگار داخلی و خارجی، گروه‌های مختلف مردم و جمعی از نزدیکان و یاران امام در سالن مدرسه علوی اجتماع کردند.

پس از بیانات امام، حکم و فرمان نخست‌وزیری که با اتفاق آراء شورای انقلاب و تصویب امام خمینی صادر شده بود، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در حضور حضرت امام و آقای بازرگان قرائت شد.

حضرت امام در حکم نخست‌وزیری بازرگان، وی را موظف به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشکیل مجلس مؤسسان(خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیئت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی کردند.

در متن حکم آمده است: بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آراء اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است... جنابعالی را مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم.

مهندس مهدی بازرگان سپس در حضور حضرت امام حکم نخست‌وزیری را از دست حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی گرفت و سپس به ایراد سخنرانی پرداخت.

بازرگان در بخشی از سخنان خود گفت: خدای بزرگ را شکر می‌کنم که چنین اعتبار و حسن شهرتی را که به هیچ‌وجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده که آیت‌الله، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین تشکر از ملت ایران می‌کنم.

حضرت امام در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند.

بختیار به‌دنبال انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت گفت: در ایران تنها یک حکومت وجود خواهد داشت.

بازرگان پس از خروج امام از محل جلسه، در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست‌وزیری دولت موقت، گفت: این تهدیدها کوچکتر از آن است که بتوان درباره آن اندیشه کرد.

در حالی كه مردم هر لحظه به پيروزی نزديک‌شان اميدوارتر می‌شوند، جمعی از تيمساران ارتش در حال فراهم كردن مقدمات اجرای طرحی با حمايت مستقيم آمريكا برای دستگيری امام و كشتن مردم هستند.

اعضای شورای انقلاب، آیت‌الله دکتر بهشتی، آیت‌الله مطهری و مهندس بازرگان با تماس‌های مداوم با فرماندهان ارتش سعی می‌کنند ارتش را بدون خونریزی، متحد ملت کنند. مردم با گل و اشک و شعار به استقبال ارتشیان می‌روند.

انتهای پیام
captcha