شهادت ثقه‌الاسلام نشانه بارز حضور علما در مبارزه با استبداد است
کد خبر: 4160365
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

شهادت ثقه‌الاسلام نشانه بارز حضور علما در مبارزه با استبداد است

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، اظهار کرد: شهادت ثقه‌ الاسلام نشانه بارزی از حضور علما و روحانیت شیعه در مراحل مختلف مبارزه علیه استبداد و سلطه بیگانه است.

ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، امروز، 14 مردادماه، در پیام خود به همایش «ثقه‌الاسلام شهید روز عاشورا» در دانشگاه تبریز آورده است:  شهادت ثقه‌‌الاسلام نشانه بارزی از حضور علما و روحانیت شیعه در مراحل مختلف مبارزه علیه استبداد و سلطه بیگانه است. 

وی افزود: این مبارزه ضدحکومت جور و دخالت بیگانه از زمان مرحوم میرزای شیرازی به‌ صورت آشکار شروع شده بود و تا قبل از آن، معمولاً علمای شیعه مشوق و حامی حکومت‌هایی بودند که در نزد مردم مقبولیت نسبی داشتند و در مقابل بیگانگان می‌جنگیدند.

ولایتی در این پیام آورده است: اولین نمونه آن ایستادگی و مقاومت مردم در برابر تجاوز روس در زمان فتحعلی شاه قاجار به فتوای شیخ جعفر نجفی معروف به کاشف‌الغطاء و ۱۴۲ نفر دیگر از علما بود که وی مردم را به جهاد دعوت کرد و آنان روس‌ها را شکست دادند و تا تفلیس پیش رفتند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در این پیام آورده است: از زمان ناصرالدین شاه سنت‌ شکنی اتفاق افتاد و این پادشاه برای تفریح و خوشگذرانی با مقروض کردن کشور در سه نوبت به اروپا رفت؛ در یک نوبت، امتیاز کشت، داشت و برداشت توتون و تنباکو را به تالبوت (یکی از کمپانی‌های بزرگ انگلیسی) داد و تجار معروف را دچار ورشکستی کرد.

ولایتی، ادامه داده است: علمایی مانند مرحوم سیدعلی‌اکبر فال‌اسیری از شیراز و سیدمحمدحسن آشتیانی از تهران، میرزا جواد تبریزی، حاج محمدتقی نجفی معروف به آقانجفی از اصفهان در مقابل آن ایستادند.

وی اظهار کرده است: مرحوم فال‌اسیری در شیراز روزی که برای خواندن زیارت عاشورا به صحرا رفته بود توسط نیروهای حکومتی دستگیر شد و وی را به شکل نامناسبی بر مرکبی بدون جهاز به بوشهر روانه کردند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در این پیام آورده است: وی از آن‌جا به بصره رفت و از آن‌جا به سامرا نزد مرحوم میرزای شیرازی که اعلم علمای وقت بود رفت.

ولایتی، افزوده است: مرحوم میرزا طی مکاتبانی محترمانه به ناصرالدین شاه در این خصوص تذکر داد و خواستار لغو این معاهده شد ولی اولین‌بار در تاریخ از صفویه تا قاجار نامه عالم شیعه با بی‌حرمتی پادشاه روبرو شد در نتیجه مرحوم میرزا فتوای معروف تحریم تنباکو را صادر کرد و چنان موثر شد که حتی در حرمسرای ناصرالدین شاه قلیان‌ها را شکستند.

وی یادآوری کرده است: ناصرالدین شاه برای تامین هزینه‌های سفر دوم خود با بارون جولیوس دورویتر قراردادی منعقد کرد که براساس اسناد موجود در مقابل ۳۰۰ هزار لیره رشوه به شاه و ۵۰ هزار لیره به میرزا حسین خان سپهسالار ایران تحت‌الحمایه انگلیس می‌شد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در پیام خود به این همایش آورده است: هنگام بازگشت، مرحوم حاج ملاعلی کَنی از علمای بزرگ تهران به شاه هشدار داد که باید عامل این قرارداد ننگین یعنی میرزا حسین خان سپهسالار برکنار شود که چنین شد.

ولایتی، ادامه داده است: در سومین سفر، قرارداد لاتاری با وساطت میرزا ملکم خان بسته شد که با مقاومت علما لغو و بالاخره مظالم قاجار چندان بالا گرفت که ناصرالدین شاه به دست میرزا رضا کرمانی کشته شد.

وی در این پیام با اشاره به اینکه در زمان مظفرالدین شاه، مردم به رهبری علما برای عدالتخانه و بعدها مشروطه قیام کردند، اظهار کرده است: علما از همان ابتدا تذکر می‌دادند که مشروطه باید مشروعه باشد وگرنه به بیراهه خواهد رفت که از علمای معروف حامی مشروطه مشروعه میرزاعلی ثقه‌الاسلام تبریزی بود.

ولایتی اعلام کرده است: آذربایجان از قدیم، در خط مقدم مقاومت در برابر دشمنان ایران بود که از جمله سرداران رشید آن به ستارخان و باقرخان می‌توان اشاره کرد و ستارخان خود می‌گوید که به دستور علمای نجف به تهران حرکت کرده است.

انتهای پیام
captcha