ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشته‌های دانشگاهی
کد خبر: 4140125
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
رئیس دانشگاه تبریز تاکید کرد:

ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشته‌های دانشگاهی

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشته‌های دانشگاهی، تاکید کرد: متاسفانه میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و این موضوع نشان دهنده‌ ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.

صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریزبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، صفر نصراله زاده، رئیس دانشگاه تبریز، شامگاه 20 اردیبهشت‌ماه، در نشست مشترک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با روسای دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی با حضور وزیر علوم در دانشگاه تبریز، ضمن اشاره به تاریخچه تبریز و آذربایجان و پیشینه‌ این دیار در علم و دانش اظهار کرد: تبریز شهری است که سال‌ها قبل دارای یک دانشگاه بین المللی بنام ربع رشیدی بود که اساتید و اطبا از بسیاری از کشورهای دنیا به این دانشگاه می‌آمدند که متاسفانه این دانشگاه بین المللی مورد بی‌توجهی و فراموشی قرار گرفت و به وضعیت کنونی درآمده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار و دومین دانشگاه ‌قدیمی کشور بعد از دانشگاه تهران، افتخارات زیادی در عرصه‌ ملی و بین‌المللی کسب کرده است.

نصراله زاده، با اشاره به شهادت دانشجویان این دانشگاه در دوران قبل از انقلاب و دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: دو دانشجو در اردیبهشت سال ۱۳۵۷، ۲۲ دانشجو در ۲۷ دی ۱۳۶۵ در دانشگاه به شهادت رسیدند و پنج شهید گمنام نیز در این دانشگاه به خاک سپرده شده‌اند که وجود پربرکت این شهدا، دانشگاه تبریز را به مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران تبدیل کرده است.

وی افزود: دانشگاه تبریز دارای ۲۴ هزار دانشجو که یک هزار و ۵۰۰ دانشجو از این تعداد، دانشجویان خارجی هستند. این دانشگاه همچنین دارای ۲۲ دانشکده، یک پردیس، چهار قطب علمی و ۱۵ مرکز پژوهشی است که در اکثر مجامع بین المللی عضویت دارد و در حال حاضر ۱۰۲ رشته‌ در مقطع کارشناسی، ۱۸۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲۸ رشته در مقطع دکتری تدریس می‌شود و ۵۲ درصد از دانشجویان را دختران تشکیل می‌دهند.

نصراله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه تبریز در بسیاری از رتبه‌بندی‌های ملی و بین الملل رتبه‌های خوبی کسب کرده و در سطح کشور نیز اکثر رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده است که از جمله‌ موارد مهم می‌توان به جذب دانشجویان خارجی و کسب عنوان حامی برتر پژوهش اشاره کرد.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی رشته‌های دانشگاهی، تاکید کرد: متاسفانه میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و این موضوع نشان دهنده‌ی ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.

وی در خصوص تدوین برنامه‌ راهبردی دانشگاه نیز گفت: ما اکنون تمامی فعالیت‌های دانشگاه را براساس برنامه‌ی راهبردی انجام می‌دهیم که در محوریت اولویت‌های تعیین شده توسط مقام عالی وزارت می‌باشد.

نصراله‌زاده، با اشاره به حوادث سال گذشته در دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: خوشبختانه ما موفق شدیم با سربلندی از حوادث سال گذشته عبور کنیم و خدا را شاکر هستیم که اساتید و دانشجویان ما بدون هیچ گونه آسیب و گزندی از این اتفاقات تلخ عبور کردند.

رئیس دانشگاه تبریز، در خاتمه ضمن تشکر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بخاطر حضور در استان و تشکیل این جلسه گفت: از اعضای کمیسیون و نمایندگان محترم می‌خواهیم که حمایت ویژه‌ای از وزارت علوم و دانشگاه‌های استان داشته باشند تا از تنگناهای مالی خارج شود.

انتهای پیام
captcha